Jump to content

Dårlig duekjøtt?


arne mo

Recommended Posts

Etter en økt på jordet kom jeg hjem med 7 duer i en striesekk. La sekken i skjulet og gikk inn for å spise middag. Ute var det ca 20 grader. Når jeg gjorde opp duene ca 3-4 timer etter at de var skutt så var noen av de fortsatt varme, med litt merkelig lukt. Indrefileten var veldig lys på noen av duene. Er kjøttet blitt forringet? Skulle jeg ikke ha latt dem ligge i en haug inne i en sekk når det var så varmt?

Foreløpig ligger kjøttet på kjøla i påvente av kammerets dom :oops: .

Link to comment
Share on other sites

Det du kaller indrefileten på dua skal ha en mye lysere farge en resten av brystet.Kan også lukte litt vondt av duene når du gjør de opp,særlig hvis du klemmer,eller får hull på magen.

 

Hvis du har mulighet når du jakter,er det beste å henge duene i skyggen i ei rypegalge med ett viltnett rundt.Da kjøler de seg raskest ned,og fluene kommer ikke til.

 

Når det gjelder de duene du har i kjøla så bare lukter du på kjøttet.Så lenge det lukter kun kjøtt,ikke surt eller stramt så skal det gå fint å spise.

Link to comment
Share on other sites

Det er som SuperHansen sier..

 

Når du skjærer ut brystet, sitter det to lysere fileter helt innerst. Fargen på kjøttet kan også variere etter alder og kosthold. Hvis du ikke stikker hull nederst ved brystbenet (inn til bukhulen) eller brekker opp brystet, slipper du unna den stramme lukten. Bare riv av skinnet og skjær ut.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger, da havner de i frysern.

Hvis du har mulighet når du jakter,er det beste å henge duene i skyggen i ei rypegalge med ett viltnett rundt.Da kjøler de seg raskest ned,og fluene kommer ikke til.

Pleier å bruke skutt fugl som lokkefugl med vingene ute. Har lest det et eller annet sted at det skal være bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge kan duer henge til mørning? Nå har mine hengt fra lørdagen og jeg har fortsatt ikke tatt ut alle brystfiletene.Tok 15 her om dagen og hadde halvparten av filetene til middag. Sterk varme i stekepanne 20 sek på hver side, før det bar inn i ovnen på 225 grader i 5-7 minutter i ildfast form. Det ble et bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

De kan henge så lenge du tør la dem henge.Det vanlige er at alt viltkjøtt skal henge i 40 døgngrader.

 

Når det er så varmt som det var her jeg bor i helgen,så lot jeg duene henge kun 1 dag,så gjorde jeg de opp og tar resten av mørningen i kjøleskapet.

 

Da er jeg sikker på at det ikke blir skjemt,og får en mere kontrollert mørning siden det er stabil temp i kjøleskapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...