Jump to content

Bushmaster - dobbelt skudd problem


Jonah-Hex

Recommended Posts

Har en bushmaster som har fått "hikke".

 

Når man trekker av, drar den av to skudd og så klikker på den tredje.

Ta ladegrep og det samme gjenntar seg, til magsinet er tomt / eller jeg gir opp.

Den tredje har så vidt blitt rørt av tenstiften, men den er ikke truffet hardt nok til at de går av.

 

Noen som har noen ideer om hva som kan være galt?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at JP Rifles kaller det for 'disconnector' og ikke 'secondary sear' slik som jeg skrev. Men, det er snakk om det samme; altså den haken som fanger hammeren og holder denne når sluttstykket går bakover og avtrekkeren er trykket inn.

Hva skjer når du (med tomt våpen) tar ladegrep og samtidig holder avtrekkeren inne? Faller hammeren da, eller følger den sluttstykket når dette lukker? Eller holdes den tilbake slik at du må ta nytt avtrekk for å få den til å falle, slik som den skal?

Link to comment
Share on other sites

Her er det avtrekkssystemet i AR som enten er slitt eller justert feil.

 

Skudd nr. 2 går av fordi disconnector\secondary sear (avhengig av hva du vil kalle den) slipper hammeren for tidlig, dvs. før avtrekkeren har gått langt nok til at sear\primary sear går i inngrep i hanen. Enten så må det masse filing til, eller bytte deler. Hadde disconnector ikke virket i det hele tatt ville hammeren bare følt sluttstykket frem uten skudd.

 

Ikke et ukjent problem på AR, og i unaiten med de strenge full auto lovene så er bare det å ha en så slitt ar ulovlig besittelse av en uregga mg :shock:

 

At tredje skudd har fått en dunk av tennstiften er standard når en AR mater, siden det ikke er noen fjær til tennålen, alle patroner som mater gjennom en AR får et slikt merke i hetta.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer når du (med tomt våpen) tar ladegrep og samtidig holder avtrekkeren inne? Faller hammeren da, eller følger den sluttstykket når dette lukker? Eller holdes den tilbake slik at du må ta nytt avtrekk for å få den til å falle, slik som den skal?

Skal teste i kveld.

 

Her er det avtrekkssystemet i AR som enten er slitt eller justert feil.

Ikke et ukjent problem på AR, og i unaiten med de strenge full auto lovene så er bare det å ha en så slitt ar ulovlig besittelse av en uregga mg :shock:

At tredje skudd har fått en dunk av tennstiften er standard når en AR mater, siden det ikke er noen fjær til tennålen, alle patroner som mater gjennom en AR får et slikt merke i hetta.

Den er vel strengt tatt ikke full auto, den har bare 2 skudds bygger, eller som en dobbelt løper. For skudd 3 går ikke av.

Jeg nekter å tro at den er slitt i stykker. Avtrekket ble invistert i og byttet i fjor, og den gikk greit på høsten da og den er ikke skudd mange hundre skudd etter bytte.

Tenkte jeg skulle trene litt før jeg melte meg på et stevne i September... :-/

Link to comment
Share on other sites

egentlig off topic, men i unaiten så er definisjonen på MG at den skyter mer enn ett skudd pr. avtrekk.

Det skal være folk som har fått bråk med ATF i USA pga. den definisjonen og en slitt AR.

 

Men back on topic; var litt sent i går, så jeg ble litt usikker nå om jeg snakker om samme problemet som du har.

 

mulighet 1:

Går skudd 1. når du tar vanlig avtrekk, å så venter den til du slipper avtrekkeren for og resette hammeren, så går skudd nr. 2?

 

Mulighet 2:

Eller tar du avtrekk og den sier bang-bang-klikk, og så slipper du avtrekkeren?

 

Er det 1, så er min første forklaring rett. Har du Mulighet 2, så bruker du for myke hetter som settes av pga. intertia tennålen i en AR. (OT igjen; en annen feil som har fått folk dømt av ATF i USA, fordi den også faller inn under lovens definisjon av MG)

Link to comment
Share on other sites

Mulighet 2:

Eller tar du avtrekk og den sier bang-bang-klikk, og så slipper du avtrekkeren?

 

Er det 1, så er min første forklaring rett. Har du Mulighet 2, så bruker du for myke hetter som settes av pga. intertia tennålen i en AR. (OT igjen; en annen feil som har fått folk dømt av ATF i USA, fordi den også faller inn under lovens definisjon av MG)

Mulighet 2 er riktig.

Hettene?? Jeg har bare brukt S&B 55 gr. fabrikk ammo, i det siste. Så det er ikke hjemme ladet heller.

 

Hvis du antyder at jeg har prøvd å bygge den om så har jeg ikke det !!!!

Og våpenet har ikke gått så mye at det er slitt i stykker.

Jeg kjøpte avtrekk og leverte det og riflen til børsemaker som innstallerte det for meg.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Antyder ikke at du har prøvd og bygge den om, var bare en liten trivia jeg la til.

 

Da tenker jeg det enten har med ammoen som har for myke hetter. ar er bygd for mil. ammo som ofte har ganske harde hetter, kommersiell ammo har ofte mykere hetter, dette er årsaken til blant annet fenomenet "slam fire" i M1 garand og andre amerikanske mil. våpen med flytende\inertia tennål. Noen som kan uttale seg om S&B 55gr FMJ?

 

Eventuelt så har det skjedd en feil når børsemakeren innstallerte avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Tviler også på at det er ammo. Mest sannsylig er det "disconnector". Lett å finne ut av. Skill upper og lower. Avsikre og hold avtrekker inne. Spenn så hanen. Den skal da henge igjen i disconnectoren. Slipp så avtrekker veldig sakte fremover. Da skal disconnector slippe og avtrekkerhake overta holding av hane. Dette er det kritiske punktet. Her er det ofte rom for å gjøre noe for at div avtrekkere skal funke sikkert etter bytte. OM den ikke holder hanen lenge nok til at avtrekkerhake overtar tidlig nok er det bare å file litt på fremre unre kant av disconnectoren. Da vil haken komme langer frem og holde hanen lenger. Om du titter nedi loweren ser du fort hva jeg mener. Prøv deg frem til hva som er nok filing og prøv den ofte, slik at du ikke tar for mye. Værre er det egentlig ikke å justere det. Eller, ta med tilbake til børsis og forklar ham problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke funnet non god video av AR-15 sitt avtrekk, men prinsippene er nok ikke så ulike for f.eks Ruger. Her er ihvertfall en video fra Gundoc, som viser og beskriver funsjonen og optimalisering av et ruger-avtrekk.

 

Fra rundt 4min 10sek ute i videoen er en veldig fin beskrivelse av hvordan avtrekket virker når våpenet avfyres og lader om.

 

http://www.greatwestgunsmithing.com/mini%20trigger%20low%20quality.html

Link to comment
Share on other sites

Mulighet 2:

Eller tar du avtrekk og den sier bang-bang-klikk, og så slipper du avtrekkeren?

Ja, den sier "bang" (nærmere klikk:-) når man holder avtrekkern inne og tar ladegrep.

 

Lever tilbake våpnet til den / de som monterte avtrekket for deg og be de justere avtrekket. Dette er som nevnt før en vanlig feil når man skal justere avtrekket kortest og lettest mulig.

Ja, den havner vel tilbkae til børsemaker. :-(

 

Mest sannsylig er det "disconnector". Lett å finne ut av. Skill upper og lower. Avsikre og hold avtrekker inne. Spenn så hanen. Den skal da henge igjen i disconnectoren. Slipp så avtrekker veldig sakte fremover. Da skal disconnector slippe og avtrekkerhake overta holding av hane. Dette er det kritiske punktet. Her er det ofte rom for å gjøre noe for at div avtrekkere skal funke sikkert etter bytte. OM den ikke holder hanen lenge nok til at avtrekkerhake overtar tidlig nok er det bare å file litt på fremre unre kant av disconnectoren. Da vil haken komme langer frem og holde hanen lenger. Om du titter nedi loweren ser du fort hva jeg mener. Prøv deg frem til hva som er nok filing og prøv den ofte, slik at du ikke tar for mye. Værre er det egentlig ikke å justere det. Eller, ta med tilbake til børsis og forklar ham problemet.

Skal se på det. Har ikke veldig lyst til å bruke fil på avtrekket selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle slike avtrekk krever vedlikehold og justering gjennom livsløpet, loctite ved montering er også et must.

 

AR15 sin store fordel med lettvint delebytte,og enorme utvalg av aftermarked deler for å forbedre og gjøre våpnet mere egnet til spesifike bruksområder, er også dens forbannelse...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har bushmasteren vært en tur hos børsemaker. Og det viste seg at det var en del (glemte å spørre om hvor den satt), men den var knekt av /gått av en liten bitt av delen, det syntes helt tydelig når jeg så på den.

Delen byttet, så nå er det bare å prøve å komme seg på banen en dag og få testet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...