Jump to content

Identifisering av hylser kal. 16


robert

Recommended Posts

Har fått tak i en del hylser i kal 16 som jeg ikke blir klok på hvem som har produsert. Basewaden er grønn plast og stempelet på hylsebunnen er 16-16-16-16- (i en ring selvsagt). Patronene var i sin tid Clever Mirage leirduepatroner, men jeg vet ikke om CM noen gang har produsert egne hylser. De jeg har sett i kal 12 har hatt fiocchi eller cheddite hylser. Håper noen kan hjelpe meg med identifiseringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Dette hjelper kanskje litt på vei:

 

Remington PB

normal_Remington_PB.JPG

 

Disse eley hylsene lignet veldig på bilde av Winchester men tror at de er likere cheddite hylsene nedenfor

normal_Winchester_pp-eley.JPG

 

Fiocchi er blå og Cheddite er rød:

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=lastup&cat=-19&pos=1

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=lastup&cat=-19&pos=0

 

(Fikk dessverre ikke til å legge disse som bilder i innlegget , men kanskje noen guruer kunne fikse det for meg.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladd hauger av de kent-hylsene. Det er riktig at de er cheddite, men min erfaring er at de har svært dårlig holdbarhet. Mange revner allerede ved første omlading. Nye chedditehylser derimot er ganske holdbare.

 

Eley bruker så vidt jeg vet fiocchi-hylser.

 

Winchester produserte sine egne hylser før, de kalles winchester poly, eller polyformed hulls så vidt jeg vet. Winchester har ikke lenger kaliber 16 i sitt sortiment.

 

Resten vet jeg ikke hva er, dessuten bør du verifisere med flere kilder før du tar noe for god fisk. Alle kan ta feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Eley bruker så vidt jeg vet fiocchi-hylser.

 

 

Eley bruker også Cheddite. Har Eley bismuth hylser som ser helt identiske ut utenpå, men er både Cheddite og Fiocchi...

Samme for Gyttorp Steelmax også har jeg sett. Virker som om ammunisjonsprodusentene kjøper hylser der de til enhver tid får røverkjøp... Ovennevnte eksempler er i kal 12, men skulle forbause meg (dog har jeg blitt svært forbauset tidligere) om kal 16 er noe annerledes i så henseende.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei igjen.

 

Har nå ladet opp cheddite / kent hylsene noen runder, og har funnet noen ladninger med Clays og Longshot med sg wad som gir riktig fine mønster. Hylsene har ikke sprukket noe enda.

 

Har nå fått tak i clever mirage 16/70 med rød basewad. Noen som vet hvilke hylser de har brukt?

(forøvrig svindyr lerdue ammo 139 kr eska)

 

CA783A8A.jpg2B02C352.jpgC230A9F5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Slik ser "Kent Champion pro steel" hylsene ut innvendig:3d77791b.jpge7eec4f1.jpg

 

Er de jeg har flest av.

 

Har noen pakker med Gamebore Jaguar Steel, og de ser akkurat likedan ut som disse invendig.

De er også merket 67mm 7 - 26gms

Kent og Gamebore er vel samme "ulla"?

Føler meg ganske sikker på at Gamebore hylsene da også er cheddite.

 

Men inni pakkene er det vedlagt en lapp hvor det står div. advarsler, bl.a "Never reload steel cartridges"

Noen som vet hvorfor?

 

Skal en tur på skytebana å produsere noen tomhylser, så det hadde vært greit å vite om de er noe å samle på..

Link to comment
Share on other sites

Nå blir dette bare antagelser fra min side, men det kan jo tenkes at noen lyse hoder har prøvd å bytte ut stålhagelet med bly, med de følger det får for trykket i patronen. En stålladning vil ha et noe større volum enn en blyladning med tilsvarende vekt, så dersom noen har bytta stål med bly volum for volum kan det hende det sa pang i feil ende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...