Jump to content

Revejakt i går natt.. slik gikk det!


dalla

Recommended Posts

heisann!

 

Har aldri jaktet på rev før, men gleder meg sånn til jakta på fugl starter at jeg måtte teste ut hvordan dette funket. Jeg og en kompis dro ut på post klokken 9 i går kveld! Der hadde vi ordnet oss med en benk og to stoler vi skulle sitte på. Åta var for det meste gamle middagsrester med litt skinke og en død trast som jeg delte i to! Har lagt ut åte hver dag denne uken, og forsvunnet hver gang, usikkert på hvilket dyr som har vært der! Men tilbake til jakta, har aldri brukt lys på åta før, så satte på det for fult og ventet i spenning.

 

Klokken passerte midnatt uten noe fangst, allerede på dette tidspunktet begynte vi å merke kulden. Jeg hadde på meg kun en genser og regnbukse, hadde glemt jaktklærene på hytta så hadde ingenting her hjemme! Det satt vi da, time etter time, muse stille og så mot åta, og evt andre plasser der reven kunne komme. Tror jeg aldri i mitt liv hadde fryst så masse som det jeg gjorde den natta!

 

Jeg er en greit erfaren fuglejeger på 17 år, snart 18! Jaktet siden jeg var 14, vært med på jakt siden jeg var 5 år, så jeg vet godt at tålmodighet er alfa og omega i jakt, så vi bet tenna sammen og ventet helt til klokken 06:00. Da var det blitt så lyst at vi kunne skru av lyset, men vi tenkte kanskje at vi ble for synlige at vi avsluttet jakten og gikk å la oss uten så mye som et glimt av mikkel. Kjedelig ja, men mange gode erfaringer, både på det å lære seg å leve med det å fryse over lengre tid, holde seg våken og konsentrert! Vi har lyst til å prøve igjen i natt, men med forhåpentligvis et annet utfall. Så om du har noen tips å komme med, kom gjerne med de, vi trenger det vi kan få :)

Link to comment
Share on other sites

Det må eg sei var imponerande lang tid på post etter reven. Det kan jo være rev som har spist opp åta, men når det er middagsrester og ellers åte som ikkje er festet på et vis, eller gravd ned, trur eg det er rovfugl som har vert og forsynt seg. Revejakt krever god planlegging, ihvertfall åtejakt. Denne tida av året er vanskelig å jakte på åte siden dere ikkje kan sjå spor i snøven. Dessuten har reven mykje anna å fylle magen med og er derfor ikkje like desperat etter åtemat.

 

Skal dere øke sjansen deres ville eg ha lagt ut åte som innmat, griselunger, eller andre ting som lager meir lukt og som reven ikkje får med seg etter berre et besøk. Grav ett hull i jorda og legg åta nedi med en palle over. Kjøp tørrfor til hund og strø rundt åta slik at reven bruker lengre tid. Personlig har eg lite erfaring med åtejakt på denne tida av året, men dette fungerer godt på vinteren. Et tips er lokkejakt. (Les lokkejakt på rev på forumet).

 

Reven er normalt VELDIG skeptisk for å komme ut på åte. Derfor er det viktig at dere ikkje er synlige, spesielt no som det ikkje blir skikkelig mørkt. Regnbuksa ville eg også ha bytta ut med noke meir lydløst ;) Uansett er reven ofte ute å streifer på jorder om natt og dere kan derfro få en sjanse sjølv om reven ikkje kjem på åta.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

takk for svar. Skal prøve igjen til vinteren, men da med fløyte, altså lokkejakt! Skal følge rådene dine med å grave ned åta om jeg prøver meg på det igjen :) Er egentlig ganske fornøyd med at vi klarte å sitte helt stille i 9 timer uten å snakke med hverandre og spise, frøs så vi rista i 9 timer, men satt og ventet, det gjorde vi :) Hadde vært veldig gøy om mikkel kom, men vi er fornøyde med at vi hørte at det knakk i skogen:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen åkere som ikke er tresket i nærmomrdet lønner det seg og legge ut åte så fort treskeren har kjørt av jordet. Da kommer helt sikkert reven ut på jordet da om natta. Hvis den da finner åta di så kommer den tilbake neste natt. Da bør du sitte der. Bruk gjerne hundefor. Jeg gjorde dette forrige året, så fort treskeren kjørte av jordet kjørte av jordet la jeg ei due på jordet. Neste dag var den borte, jeg satte meg da i gluggen halv 8 om kvelden. Allerede kl. 20.00 kom det en valp akkuratt på den plassen hvor dua hadde ligget! Men siden jeg var ung og uerfaren så holdt jeg skuddet for lenge, til slutt skremte broren min den. Mens jeg satt og siktet på den kom han inn i gluggen og lurte på om jeg hadde sett noe, da var det gjort!

 

Når jeg gir dette tipset så spør folk meg ofte, hvorfor ikke sitte og jakte den første kvelden? Det er sikkert gode muligheter for utellig da også, men jeg har det litt på at hvis flere rever finner åta kommer de samme revene neste natt også, da er dem litt tryggere og da veit man ofte at dem stiller seg opp akkurat der du vil.

Link to comment
Share on other sites

de holder faktisk på å trøske åkrene her nå, men orker ikke å spørre om tillatelse, fikse med lys og åte osv.. skal jo på fuglejakt til helga :D

 

Holder forresten revene seg lenge på åta? jeg tenkte slik jeg satt i går at jeg skal skyte med en gang sjansen byr seg!

Link to comment
Share on other sites

Skyt ved første sjanse! Men hvis du har hundefor så bruker den litt tid på å gå og plukke det. De fleste sier ja når det gjelder revejakt. Jaktet selv i dag tidlig på en nyslått eng. Men hadde ikke lagt ut noe åte. Så ingen ting. Da ringte jeg i går når jeg så dem slo enga, fikk ja med en gang!

Link to comment
Share on other sites

9 timer på revepost :D

Det står det jaggu respekt av! Da har du allerede inne den viktigste egenskapen en revejeger trenger, tålmodighet!

 

Ellers er det som sagt tidligere mer effektivt å sitte ved et nyslått jorde på denne tiden enn ved et nylagt åte. Ser du noen som slår et jorde er det ikke farlig å gå bort presantere seg og spør om å få poste på rev samme kvelden.

 

Reven er også ofte skeptisk første kvelden man har lyset på, det bør stå på noen uker først. Personlig poster jeg aldri ved reveåta før jeg vet det er aktivitet, enten ved spor eller bilder på viltkameraet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tullinger!! sitte oppe fra 09:00 til 06:00 er noe jeg ALDRI hadde giddi og gjort xDom dette var på sommerstid, og du hadde hatt musepip fløyte eller fugleskrik fløyte, hadde dere fått sett mikkel;)

 

Men men... det skal dere ha, fy faen så tolmodige :lol:

Link to comment
Share on other sites

og ja! om det er nyslått.. altså førsteslått,andreslått osv.. poster der samme kvelden som bonden har slått om du kan ;p jeg og en kompis satt på post hver dag i sommer omtrent, vi så vel en 15-16 rever men hadde hagle så det var vanskelig å få skutt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
---------------Tullinger. Sitte omtrent hver dag i hele sommer med hagle! Det hadde ikke jeg giddet.

:wink:

 

Haha. Nei det ble kjett i lengden vi fikk jo aldri noen skuddmulighet! Vi har fått noen erfaringer nå med bl.a og IKKE sitte på stolsekk når vi jakter rev xD Fikk inn en rev helt opp til 15m i sommer men satt på stolsekk og den så på meg hele tiden om jeg skulle dratt opp hagla og skutt hadde den løpt xD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...