Jump to content

Thompson Encore løp i 6 mm PPC/6 mm BR- Interesse?/ Toppjakt


Tomas

Recommended Posts

Vi er to personer som vil bestille hver vårt våpen i dette kaliberet, men Winge krever at vi stiller bestilling på 3 våpen. Dette da fabrikken kun lever minimum 5 løp i spesialkaliber. Siden Winge bestiller i " ordinær fabrikk ", ikke fra Customshop så er løpslengde kun 26". Dette er i følge disse billigere enn å la bestillingen gå gjennom Custom Shop. Løpet må således kappes av børsemaker her hjemme om man ønsker det. Hva en børsemaker tar for kappe/krone jobb har jeg ikke undersøkt. Om samtlige løp leveres Fluted har jeg ikke fått svar på.

 

Disse bestillingene går som hele komplette våpen hvor standard stokk er Prohunter ( Winge kan ved ankomst av våpen bytte stokk etter kundens ønske til for eksempel " tommelhull stokk " ), løpsprofil Heavy Tapered eller Straight Bull Barrel må være felles for samtlige bestillere, samt blå/rustfri. Pris på komplett våpen nå kr 7490. Leveringstid 1/2 - 1 år. Opplysningene er skrevet etter info fra Winge Våpen 16. august 2010, med forbehold om feil.

 

Er det andre som sitter med info om følgende fra fabrikken: - riflestigning - hvilke kulevekter levert stigning egner seg for. Vekt på et Heavy Tapered Barrel og Straighet Bull Barrel, hvor stor er forskjellen? Utvalg av kuler, også ferdige patroner her til lands/leverandører.

 

Takknemlig for kommentarer!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden du ber om kommentarer, så går jeg litt "Off Topic"

 

Jeg håper du/dere har undersøkt og vet hva som kreves med hylser til .6PPC ?

Disse har i alle år blitt necket opp, og skyteformet fra Lapua's .220 Russian hylser. Regner dog med at dere går for en std.nekc på patronen slik at dere ikke trenger alt dette dill-dallet?

 

Norma kommer nå med hylser i .6PPC som skal være bra. Er det de dere tenker å bruke?

Ferdige patroner finnes ikke, dere er helt avhengig av å lade.

 

Hvilken twist på pipa er det på disse løpene?

Vanlig twist i .6PPC er 1-13,5" og 1-14" for 62grs kuler opp til 68grs kuler, her får du hastighet, så til ditt bruk så regner jeg med dere ser på kulevekter 95/105grs kuler?

 

Avslutningsvis, for å være helt ærlig med deg/dere, så ville jeg droppet .6PPC og heller satset på .6BR.

I 6BR er det ferdige hylser fra Lapua (som holder evig) og Norma. Norma leverer også ferdig patron med 105grs Berger vld som er meget presis. Dere hadde spart dere for mye ekstra med å satse på .6BR

 

Var kanskje ikke det du ønsket å høre?

Link to comment
Share on other sites

Alle svar og kommentarer er velkomment, flott med meninger. Grunnen til at valget falt på PPC og ikke BR, er utvalget som Thompson tilbyr. Har ikke sett at de tilbyr 6 mm BR, men mulig at jeg ikke har lest alt. Siden Winge tar løp/ våpen fra ordinær fabrikk, og ikke fra Custom shoppen til Thomspon så begrenser det kanskje kalibervalget, eller tar jeg feil. Disse to patronene er vel ellers temmelig like hva anngår prestanda, så er BR tilgjengelig så er det gode argumenter for å ta den.

 

Vi har ikke gått såpass dypt i materian at vi har funnet ut om komponenter eller ferdige patroner tilgjengelighet, men alt av interesse. Så dine opplysninger er av stor interesse. Ellers så lader jeg alt selv, så valg av kaliber er for meg ikke så viktig bare jeg finner komponenter.

 

Hvilke kulevekter vil passe best mot den twisten som Thompson leverer? Har ellers kikket litt på nettet og funnet ut at det benyttes fra 1 : 12, og 1 : 14. Hvilke vekter er 1 : 13,5 mest egnet for?

 

Siden vi akter å benytte våpenet på mindre vilt, toppjakt på skogsfugel. Vil avstand over 200 meter sannsynligvis være mindre vanlig, om det så er realistisk å treffe over 200 meter har jeg ingen aning om. Det er tross alt et våpen med en viss " slagtid " / avstand før tennstempel treffer tennhette. Vanskeligere å få de tyngre kulene 95 og 105 grain til å skyte flatt vi jeg regne med, men til gjengjeld noe mindre vindavdrift enn 62 - 68 grains kuler. For skudd mot fugel anbefales ellers kuler som er noe avrundet, ikke spisse, hva finns av dette - ingenting? Har selv skutt div. fugel med spisse 9 grams 6,5, helt greit på havelle opp til storskarv. Ikke nevnverdig skade, såfremt ikke skuddet gikk langs yttersiden av fugelen.

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at en .6BR er mer "vanlig" enn .6PPC. Så jeg vil tro TC kan levere .6BR også fra ordinær fabrikk, hvis de kan det på .6PPC(?) Men dette er noe jeg ikke vet! Sjekk med Winge.

Ei kule i +/-65grs fra en PPC vil ødelegge fuglen din med vanlige kuler.

 

Sjekk også prisforskjell på ord. vs customshop. Hvis du likevel må levere til kapp/kroning her hjemme.

En 105grs skyter flatt nok, så det er ikke noe å tenke på.

 

Hos customshop'n så har 6BR varenummer #B30174

Link to comment
Share on other sites

I og med at TC ikke leverer hverken 6 PPC, eller 6 BR, som standard (http://www.tcarms.com/firearms/encoreRifleCharts.php), vil jeg, som Poacher absolutt tro at de like godt, klarer å levere BR. Selv om Poacher utvilsomt har vesentlig mer erfaring med disse kaliberne enn meg, tillater jeg meg å støtte han :D Ad riflestigning, han han vel kommentert hva, som er vanlig til BR. For tyngre (lengre) kuler, er stigningen krappere og til VLD kuler på 105/107 grs brukes vel ofte 1/7 stigning, mens tunge, men noe kortere jakt kuler greit stabiliseres med 1/10 og i noen tilfeller inntil 1/12. Poacher, du får korrigere.

Personlig ville jeg nok heller gått for løp fra TC Custom Shop, eller en annen Custom leverandør. Det gir mye større mulighet til å "skreddersy"

Link to comment
Share on other sites

Noe av problematikken er å få 3 personer til å bli enig om samme løpsprofil, løpslengde og kaliber. Nå tror jeg nok at 2 av oss er temmelig fleksible, men 3. personen har vi ikke funnet enda.

 

Vedr. kaliber valg, så mener jeg bestemt å ha kikket gjennom listen til Thompson og ikke funnet 6 mm BR. Vanlig her borte, men hva med i statene?

 

Lette kontra tunge kuler i 6 mm PPC, vil vel bli samme forhold for 6 mm BR, d.v.s. lette kuler gir høyere hastighet og desto lettere mulighet for større kjøttødeleggelser. Er disse lette kulene vanskligere å stabilisere på lengre avstander, begynner de å " tumle " komme på tvers gjennom viltet?

Link to comment
Share on other sites

I og med at TC ikke leverer hverken 6 PPC, eller 6 BR, som standard (http://www.tcarms.com/firearms/encoreRifleCharts.php), vil jeg, som Poacher absolutt tro at de like godt, klarer å levere BR. Selv om Poacher utvilsomt har vesentlig mer erfaring med disse kaliberne enn meg, tillater jeg meg å støtte han :D Ad riflestigning, han han vel kommentert hva, som er vanlig til BR. For tyngre (lengre) kuler, er stigningen krappere og til VLD kuler på 105/107 grs brukes vel ofte 1/7 stigning, mens tunge, men noe kortere jakt kuler greit stabiliseres med 1/10 og i noen tilfeller inntil 1/12. Poacher, du får korrigere.

Personlig ville jeg nok heller gått for løp fra TC Custom Shop, eller en annen Custom leverandør. Det gir mye større mulighet til å "skreddersy"

 

Var inne og kikket på listen til Custom Shop igjen og da spør jeg litt dumt, kaliber som står med ordrenr: B 30 714 - 6 mm Benchrest er det samme som 6 mm BR. Høres besnærende sannsynlig ut, i så tilfelle så er jeg med på notene.

 

Søkte litt senere på 6 mm BR og fant noe som kalte seg 6 mm BR catridge guide og der står det blandt annet at ppc er å regne som mer presis opp til 200 meter, men at br overtar derfra og utover. Men det er slikt flisespikkeri at det ikke har noen som helst betydelse for oss. Så da forsøker vi oss nok på BR i steden, takk for tipset. Ser også ut at 80 grain kuler av en bestemt leverandør gikk bra i flere stigninger. I og med at jeg fant denne siden så er spørsmålet om BR og Benschrest er det samme avklart, samme kaliber vi snakker om. Ikke lett å orientere seg i en jungel av kalibre der ute.

 

Takker for mye flotte innspill og info, håper at innleggene ikke er slutt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil leveres vel alle 6mm kaliberne til T/C i 1:10 snurr. Dessuten tar custum shop uhørvelig lang tid syns jeg. Hva med å prøve f.eks.: http://www.matchgrademachine.com/. Kvitekrist her på forumet driver å skal handle med dem nå tror jeg. Får han og senere vi kjøpt fra Match Grade, så vil det åpne seg en ny verden for oss Encore brukere i forhold til kaliberutvalg.

 

Om man får importere, hvor raskt det evt. går, slutt pris, etc. blir spennende å se.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et greit sted å handle om man har låskasse fra før, men så er ikke tilfelle for oss to som har valgt å kjøpe Encore i dette kaliber. Stikker likevel inn på siden du anbefaler, takker for tipset!

 

Var innom denne siden, falt nesten av stolen! Nesten så en blir fristet til å bestille ei låsekasse i standardkaliber, og så ta et spesialløp fra Matchgrademachine. Separate låskasser er vel ikke å få kjøpt, eller? Stokker lager jeg selv i valnøtt, har lagd tidligere til div. rifler, hagler også til Contender.

 

Så kommer vel det store problemet, hvordan er det å få importert dette hit til berget? Har hørt mye om at det er problemer for tiden, og så vil det vel være fremover også. Eller er det muligheter her også. Takknemlig for tips.

Link to comment
Share on other sites

Maila litt fram og tilbake med matchgrademachine tidligare, men dei har ikkje svart på siste eposten eg sendte. Skal prøve å sende den på nytt.

 

Første svaret eg fekk av dei var dette:

 

Match Grade Machine

to me

 

show details 12/28/09

 

Yes, we haven't had any issues shipping to Norway. Since it's just the steel barrel itself and not the action/frame it's easy for us to ship. However, I would just double check with your end on receiving and see if there are any special requirements in order for you to actually receive the barrel.

 

Thanks!

Shelsie W.

 

 

Men etter det eg har lest så er det ikkje så lett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...