Jump to content

Ny sekk til villreinjakt?


dimex

Recommended Posts

Heisann, jeg skal på villreinjakt i Njardarheim om ikke så alt for lenge. Jeg har fra før av en Bergans Trollhetta 95L anatomisk sekk, blir dette for spinkelt når man må bære tungt?

 

Hvis jeg skal ha ny sekk, hvilke bør jeg da se på ?

Har til nå sett på 2 forskjelige, og hvis noen har prøvd begge, så lurer jeg på, står bergans sin powerframe noe tilbake for norrøna sin reconpack?

Ser at norrøna sin koster over 1000,- mere, og lommeboka har nok å takle for tida :P

Link to comment
Share on other sites

Anatomisk går greit opp til ca 30-35 kg vil eg tru. Skal du over det bør du vurdere ein pakkrammesekk.

Kjenner ikkje til dei der meir enn at eg brukte Recon Pack'en i forsvaret. Den var bra! Trur du blir fornøgd med begge dei to der.

 

Dersom villreinjakt er noko du har planer om å drive mykje med bør du nok invistere. Er det i første omgang ein eingangs-hendelse kan du jo vurdere å få lånt deg ein sekk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde reconpack i forsvaret og har powerframe selv. Synes ikke den står tilbake for noe, er verken bedre eller dårligere. Tror ikke du kommer til å angre på powerframe. Har utallige timer og kilo med begge :)

 

Har du noe formening om hvilken av dem som er best for en med relativt smal kropp?

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsmessig er sekkene veldig like, men for eksempel for min rygg blir reconpacken for smal, og hoftebeltet for kort, slik at powerframe er eneste mulighet. Har samme problemet med eldre powerframe, men den nye er justerbar i bredden. Er du smal i kroppen kan dette tjene deg godt andre veien! Det enste som fungerer, er å få prøve begge på ryggen, med minimum 20 kg oppi.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ kan også være badlands the OX. Mener winge fører dem her i landet. Har en liten drikkesekk fra dem, og kavliteten virker bra, men har ikke erfaring med pakkrammesekken. Har muligheter for feste av våpen på framsida av sekken, og er laget med jakt i øyemed, mens de andre er mer rettet mot generelt friluftsliv eller forsvarsbruk. Har tenkt litt på denne selv, og siden den er laget for amerikanere er den kanskje brei nok for meg også...

Link to comment
Share on other sites

A propos Powerframe: Eg ber rundt på ein slik ein. Sånn bortsett frå at skruar løsnar, hoftebeltet er for glatt og at eigenvekta er dryg; er det nokon som har eit tips til korleis ein får denne sekken til Å HALDE KJEFT??? Med vekt over 10-15 kg i sekken, er det som å bære rundt på ein heil gåseflokk... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra høy egenvekt kjenner jeg jeg ikke igjen de problemene du beskriver. Mandagseksemplar du har fått deg....? :)

 

I så fall var det høg produksjon den mandagen. I reinsfjellet i fjor satt vi tre personar og rasta i lag (to jegerar + oppsynet) med kvar sin powerframe. Samtlige hadde lause skruar i sekkane sine, og på to av dei hadde skruehylsene attpåtil ramla av. Kontakta Bergans om problemet, og det var visst ingen eineståande oppleving vi hadde. Dei sendte ny type skruar og hylser, og desse, i kombinasjon med ein god dose locktite har løyst problemet.

 

Men knirkinga finn eg ikkje ut av. Eg får gå med hørselvern...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...