Jump to content

PPC - kunne tenkt meg litt info.


hipshot

Recommended Posts

Det var litt dårlig respons på noen spørsmål angående PPC skyting som jeg hadde i en annen tråd, så jeg lager en ny. Spørsmålene som jeg hadde - og noen nye - er under her.

 

Eksisterer det noen oversikt over klubber og/eller kontaktpersoner?

 

Er det planlagt noen flere kurs for nybegynnere med det første? Isåfall hvor, kanskje i Bergen?

 

Jeg har en Officers ACP i 45. 3,5" løp. Kan den brukes som standard pistol? Men at jeg pålegger meg selv et handicap?

 

Jeg har også en Detective Special i revolverklasse. Samme her litt kortere løp 2.5".

 

Jeg har også en feltrevolver med kun DA. Er den ikke tillatt?

 

Hva med kaliberet? Er det noe krav/begrensing? Nå ser jeg i reglementet at revolvere skal kunne bruke 158gr kule. Betyr det at det er den eneste kulevekt som er tillatt? Hva med kulevekt for pistol - det finner jeg ikke noe om.

 

Må man ha spesielle hylstere / magholdere / hurtigladere?

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av infoen finner du i regelboken:

 

http://www.ppc1500.no/pdf/Utgave107.pdf

 

Forrige kurs var (så vidt jeg vet) på østlandet, så vil tror at det dukker opp et rundt Bergen snart.

 

En Colt .45 med 3.5" løp er tillatt i Pistol 1500, Standardpistol 5" (så lenge den er fabrikkfremstilt), Open Pistol og trolig Standardpistol Faste Sikter.

 

DAO er tillatt.

 

Det er som regel ingen minimgrense på løpene i klassen, kun maksimumsgrenser, så lenge pistolen orginalt kom med den lengden.

 

Se ellers:

 

http://www.ppc1500.no/vaapenklasser.html

 

og trykk på de forskjellige våpenklassene for info om dem.

Link to comment
Share on other sites

Kan opplyse at det kan arrangeres kurs i Bergen når det måtte være interresse for det.....Ta kontakt med meg så skal vi nok ordne det....I Bergen er det to klubber som har høy PPC aktivitet og det er Åsane og Bergen pistolklubb.

 

Generellt kan det sies at PPC er presisjonsskyting fra 7 til 50 yards (y=91,4 cm). Det som er spesiellt er at all skyting starter stående med våpen i hylster og at vi skyter i mange forskjellige stillinger: Stående, sittende, knestående, liggende og med bruk av barrikade. Skytingen er i serier fra 6 skudd til 24 skudd. Kun 6 skudd før omladning. Tider fra 12 sek på 6 skudd 25 y, 20 sek på 12 skudd fra 7 og 15 y, 90 sek på 18 skudd fra 25 y, 165 sek på 24 skudd fra 50 y m.m.

 

Alt står på siden til PPC Norge, PPC Sverige eller siden til WA1500 hvor den internationale rankingen av skyttere også ligger...

Link to comment
Share on other sites

Det er kontakter på http://www.ppc1500.no eller du kan sende en PM til meg, rla eller HK416 her på forumet.

 

Jeg har en Officers ACP i 45. 3,5" løp. Kan den brukes som standard pistol? Men at jeg pålegger meg selv et handicap?

Jeg har også en Detective Special i revolverklasse. Samme her litt kortere løp 2.5".

Jeg har også en feltrevolver med kun DA. Er den ikke tillatt?

Har pistolen din faste sikter kan du faktisk bruke den i alle pistolklassene. Har den justerbare sikter forsvinner kun SP5"FS.

For 2,5" revolveren gjelder det samme, du kan altså skyte i samtlige revolverklasser, men som du selv sier vil det gi et kjempe handicap med en snubb i en 1500 match.

Feltrevolveren er bare tillatt i R1500, og sansyligvis veldig godt egnet til det. De fleste av oss har revolvere som er kun DA, det er altså lov, fordi du faktisk skyte DA. (Det er lov å skyte SA på 50 yard, men ingen gjør det)

 

Hva med kaliberet? Er det noe krav/begrensing? Nå ser jeg i reglementet at revolvere skal kunne bruke 158gr kule. Betyr det at det er den eneste kulevekt som er tillatt? Hva med kulevekt for pistol - det finner jeg ikke noe om.

Ja, det skal være 158 grain kule i .38 Spl. ladet til frabrikkstandard, men kun i Standardrevolver klassene, ikke i R1500 der kan man bruke kalibre fra .32 til .45.

I P1500 er ammoen fri så lenge den er i mellom 9mm og .45. I standardpistol klassene må ammoen tilsvare fabrikkladninger.

Det er en noe difus regel, men egentlig ikke et problem siden standardpistoler neppe virker med nedladd ammo.

 

Må man ha spesielle hylstere / magholdere / hurtigladere?

Nei, men det skal være et hoftehylster, det er ikke tillatt med lår- eller skulderhylster. Det er ikke snakk om hurtigtrekk på nivå med praktisk, hylsteret er mer en sikkerhetsdetalj. Så lenge hylster og magasin- hurtigladerholdere holder sakene på plass er det greit. Mister du våpenet er du disket, mister du et magasin får du ikke plukke det opp før skytingen er over.

Enkelte typer av utstyr gir selvfølgelig små fordeler her og der. Trekker man raskere og lader om kjapt på de korte holdene med dårligst tid, har man selvfølgelig mer tid til å skyte. På de lengere holdene med bedre tid har det ikke noen særlig betydning.

 

Av og til hender det at "ræcer-utstyr" slår tilbake. F.eks når man glemmer å slå av låsen på hylsteret, og i iveren trekker buksa opp under armene :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, det var veldig bra.

 

Jeg har noen andre våpen også, bl. a. en standard 1911. Men det er en serie 80, altså med tennstempelsikring. Den har jeg koblet ut. Er det lov i standard? Jeg leser av reglene at ingenting skal gjøres, men nå er pistolen helt lik en standard serie70, som egentlig er basismodellen.

 

Uansett så er det vel litt å lære om PPC også - jeg er igang :D .

 

Jeg holder til i Stavanger men jeg er i Bergen fra tid til annen så det hadde jo passet fint med noe der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan slenge på litt mer info rundt PPC

Mange nye eller nyskjerrige skyttere henger seg veldig opp i Standardklassene. I utgangspunktet bør man faktisk tenke litt omvend. Grenen heter PPC1500 og det er 1500 matcher som er hoved grenen. Standard klassene bør nok sees på som sidemacher. På stevner skyter de aller fleste av oss først og fremst 1500, så fyller vi på med de "dist-" eller "kort-" matchene vi har tid, lyst eller våpen til.

 

Når det gjelder kurs så får vi mange hendvendelser fra enkelt skyttere, bare hyggelig det. Men det blir enklere for begge parter om man prater litt i klubben å får flere til å melde sin interesse sammen. I beste fall kommer vi til dere å holder kurs.

 

En liten PPC FAQ.

 

P & R1500:

-Maks 6" med alt stasj.

-Ingen optikk.

-Ingen form for porting.

-Tri-set sikter gir en klar fordel.

 

Standardrevolvere:

-Standard ut av esken revolvere med plass til 6 skudd i tønna.

-Du kan bytte fjærer og polere avtrekket.

-Chamfering av tønna er tillatt.

-Ingen avtrekkskule, men det er greit hvis du tar den bort for anledningen.

-SA skal være inntakt.

-Det skal skytes med .38 spl og 158 grains kule ladet til fabrikkstandard (Sånn ca. 770 f/sek ut av en 6" eller minst 3,5 grain N-310 :D )

 

Standard Pistol 5":

-Litt løssluppen klasse, det meste fra 9x19mm til .45ACP går greit.

-5" 1911'er er greit selv om de faktisk er bitte litt over 5"

 

Standard Pistol 5" Faste Sikter:

-Streng klasse for tjenestevåpen.

-Minst 1000 ekemplarer må være eller ha vært i tjeneste rundt omkring i verden.

-F.eks. er det kun godkjent å bruke SIG P210-6 med serienummer under 320000, ingen HF eller den nye Legend versjonen er tillatt.

-Nasjonalt er de fleste land snillere enn det er i internasjonale konkurranser.

 

Utstyr:

-Hoftehylster og holdere for ammo. All ammo som skal brukes må bæres på kroppen (Min. 4x6 skudd).

-Min. 4 magasiner eller 3 hurtigladere. Det er altså det absolutte minimum, flere anbefales varmt!!! Det skal bare en liten glipp til før man må ty til det ekstra magasinet man ikke har :wink:

-Ladebrett til revolvere sparer skytteren for mye stress i mellom skytingene.

-Et liggeunderlag av f.eks. typen gammel fillerye kan komme godt med.

-En større bil slik at man får med seg alt... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 11 months later...

Deltok på PPC P1500 for første gang denne helgen. Det var artig å kunne benytte militærfelt-redskapen i en "ny" gren.

 

Nå lurer jeg på hva jeg bør anskaffe av kuler & krutt™ til 6" løp i 9mm for P1500, eller om noen PPC-skyttere kan dele litt info om deres krutt-, kule-, kruttmengdevalg.

Link to comment
Share on other sites

Er vel svært avhengig av hvilken pistol også. Kan imidlertid opplyse at flere av oss benytter H&N hullspiss kuler (snakk med Holstad våpen i Sarpsborg), enten 125 grain eller 115 grain. Kruttet som brukes er stort sett N340 og fra 4,5 til rundt 5 grain med krutt. Patronlengde ca 28 - 28,5 mm. Da er det snakk om tagetmaster, sig 226 X-six og en S&W 5906 PPC. Når det gjelder ladninger må du imidlertid prøve deg frem i ditt våpen for å se hva som går best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...