Jump to content

Hvilken lyddemper burde jeg skaffe?


Holand

Recommended Posts

Kaliber? Bruksområde?

 

De aller fleste normalt store dempere, demper veldig likt. Så likt at du knapt hører forskjell. Prisene er stort sett de samme, med S&L som veldig billig i forhold til de andre, men den har et utseende som ikke tiltaler alle. Noen hevder den ligner eh... et substitutt for en viss mannlig kroppsdel som kvinner av og til føler behov for å gjøre nytte av.

 

Noen vanlige merker her i landet: Alms, A-tec, BR Reflex, Hausken, Schulz&Larsen Hardcore

 

Demperne finnes i et utall varienter, fra små kompakte til digre beist. De store demper så klart best. De store er også tunge, noe som kan være greit å tenke på om man skal gå langt og lengre enn langt på jakt. Skal man kun postere kan en jo kjøpe en større demper.

 

Kommer du stort sett bare til å skyte på bane, kan du jo gå for et beist. De demper best, forstyrrer minst, og gir minst varmeflimmer (mirage).

 

Jeg har feks en Hausken mini (minst av alle) til .222'en min. Smeller nokså mye og er ubrukelig til mengdetrening på skytebanen. Men den er genial på jaktturer.

 

Man får sjelden i pose og sekk. Det er få dempere som passer til alt, så tenk på hva du skal bruke den til.

 

En kompis har en Tikka T3 Lite i .30-06. Han satte på en Hausken standard. Jeg er forbauset over dempingen på den, og hvor lite rekyl det ble igjen. Kan jo være verdt en titt?

 

Ps. Søk på demper på forumet her. Det er mange tråder om det. Om man blir noe klokere av det er en annen sak! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å velge i "jungelen" av dempere. Jeg har Hausken på mine rifler. En Whisper(en diger sak som demper mest av alle, riflen smeller mindre enn 22lr) på ei Sauer i 6,5 og en Hausken Standard i Titan på ei 375 H&H rifle. Nå kjenner jeg mest til Hausken sine jeg da, og det er sikker gode dempere det meste. Fordelen med Hausken synes jeg er 3 ting. Den består av 2 deler, og ikke en haug av moduler som div andre. Den er lett og demper best av alle(iflg tester).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...