Jump to content

Riflekikkert, liten erfaring trenger litt råd


bekkmørkt

Recommended Posts

Driver å vurdere å skifte kikkert på rifla, har tittet på følgende:

 

Zeiss Duralyt 2,5-10x50 (6890)

Kahles Helia C 3-10x50 (7990)

Zeiss classic diavari m/lys 2,5-10x50 (7990 xxl)

Schmidt und bender Zenith 3-12x56 m/lys ( 10500)

Meopta meostar r1 2,5-12x56 m/lys (8990)

Meopta Meostar R1 2,5-10x50 (6890)

 

noen som har erfaring med noen av disse, skal hovedsaklig benyttes til rådyr og evt noe revejakt. Sånn for lommeboka er jo rundt 8000 kroner det som passer best.

Driver med innkjøp av ny rifle samtidig, vært på villmarksbutikken på jessheim og fått tilbud om S&L Classic DL med mulighet for løpsbytte. skulle får denne for 17500 med en Meopta 2,5-10x50 eller zeiss duralyt i samme forstøring. Kan få rifla med kikkert ringer for 12300, dersom jeg velger å kjøpe Zeiss classic m/lys(7990) utenom blir prisen totalt 20300. er dette en ille pris?

Villmarksbutikken tilbyde meg også å få en Meopta Meostar R1 2,5-12x56 m/lys for (8990) 2000 ekstra altså. Da Kommer rifla på totalt med kikkert og montasje på 19500. Noen meninger om hva som er best? Kan meoptaen like stilles med Zeiss classicen? Noen råd?

 

setter pris på tilbakemeldinger fra dere som her litt erfaring med dette!

Link to comment
Share on other sites

...at du ikke ser forskjell med det blotte øye...
Denne påstanden er at det ikke er forskjell. Siktene skal jo bare brukes med det blotte øye...

 

Selv ville jeg kjøpt en Zeiss victory 2,5-10x50 uten lys. Og for å holde budsjettet, ville jeg ha kjøpt den brukt. Øker du budsjettet kan du kjøpe denne:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=39506

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha ligget en del dager nå i bukkejakten med en Classic 2,5-10x50 har jeg ingen problemer med å anbefale denne. Jeg har modellen uten lys og opplever absolutt ikke det som en mangel; det er veldig få minutter der lyset ville ha hjulpet stort ifht å bare bruke retikkelet. Denne er ekstremt mye optikk for pengene.

 

Den store Meostar vinner sikkert noe lysstyrke på x56-linsen ifht Classic og størrelsen er vel grei dersom ikke ikke skal bære mye og langt på riflen. Men den koster noe mer. S&B'en er sikkert en knallkikkert, men koster over 10K og da begynner det å være mye bra bruktkikkerter å se på.

 

Derutover holder jeg med amatør i det jeg oppfatter som hans generelle poeng: prioriter optikk fremfor lys og greier. Og ja, dersom du har mulighet for å legge litt mer er brukt-Zeissen til Poacher nok et veldig bra kjøpt. Jeg overveide den selv lenge; men kom desverre frem til at jeg ikke kunne rettferdiggjøre mer enn ca 6000,- til optikk selv i denne runden.

 

En annen fordel med bruktkikkert av Victory/Swaro-klasse i dette prisleie er at den ikke faller noe særlig i verdi etter du har kjøpt den heller - tipper at denne kan selges for stort sett det samme om et par år.

Link to comment
Share on other sites

er selv nybegynner, men har kikket litt på diverse kikkertsikter. Jeg var hos en våpenhandler i stavanger området, der de solgte Trijicon Accupoint 2,5-10x56 m opplyst retikkel. Prisen der var rett under 12 000,- noe som jeg også syns er dyrt. Så fikk jeg tipset fra en på jobben som også hadde dette siktet, at det kunne fås på Ebay for rett under 5000,-!

 

Har lest litt om dette siktet, ikke noe negativt foreløpig, men det finnes nok noe. Kan vel få kjøpt de siktene du også nevner for en billigere penge, men jeg tror nok at jeg selv går for Accupoint :) som sakt er jeg langt i fra erfaren, men ta en kikk på denne ;)

Link to comment
Share on other sites

Holdt nettop på med samme sak selv, der jeg smugtittet i en del forskjellige kikkerter på banen.

Kom frem til følgende:

Zeiss Classic & Conquest, kan ikke måle seg med Victory serien til Zeiss. Men Victory er en del dyrere.(12-15000,- +++)

S&B har mye bra, men har ikke fått testet så mange av dem, litt stiv pris, men fins noe brukt.

Selv endte jeg opp med Meopta Meostar 3-12x56 m/lys. Synes her jeg fikk mest for pengene! (min mening)

Den Kahles du nevner ,pleier som oftest ikke å være bomkjøp.

 

Lykke til!

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger. Dersom jeg kjøper Zeiss classicen med lys blir total prisen for rifle 20500 (12500.- villmarksbutikken og 7990 xxl)= 20500 eller jeg kan kjøpe hele pakken hos villmarksbutikken for 18500( Schultz & Larsen Classic Dl med mulighet for løpsbytte og en Kahles Helia C). er det verdt de 2000 kronene for zeiss ekstra eller hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

@amatør:

Denne påstanden er at det ikke er forskjell. Siktene skal jo bare brukes med det blotte øye...

Det var i grunnen det jeg prøvde å få frem, ja, med referanse til de siktene som avr listet opp. Der er ytelsesforskjell, men man må i en optisk lab for å kunne måle den. I praktisk bruk er den etter mine erfaringer ubetydelig. Du er vel en av de mest kompetente her på forumet på emnet optikk, og jeg har den dypeste respekt for dine synspunkter. Si endelig fra om du er sterkt uenig med meg her.

 

Jeg er forøvrig enig i at det går an å få mer ytelse ved å bruke samme budsjett i bruktmarkedet, f.eks. på en Zeiss Victory eller tilsvarende serie fra en av de andre store. Selv har jeg en preferanse (ikke noen rasjonell grunn) for Swarovski PV-serien. En PV 3-12x50 i god stand får man tak i for 6-8.000.

Link to comment
Share on other sites

Der er ytelsesforskjell, men man må i en optisk lab for å kunne måle den.
Jeg er ikke sterkt uenig, men hvis man skal tyne skytelyset helt ut, er det forskjeller. Og en med godt syn, kan se de. Siden jeg ikke har testet alle, skal jeg ikke si hvem som er best.

 

En PV 3-12x50 i god stand får man tak i for 6-8.000.
Jeg ville også ha kjøpt en slik brukt, fremfor alle på listen. Men kanskje vi skal holde dette for oss selv, slik at ikke bruktprisene stiger? :wink:
Link to comment
Share on other sites

takker for super tilbakemelding. nå står valget mellom zeiss classic med lys, eller Kahles helia c uten lys. Sånn jeg forstår det er disse to like bra i optikk. Så spørsmåle mitt er, trenger man med lys? og er det verdt de 2000 ekstra jeg må ut med for zeissen med lys?

 

Hvor ofte har dere som har med lys hatt bruk for det?

Link to comment
Share on other sites

Lys eller ikke lys blir en smakssak. Jeg foretrekker uten, men det er mange erfarne skumringsjegere som ikke kan tenke seg å bruke et sikte uten. Av de jeg har prøvd med lys vil jeg absolutt si jeg foretrekker de som bare har et opplyst punkt i senter fremfor de som lyser opp større eler mindre del av korset. Klart best synes jeg det er med et senterpunkt som automatisk regulerer lysstyrken i forhold til omgivelseslyset, f.eks. Zeiss Victory Varipoint.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor kommer slikt for salg rett etter at jeg omsider har gitt opp å finne høvelige, gode sikter brukt og har rukket å kjøpe noe rimelig til den prisen... :twisted:

 

Ser S&B 3-12x56 er nevnt av trådstarter. Denne finnes ikke hos hjemmesiden til S&B. Er det ment 2,5-10x56 kanskje? Den kunne jeg tenkt meg, men de er jo litt dyre. Vet ikke hvor dette tilbudet er fra? 2,5-10x56 koster rundt 15 lapper hos Jakt og friluft, så om det er denne til 10 500,-, da er det god pris! :)

 

Men sjekk her...: http://www.jaktpartner.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=18

 

Verdt en titt!

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor kommer slikt for salg rett etter at jeg omsider har gitt opp å finne høvelige, gode sikter brukt og har rukket å kjøpe noe rimelig til den prisen... :twisted:

 

Ser S&B 3-12x56 er nevnt av trådstarter. Denne finnes ikke hos hjemmesiden til S&B. Er det ment 2,5-10x56 kanskje? Den kunne jeg tenkt meg, men de er jo litt dyre. Vet ikke hvor dette tilbudet er fra? 2,5-10x56 koster rundt 15 lapper hos Jakt og friluft, så om det er denne til 10 500,-, da er det god pris! :)

 

Men sjekk her...: http://www.jaktpartner.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=18

 

Verdt en titt!

 

 

 

Skulle får S&L Rifla med S&B kikkerten for kroner 22000 samlet. dvs 10500 for kikkerten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...