Jump to content

308 hylse - ring hylsebunn


Skarvekongen

Recommended Posts

Jeg får "litt" sånne merker på hylsene mine etter anlegget hettelommefresen, men du er sikkert sikker på at de blir slik etter skudd og ikke før?

At hetta spretter kan være for stort patronspill. Kontroller trimmelengde.

Har også hørt at det kan forekomme ved "for lavt" trykk også men dette må noen andre uttype.

Link to comment
Share on other sites

Det ser for meg ut som at det er bolthodet som har skavet messing av hylsebunnen ved lukking/åpning av bolten.

Kamrer patronene trangt?

Det kan være du sizer litt lite eller at kammeret ikke er rent. Vanskelig å si.

Var hevarmen tung og løfte/sluttstykket hardt å trekke tilbake?

Sjekk bolthodet og kammeret for urenheter og rust.

Tennhetta ser ikke ut til å være slått flat så det kan være for stort patronspill også ute og gå her...

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Var patronen treg å kamre? Isåfall var den muligens for lite presset/sizet.

Om du kun halspresser kan dette skje etter noen ladninger.

 

For høyt trykk kan gi slike merker, som er uansett er sluttstykket som vrir seg hardt mot hylsebunnen om denne er trykt skikkelig bakover. 750m/s med 165gr SGK og N11 burde ikke være for høyt trykk tror jeg.

Andre årsaker til høyt trykk er f.eks. for lang patron, for kort patron ( kula kan bli trykt ned i hylsa under lading) for lang hylse etc..

Tennhetta ser ikke særlig mishandla ut heller så veldig høyt trykk er det antakelig ikke. Jeg heller mot (for) lite sizing.

 

For stort patronspill er det ikke, det ser en på hetta, og det vil uansett hverken gi overtrykk eller avskaving av hylsebunn

 

Det er ikke så sjelden mine egne hylser ser slik ut omtrent, det skyldes oftest spartansk sizing og er lite å bry seg om sålenge en får kamret greit og har et egnet fett på låseklakkene så de ikke skjærer seg. Av og til ser de slik ut pga for høyt trykk, men da vet jeg som regel at jeg har beveget meg i retning høyere trykk.

 

Når hullet til utstøteren skaver så mye messing av hylsa at utstøteren setter seg fast, da ER det høyt trykk :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Patronen var ikke treg å kamre eller å åpne etter skuddet. Rifla er R93 . Jeg opplever at den har et meget romt kammer som spiser alt. Har også en Howa 1500 i samme kaliber, og det er ikke mulig å bruke patroner ladd til R93'n i Howaen.

 

Hylsene er trimmet med en Lee 308 tolk som monteres på drillen.

 

Dette har ikke skjedd tidligere. Jeg avventer og ser om det skjer en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Gad vite om skavingen kan ha oppstått ved at hylsa har rotert i holderen under trimmeprosessen?

Og den trimmeren fra Lee er vel justerbar på lengde - altså kan ptaronspillet bli drøyt?

 

JJ

 

Som ett lite forsøk tok jeg og satte i en hylse i samme type trimmer, litt slapt og roterte hylsa

 

DSCF2681_web.jpg

 

Da ble det samme type merker som flukter med ytterkant på strammer (senterbolten)

 

Det er ikke mye justering uten å bearbeide den mekanisk

 

DSCF2680_web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...