Jump to content

Fuglejakt på Statskog i Kongsberg (Dårlig bestand?)


jeger83

Recommended Posts

Noen her som har kort i Sølvverksskogene (Statskog) på Kongsberg i år?

På bakgrunn av den begredelige sesongen i fjor så kjøpte jeg ikke sesongkort i år, har vært i områdene for å sjekke status gjennom sommeren og snakket med andre som har vært ute å kikket, konklusjonen er at det ser meget dårlig ut. Ingen kull å se, har sett 2 orrhaner og en tiur på 8 rekognoseringsturer :shock: Rev er det mye av, har sett 5 stykker.. Noen andre som har vært ute å kikket og som har en formening om bestanden?

Link to comment
Share on other sites

hvis det er et sted du skal jakte i mange år fremover ville det vert lurt å legge mye tid på å få ned rev og kråke fugl bestanden og ikke minst nøtteskrika.

Har gjort det der jeg jakter mest, har riktig nok brukt 3 sessonger aktiv jakting men så har det betalt seg i en mye bedre skogsfugl bestand.

tipset er å kjøpe en hubro/ugle utstoppa eller i plast, sette den på en laaaang pinne for så å tre den opp innimellom noen bjørker, da er det bare å sette seg på post og lade :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det beste er selvfølgelig å tynne ut litt i revebestanden - men vi snakker her om jakt på Statskog og etter en telefon til de i fjor vinter så

fikk jeg beskjed om at hvis jeg skulle jakte rev så måtte jeg kjøpe kort på småvilt (Skogsfugl/hare) i det aktuelle området jeg skulle jakte i og siden det var vinter så solgte de ikke noe småviltkort - Ergo: Så var det ikke lov til å jakte rev :roll: Er vel ikke så veldig mange som gidder å betale for å jakte rev når man kan jakte rev gratis andre steder (hos private grunneiere). Nei, viltforvaltning er tydligvis ikke så interessant i Statskog...

Link to comment
Share on other sites

Hei Jeger83,

 

Jeg fikk akkurat samme svar i fjor jeg også. Her måtte man kjøpe jaktkort på småvilt for å jakte rev, men jaktkort på småvilt var da ikke mulig å få kjøpt. Ja, forstå det den som kan.

Jeg kontaktet statskog pr mail, og havnet kanskje hos en eller annen byråkratet annet sted i landet, hvem vet?... Det spørs om ikke det beste er å kontakte Statskog igjen, enten på telefon eller ved personlig oppmøte, og legge frem problematikken?

Alternativt, så går det an å kontakte viltforvalteren (eller hva det heter) i kommunen. Jeg fikk (pr. telefon) lov til å jakte rev og kråke i kommunal skog rundt der hvor jeg bor. Kanskje kommunemannen kan være behjelpelig også mot Statskog?

Link to comment
Share on other sites

Hei! På vegne av Statskog, vil jeg informere om at problematikken rundt rovviltjakt ikke er så vanskelig som det tydeligvis gis inntrykk av. Statskog kan utstede manuelle rovviltkort. For å få dette, ta kontakt med Statskogs Friluftstorget tlf. 07800 (tast 2) eller friluftstorget@statskog.no Statskog planlegger imidlertid et eget rovviltkort som vil bli tilgjengelig for kjøp på jaktportalen http://www.inatur.no innen 1. desember. Informasjon om dette vil også komme på Statskogs nettside http://www.statskog.no Hilsen Anne Berit, info.avd. på Statskog.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
....Statskog planlegger imidlertid et eget rovviltkort .... Hilsen Anne Berit, info.avd. på Statskog.

Flott tiltak dette,,, og min erfaring med Statskog er at ting og tang ordner seg. Saker som kombinert jakt/hytteleie/gjestejegere (som ikke er programmert på inatur.no) lar seg organisere vha Statskogs velvillige folk. Mitt inntrykk av skogsfuglbestanden i Sølvverksskogen iår er bra+. Mange jegere vil gjerne prate nedover bestanden, men det kan jo skape et feil inntrykk hos forvalteren og utløse tiltak på feil grunnlag

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal ikke uttale meg om bestanden i statsskogområdene i kongsberg men jeg jakter i svene, ca 1,5 mil lenger nord. Har ALDRI hatt mere storfugl rundt her i elgjakta. har ikke tall på hvor mange jeg har støkt ut så nå er det frem med hagla. Her er det faktisk noe rev også. har skutt en i år men sett mange når jeg har kjørt bil rundt her. Klekkinga har tydeligvis vært KJEMPE bra her i år. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...