Jump to content

308 win til 7,62*54r?


Guest ak

Recommended Posts

Jeg tror du mikser med 7.62x39. Den vanlige diskusjonen er Ruger Mini-30 som har .308" løp og en helvetes masse friflukt for å kunne ta .311" kuler på en trygg måte.

 

 

Mosin-Nagant, Dragunov og diverse PK MGer osv har ca. .311" som optimal kulediameter og dette er det man bruker når man lader for disse riflene.

 

http://russian-mosin-nagant.com/mambo/index.php?option=com_smf&Itemid=105&topic=4162.0

 

Ellers så anbefales .308 startladninger (med lettere eller tilsvarende kule ) som et utgangspunkt for å bygge opp ladninger.

 

Når det er sagt er det ikke noe problem å vilkatte 7.62x54R med .308" løp og kule. Jeg ville bli veldig forundret om ikke en Pekka eller Toivonen har gjort det allerede. Finnene har vel vilkattet 7.62x54R i omtrent alle tenkelige varianter.

Link to comment
Share on other sites

Nja.....Russerene brukte de de hadde av piper, så det finnes nok endel naganter med 308-309 løp rundtomkring. Min går iallefall like bra, og kanskje bedre, med 308 kuler... Så umulig er det nok ikke.

 

Forøvrig har finske Naganter vanligvis trangere løp enn russiske, .308" løpsdiameter forekommer nok ja. Det som er litt skummelt er om man skyter hardt ladet MG ammo med .311" kuler i slike løp, da kan nok trykket komme opp i mot herpesering av messing i alle fall.

 

Jeg har et diesett i 7.62x54R som jeg har brukt kanskje en eller to ganger for å stille min egen nysgjerrighet. Tilgangen på billig ammo i dette kaliberet er så stor at det ikke er verdt bryet å lade separate loter for det jeg har av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nja.....Russerene brukte de de hadde av piper, så det finnes nok endel naganter med 308-309 løp rundtomkring. Min går iallefall like bra, og kanskje bedre, med 308 kuler... Så umulig er det nok ikke.

 

Forøvrig har finske Naganter vanligvis trangere løp enn russiske, .308" løpsdiameter forekommer nok ja. Det som er litt skummelt er om man skyter hardt ladet MG ammo med .311" kuler i slike løp, da kan nok trykket komme opp i mot herpesering av messing i alle fall.

 

Jeg har et diesett i 7.62x54R som jeg har brukt kanskje en eller to ganger for å stille min egen nysgjerrighet. Tilgangen på billig ammo i dette kaliberet er så stor at det ikke er verdt bryet å lade separate loter for det jeg har av våpen.

 

 

Kan være at tilgangen på billig ammo er stort "over there", men av det eg har prøvd av ferdigrulla her til lands, er det ingenting som har slått kombinasjonen av N150, Winchester 180 grns SP, og Graf tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

Kan være at tilgangen på billig ammo er stort "over there", men av det eg har prøvd av ferdigrulla her til lands, er det ingenting som har slått kombinasjonen av N150, Winchester 180 grns SP, og Graf tomhylser.

 

Greit nok å arbeide opp ladninger for en enkelt rifle. Jeg har ikke tiltak nok til å gjøre det for samtlige gamle krigere jeg har i våpenskapene mine desverre og Mosin'er kommer sørgeligt langt bak i rekken pga. de rudimentære siktemidlene. De få 1vk/2vk riflene jeg har tatt meg tid til å lade for er slike som har blitt benyttet til spesielle ting som f.eks en No4 jeg skjøt militærhistorisk bolt-action med en stund eller ting i så eksotiske at man må lade for dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...