Jump to content

Utleie av hjortejakt i elgjaktterreng


Bartolomeus

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

har havnet i en problemstilling og søker innspill og kommentarer

 

Vi har leid et Elgjakt terreng nå i mange år. Der har også felleskvoten for kommunen på 25 stk hjort vært inkl. så langt. På det meste har vi skutt 2-3 hjort på en sesong. Nå har utleier bestemt seg for å skille ut hjortejakta å leie den ut til et annet jaktlag. Dette er nok økoomisk motivert fra utleiers side. Dette vil si at det i samme periode/tidspunkt vil være to storviltjaktlag i samme jaktfelt. Jeg ser store siikkerthets messige utfordringer med dette og forringet elgjakt fordi det blir flere folk i terrenget samt at hjortejaktlaget fritt kan bruke hvilken som helst løshund til sin jakt.

 

Noen som har erfaring med noen lignende eller synspunkter så tas de gjerne i mot med takk. Trenger noen gode argumenter for å få endret dette.

Link to comment
Share on other sites

Siden hjortejakt fjernes, faller også prisen på elgjakta? Den bør jo falle kraftig hvis ikke de påfølgende spørsmål kan besvares med ja.

Lar det seg gjøre å jakte på forskjellig teiger i noe dager slik at teigene etter jakt får noen dagers hvile mellom hjort og elg lag?

Har begge lag så selektive hunder at de ikke jager annet enn det laget jakter?

 

Jaktleder i begge lag må jo få nok å gjøre med å koordinere om ikke teigen er dyktig stor, for å få til sikker jakt. Blir vel mere jobb enn rekreasjon.

 

Tror jeg ville gamblet, alt eller ingenting, dette må jo være en vesentlig endring av tidligere avtale, så si opp, og kast fram at dere kan ta hele mot et lite pris tillegg f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Verdien for jakta faller i mine øyne drastisk, men at det skal være et sikkerhetsproblem kan jeg ikke skjønne. Andre jegere eller ei, det kan alltid være turgåere, bærplukkere, annet vilt og mye annet i terrenget. Man skal alltid ha peiling på hva som er mellom både en selv og dyret og god bakgrunn før skuddet slippes, og da skal det ikke ha noen som helst betydning for sikkerheta at det finnes flere folk i samme område. Men ja - gjennom å tilrettelegge for mer folk i området vil alltid faren for ulykker være større.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...