Jump to content

Litt div. Duracoat-spm.


fredrik

Recommended Posts

Hei

Håper jeg ikke blir slaktet og brent pga. at disse spørsmål har blitt stilt før, men fant ikke svar blant alle de duracoat-trådene som eksisterer.

 

Jeg har aldri brukt duracoat før, så har et par spm:

Jeg tenkte å teste det på en halvauto-hagle jeg har, Star Baikal MP153. Er treverk her, så trenger durafill for å få det helt glatt har jeg skjønt.

 

Men hvordan er det med duracoat, kan man bruke det på absolutt alt på hagla? På sluttstykket og?

 

Tenkte å farge den kammo-farget, litt usikker på fargen enda, men hvor mye trenger jeg?

 

Har og en en rifle i Hogue-stokk. Den kan vel ikke akkurat farges? Er vel regelrett gummi dette?

 

Er det forresten noen gode alternativer til Duracoat?

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Fredrik

- duracoat kan brukes på tre og på stål, gummi vet jeg ikke - du kan sikkert glatte treet med mye annet men Duracoats filler er sikkert like bra

- sluttstykket - det kommer an på klaring til låsekassa/slark rett og slett. Mange coater sluttstykket på Rem. 700, men på mere nøyaktig lagede rifler, Sauer, S&L M97, TRG og slikt kan du glemme det - et lag coat og sluttstykket går ikke inn

- det minste han selger er små flasker til ca. 200,- en slik rekker minst til 2 rifler

 

Se http://www.duracoat-firearm-finishes.com/duracoat_faq.htm

 

JEg har en bue jeg lakket med Biltema spraylakk, skulle Duracoate den når lakken ble slitt men den sitter nå der enda, buen får ikke så røff behandling. Tipper at Duracoat beskytter bedre mot rust, i tillegg til å være mye mere slitesterkt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. :)

 

Nei ser for meg at jeg må bytte stokk på rifla om jeg skal duracoate den ja.. Vil egentlig ikke "ødelegge" Hogue-stokken heller, da jeg er veldig fornøyd med den.

 

Det sluttstykket jeg evt. tenkte å lakkere sitter i halvauto-hagla mi, og tror det er godt med slark der.. Men tror og den vil bli stygg temmelig fort da jeg vet den knisser litt her og der.

 

Får vel bestille 2-3 flasker av han karen og prøve litt. Tror det hadde vært suverent kult å lakka halvauto-hagla i vinter-kamo.

http://www.houtsenterprises.net/dur_wintertwig.html

 

Ja man kan sikkert bruke mye rart som filler, men problemet er at blander man produkter på den måten, kan man risikere "oppkok". Dvs. at lakken bobler seg..

Link to comment
Share on other sites

Duracoate sitter på det meste, gummi kan du glemme, om den ikke er av svært hard type.

Finish vil slites av der du har metall mot metall slitasje, men sitter ellers godt på et sluttstykke, også på TRG ol. rifler, om grunnarbeidet er riktig gjort, avfetting med "fettfritt" avfettingsmiddel er svært viktig for holdbarheten.

Filler vil gi trestokken en helt glatt overflate, denne bør dog rubbes ned før neste lag legges.

 

Om flatene er lakkert med noe som Duracoate reagerer med blir resultatet verre en alt :D

som f.eks biltemalakk....

 

Legg heller flere tynne lag, en et tykt om det ikke dekker 100% i første omgang, ikke bland mere lakk en du bruker opp.

Går greit å lakke over på nytt om du venter 30 min mellom lagene, bruker du sjablonger eller maskering, vent 2-3 dager før du fjerner denne, hastverk er ikke tingen.

 

Planlegg lakkeringen i forhold til bruken av våpnet. lakken er ikke gjennomherdet før etter 2-3 måneder, våpnet kan godt brukes etter en dag, som produsenten hevder, men riper lett, og montering av skruer og dingser, vil fort skrape opp, la delene ligge i fred 2-3 dager.

Våpnet tåler greit "banebruk" etter et par dager, men en fordel om man er litt forsiktig den første tiden.

 

Billig maskeringtape er et herk, og kan ødelegge resultatet. Biltemas blå er helt ok.

 

Tenk litt før du lager camomønster, hvilke farger i hvilke rekkefølge. Noen mønster er enklere en andre, de enkle blir som oftest best, spesielt de som ikke krever sjablonger. blir fort "kanter" rundt sjablongen om man er for generøs med lakken.

 

Mattheten i overflaten kan reguleres med mengden herder, mye herder, og overflaten blir veldig blank, finnes en matt klar, som kan fikse det, og denne er sikrere om man er uerfaren for å få et planlagt resultat en mye/lite herder, kan bli for lite også.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk :)

 

Har lakkert litt div. bildeler i min tid, så dette med lakkeringsbiten kan jeg.. Og når det kommer til produkter innen lakk som biltema har fremstilt såe.. Ja.. :roll: Har kun et par erfaringer med det, og de er helt på trynet.. Så jeg vil i all fremtid styre klar av Biltema når det kommer til lakk (de har mye annet bra da)..

 

Blir gøy å prøve. Skal forsøke meg litt på hagla etter jeg har vært på harejakt i Lofoten nå i høst. Da blir den nok liggende en måned før den blir tatt fram igjen..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer det med DuraCoat på en epoxylakkert overflate? Bør denne mattes med papir for DuraCoat?

 

Jeg har en trestokk som etterhvert skal DuraCoates men ettersom den er i daglig bruk nå funderer jeg på å sette den inn med et lag med epoxy for å forsegle den slik at den ikke slår seg i regn/fukt og påvirker treffpunkt. Jeg bruker Epoxy fra SP; sammenlignbart med West Systems i kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

det jeg lurer på er om det gjør noe om jeg tar på sluttstykket. om det eventuelt går mye tregere eller hva som skjer eller er det ikke å anbefale?

M67 skriver om dette høyere opp i tråden. Jeg kan ikke gjøre det på min S&L ettersom denne er en fatbolt der hele bolten er "glideflate" og med temmelig smal toleranse. Det samme gjelder vel i mitt tilfelle innsiden av mekanismen; det er vel ikke mulig å coate der bolten sklir mot. Ser av diverse prosjekttråder at mange andre har gjort dette med suksess på andre merker/modeller.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt følgende:

1 x Tactical DuraCoat Coyote Brown 4oz (CoyBrown) = 249,-

1 x Tactical DuraCoat OD Grønn 4oz (taktiskODgro) = 249,-

1 x DuraCoat Reducer 2oz (DuraCoat Red) = 65,-

 

Så får jeg se hva jeg får til.. Liker jeg det bestiller jeg litt mer farge, blant annet sort.. :) Skal lakke hele hagla lys brun først, for så å lage en form for kammo-mønster i grønn på det. Evt. bare noen streker.. Får se hva jeg syns blir penest. Kan jo bare prøve seg litt fram og. :)

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg ikke blir slaktet og brent pga. at disse spørsmål har blitt stilt før, men fant ikke svar blant alle de duracoat-trådene som eksisterer.

 

Nope, det gjør du ikke!

Men jeg forstår ikke hvorfor du må starte en ny tråd omkring Duracote? Kunne du ikke fortsatt i en tråd omkring Duracoat? Da hadde vi fått samlet mest mulig info på et sted!

 

Tenk deg neste nå som søker etter noe omkring dette... Så finner han ikke helt svaret han er ute etter, og starter en ny tråd... Om 5år da så vil du ha en dullion tråder omkring samme emne og ingen gidder å søke!

 

Dette er ikke spesiellt rettet mot deg, men på et generellt grunnlag!

Har du spørsmål om Duracoat, fortsett i Duracoat tråd.

Har du spørsmål om kal.223, fortsett i en tråd omkring dette emne osv...

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg ikke blir slaktet og brent pga. at disse spørsmål har blitt stilt før, men fant ikke svar blant alle de duracoat-trådene som eksisterer.

 

Nope, det gjør du ikke!

Men jeg forstår ikke hvorfor du må starte en ny tråd omkring Duracote? Kunne du ikke fortsatt i en tråd omkring Duracoat? Da hadde vi fått samlet mest mulig info på et sted!

 

Tenk deg neste nå som søker etter noe omkring dette... Så finner han ikke helt svaret han er ute etter, og starter en ny tråd... Om 5år da så vil du ha en dullion tråder omkring samme emne og ingen gidder å søke!

 

Dette er ikke spesiellt rettet mot deg, men på et generellt grunnlag!

Har du spørsmål om Duracoat, fortsett i Duracoat tråd.

Har du spørsmål om kal.223, fortsett i en tråd omkring dette emne osv...

 

Jeg må egentlig komme med en liten kontra på denne..

 

Jeg er tildels uenig og, til en viss grad. Grunnen til at jeg startet denne tråden var at det var et par andre veldig store tråder om Duracoat, og jeg prøvde og søke og fant ikke svaret på spørsmålene mine.

 

Jeg fant et par steder hvor de var inne på emnet, men spørsmålene ble ikke skikkelig besvart, da det ikke lå innenfor trådens emne..

 

Jeg mener derfor at på et såpass stort emne som Duracoat er, så bør man ikke bare ha 2-3 tråder, men kanskje heller stykke det opp i 10 tråder.

 

Det jeg kan ta selvkritikk på er en veldig vag trådbeskrivelse, som ikke akkurat letter jobben for de som skal lete etter svar i fremtiden.

 

Men anyways, dette ble veldig OT, og hadde du virkelig satt pris på å holdene trådene rene og konkrete (som du gir uttrykk for), så hadde du tatt dette i en PM, evt startet en egen tråd?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...