Jump to content

Mårhund i danmark


Jørgen

Recommended Posts

http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article785095.ece

 

Yngler på Nordjylland

Mårhunden er en art som ikke hører til i Danmark, en såkalt invasiv art. Tidligere er det observert voksne dyr, men denne uken ble det funnet en 14 uker gammel død mårhundunge. Ungen beviser at mårhundene for første gang yngler nord på Jylland.

 

Lurer på om vi må regne med at mårhunden blir et fast innslag i hele skandinavia etterhvert. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Tjaa.... EU spyttet i sommer inn 52 mill sek for å hjelpe til utryddingen av mårhunden i Skandinavia. Bestanden skal reduseres i Finland, holdes i sjakk på finskegrensa i Sverige, og utryddes i Danmark og Norge. Jeg mener det er gjennomførbart, og man bør i alle fall ikke ta tapet på forskudd!

 

Mårhund i Danmark har man visst om i flere år, i større tall enn vi har hatt i Norge. Er bare media i både Norge og Danmark som har litt tom spalteplass, sånn at de tar seg tida til å blåse det opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen steder sør for Nord-Trøndelang det er dokumentert mårhund, men det har vært observasjoner av varierende troverdighet fra stort sett hele landet. Den er såpass anonym og vandringspotensialet er langt, så jeg vil aldri si det ikke kan være mårhund man har sett noe sted som helst, men stiller meg i tvil om de begynner å dukke opp mange kilometer over tregrensa...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...