Jump to content

Verdi på gammel Rolling Block salongrifle


RonnyL

Recommended Posts

En kar i slekta sitter med en gammel salongrifle jeg kan overta. Han har ingen interesse for skytevåpen, og siden jeg er litt i andre enden av skalaen så kan jeg få overta denne. Så jeg lurer på hva den er verdt, slik at når handelen er oppgjort at verken han eller jeg føler seg lurt.

 

Den er stemplet 1921.

 

Etter hans utsagn er det .22lr, men han er ikke veldig opptatt av våpen så det kan være han tar feil. Hvilke alternativ er det i kaliber på disse?

Er .22lr et så gammelt kaliber? Kan jeg bruke vanlig ammo på dette?

Er så gamle våpen registreringspliktige?

 

tn_!cid_F079A8B6DE4A44C4B0A57EFF6B426CF2@RonnyLPC.jpg

tn_!cid_CD65FB9DA46541679BCC4C595E75600C@RonnyLPC.jpg

tn_!cid_FC47958ADABB4CCE947550BBBB3F985D@RonnyLPC.jpg

 

Endret litt så bildene synes istedenfor bare en link. :wink: G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Det er troligvis en .22lr ja.

Det kaliberet er svært gammelt nemlig.

 

En Kongsbergsalong er et koselig bekjentskap. Salong uten magasin, kikkertmontasje og gjenging for demper vil ikke ha den aller største markedsverdien. Jeg vil tippe en Bærumstier er grei pris, forutsatt at våpenet er i god stand. En titt i løpet, og en prøveskyting bør du ta deg tid til. Noen av disse kom med dioptersikte i tangen, og de kan nok være verd litt mer.

 

Siden du spør om registreringsplikt må jeg lure. er våpenet registrert i dag? Dersom ikke, er det lurt å få det gjort så fort som mulig. Å bli tatt med et uregistrert våpen er mye mer trøbbel enn det er verdt.

Nå er det ikke våpenamnesti fortiden, men det er min erfaring at politiet ser med blide øyne på henvendelser fra publikum som ønsker å ordne opp i sånne administrative misforståelser. :)

 

Lykke til,

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Fine salongrifler, har en selv. En tusenlapp er fair pris hvis pipa og låsen er ok.

Samler brukbart og er god trening for de av oss som er allergiske mot optikk :-)

Jeg vil på det varmeste anbefale deg å kjøpe den og kun bruke standard .22 LR i den, styr unna Thunderbolt, Stinger med flere.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Den er nok ikke registrert. Han arvet denne i sin tid av sin morfar, som faktisk var motstandsmann under krigen. Vet ikke om denne var i hans eie eller ble brukt under krigen. Men forhistorien til denne gjør den om ikke annet litt mer interessant og spesiell.

 

Jeg overtok for noen år siden noen gamle våpen i "arv", deriblant en gammel Kongsberghagle. Og har av enkelte fått "kjeft" for at jeg registrerte den. Det var noe om at hvis konstruksjonen var så og så gammel så slapp du registrering.

Kjenner ikke reglene helt på dette området.

 

Siden jeg allerede har tre "ubrukelige" våpen på kortet mitt, så ønsker jeg å ha våpen jeg kan jakte med på resten av garderoben.

Ser ikke for meg at denne er verdt å tøye velviljen på Våpenkontoret, selv om de har vist seg å være fair og fornuftige de gangene jeg har registrert noe hos dem.

Link to comment
Share on other sites

Men er de der nødvendighvis reg. pliktige? Om den ikke har byttet eier etter juli 2009, så går den vel under denne (eller er "modellår" for disse av nyere dato enn 1885?):

 

§ 1. Våpen som ikke anses som skytevåpen (ikke-kontrollpliktige våpen)

[....] Den som før forskriftens ikrafttredelse innehar rifler eller hagler med modellår før 1885 eller pistoler eller revolvere med modellår før 1871 kan beholde disse uten særskilt tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser etter utdrager systemet ut til å være en Mod. 1906.

Det kan også være en tidlig Mod. 1922, men da er dette stemplet på tangen.

Det er produsert ca. 15000+ av hver av disse utgavene.

Produksjonsåret på 1906 er stemplet på pipen.

Det blir levert inn mange slike til destruksjon i disse dager.

Verdien er ikke stor hvis våpenet ikke er i topp stand.

Link to comment
Share on other sites

Modellen er nok Kongsberg M1921.

Det er kun snakk om original produsert før 1890 som er reg fri. Nyere unntak kan gjøres der hvor det ikke er ammo å få tak i, eller den ikke enkelt kan lades selv.

 

En Kongsberg rullekloss i .22lr oppfyller ikke disse kriteriene selv om Rollingblockmekanismen opprinnelig er fra 1870 tida eller noe sånt.

 

Det går an å søke om å få våpenet registrert som affeksjon, da inngår den ikke i jaktgarderoben på det tidspunkt den blir registrert, men den vil bli medregnet ved evt senere søknad etter som jeg forstår.

 

Uansett, risikoen ved å bli ved et uregistrert reg pliktig våpen er såpass stor for en ellers lovlydig våpeneier, at det er virkelig ikke noe å vurdere. Registrer, plomber, eller lever til destruksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Fine salongrifler, har en selv. En tusenlapp er fair pris hvis pipa og låsen er ok.

Samler brukbart og er god trening for de av oss som er allergiske mot optikk :-)

Jeg vil på det varmeste anbefale deg å kjøpe den og kun bruke standard .22 LR i den, styr unna Thunderbolt, Stinger med flere.

 

JJ

 

 

Hei alle, har en slik selv men...

 

Jeg vil på det varmeste anbefale deg å kjøpe den og kun bruke standard .22 LR i den, styr unna Thunderbolt, Stinger med flere.

JJ

 

hvorfor dette da... er det for at kulebanen blir feil .. ??

 

tenkte å prøve .22 magnum for å bruke på skogsfugl eller lign..

 

noen som har erfaring /tanker på det ?

 

/stig

Link to comment
Share on other sites

[...]noen som har erfaring /tanker på det ?

 

/stig

 

Sikkert fordi stinger og thunderbolt og sånnt kan gi litt mye trykk for en sånn liten pinglete lås. .22 magnum er ett helt annet kaliber (og betydelig kraftigere), så det får du (forhåpentlighvis) ikke inn i kammeret en gang. Uansett, om du ikke er helt sikker på hva du driver med og at det er en god ide (TM) å gjennomføre, så hold deg til det kaliberet som er stemplet inn i stålet eller hør med en børsemaker :!:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg sjekker patronene jeg fikk fra fatter ser jeg det er noen skudd med stinger, sjekket nettet rundt thunderbolt'en og finner ut at den gir ikke gode samlinger. Hva med Stinger, er det noen som har noe skjema/tabeller på kulebane etc.. ?

 

Lønner det seg å sette demper på en salong ? den bråker jo ikke så mye for å si det slik :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye greie på dette så det kommer kanskje mye spørsmål fra en uvitende rifleeier :wink:

 

Ser denne riflen har et løp på ca 60 cm og lurer på om det er noen som vet om det blir mye merkbar forskjell om man kutter denne til 47cm (minste tillatte løpslengde ? eller er det lov kortere når våpenet er fra rundt år 1930-40)

 

Dette for å få ned noe vekt på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye greie på dette så det kommer kanskje mye spørsmål fra en uvitende rifleeier :wink:

 

Ser denne riflen har et løp på ca 60 cm og lurer på om det er noen som vet om det blir mye merkbar forskjell om man kutter denne til 47cm (minste tillatte løpslengde ? eller er det lov kortere når våpenet er fra rundt år 1930-40)

 

Dette for å få ned noe vekt på våpenet.

 

Beklager min uvitenhet, fant noe info selv..

 

----------------------------------------------------

Ved erverv av halvautomatiske rifler bes politiet foreta en kontroll av våpenet og herunderkontrollere at våpenet er av en type som er godkjent for erverv, at våpenet ikke er endret tilå kunne avgi helautomatisk ild, at pipen ikke er nedkortet til under minstemålet på 40 cm og at våpenets totallengde ikke er kortere enn 840 mm, jf. våpenforskriften § 2 første ledd.Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenetstotallengde måles med kolbe innslått eller innfelt, jf. forskriften § 4 første ledd, annetpunktum. Etter forskriften § 2 første ledd skal haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen haen totallengde på minimum 840 mm

----------------------------------------------------

 

- og da kan denne riflen kortes ca 16 cm på løpet, utgjør ca 400 gr.

 

Evt dreies ned noe.. noe erfaring ang det ?

 

.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...