Jump to content

Jaktbåt


oyvindpe

Recommended Posts

Er på utkikk etter en lett og praktisk båt til bruk for jakt. Båten skal i hovedsak brukes på sjø/skjærgård mellom holmer og skjær, ikke storhavet. Den må være lett nok til at den kan trekkes opp i fjæra av én mann, og bør ha god plass til utstyr og minst 2 voksne. Motorstørrelse på 6-10 hester er nok. Gummibåt med hardbunn er det jeg ser for meg aller mest. Enkelt å lagre om vinteren og lav vekt.

 

Er det noen som har noe å anbefale. Man bør vel opp i en 12 fot for ikke å få følelsen av å sitte i en ustabil jolle.....?

 

Forslag mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må tilstå at jeg ikke kan forstå hvordan du skal bruke en motorbåt til å jakte fra? Se heller etter ei brukande rosjekte eller bedre (om budsjettet tillater) en av disse nymotens raske robåtene som er en mellomting mellom rosjekte og kapproingsbåt - meget sjødyktige og to mann kan ro i 5-6knop om de står på. f.eks. '>http://www.row.nu

Jeg har en finerbåt på <50kg, etter tradisjonelt robåtdesign, 14' lang og 4' 2" bred, den er ypperlig.

 

Disse påhengsmotorbåtene - pioner wtf, er ubrukelige robåter (båter som ikke er laget for å ro er ansvarlige for at mesteparten av befolkningen tror at roing er tung og tregt og at en må ha kajakk om en ikke har motor..), de er tunge, og de er dessuten dyre, med 9.9hk en de må ha for å flytte på seg - bråker og er utrivelige gjør de også.

Og skal du jakte på sjøen må du før eller senere ro.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er sant Ole Magnum, seljakt tenkte jeg ikke på, men hverken det eller lengre opphold 2km fra land er noe særlig i en 12' pioner.

Dessuten skriver han sjø/skjærgård, ikke hav..., og selv om du legger motoren på land er den typen båter PITA til enhver tid - etter min mening.

 

En gammel Rana 14 med 6hk har jeg brukt litt, den motoren er så liten at den er kjapp å hive på land, og Ranaen har noenlunde smal vannlinje når den er lett og ror greit når en ikke har motor til trøkke akterspeilet ned i vannet. Det er faktisk en rett egnet båt til formålet, men lette er de ikke.

 

Synes og 14' er tilnærmet minimum når voksne folk skal ut i båt :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rana 14 har eg faktisk og hat, med 20 hest. Med ratt og tak og det hele, det er en fin båt om man skal ut i havet. Er en kjempe båt i store bølger også :) Den veier MYE. Pioneren er en fin båt med 9,9. Motoren er ganske lett å båten er kjempe å ro.

Link to comment
Share on other sites

Mistenker to forskjellige Rana 14 her, denne er mer robåt, med kjøl nærmest. Planer ikke men blir ustabil i lengderetningen før full gass på 9.9en. Steingammel til plastbåt å være.

Har en 17' også, denne heter jo 530DC nå og de fins med 3 forskjellige skrog alt etter årgang.

Resten er vi enige om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har en Alufish 16" med en passe påhengsmotor på som han vurderer å selge. Tror det er 15 eller 25 hk. Dette er gode båder med god plass og mindre vedlikeholdsbehov enn plastbåt. Send gjerne PM, så skal jeg bringe saken videre for mer info! :wink: Tror jammen det er med henger og.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke snakk om å jakte FRA båt. For å komme seg ut på små øyer og holmer i forbindelse med sjøfugljakt og gåsejakt. Det er snakk om en båt som er stor nok til å frakte en god del jaktutstyr og minst 2 mann samtidig. Den skal være lett nok til å kunne dra opp i fjæra alene, uten slite ræva av seg. Derfor heller jeg mest mot gummibåt med HK rundt 6-10.

 

Ser for meg at 10-fotere fort kan bli noe ustabil og passer best når det er blikkstille, men de kan sikkert funke.

 

Det er altså helt avgjørende at båten er lett og kan trekkes opp i fjæra. Ser også for meg å kunne benytte denne på ferskvann som ligger i nærheten av vei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liggende en passport gummibåt i kjelleren som går billig om det er i sjangeren du ønsker, den er godkjent for motor opp til og med 9.9hk, det er ikke med motor, jeg kjøpte og brukte den som livbåt for ett par år siden, den er ivertfall stabil, den kan roes, men er ikke noen robåt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg og en kammerat har jaktet mye fra en 14" river. Denne har mange fordeler som dønnsolid, stabil og leveres i grå så du slipper å kamuflere så hardt. Den går bra med 9,9 hester. Den er helt grei å håndtere med tanke på vekt, men kunne vert lettere. Svalbardpatent på landingshjul bak er nok det rette ved jakt på svaberg.

MEN den er liten. 14" er med lokkefugler og utstyr og to mann ikke noe en drar på langtur i med mindre det er MEGET pent vær. Den er ikke verdens beste å ro, og båten blir fort en fuktig opplevelse i litt sjø...

 

Belager du deg på å kjøre fra sted til sted og ro kun i nødstilfelle, og godværsjakting innaskjærs er en slik river/steady/e.l. en god båt. Skal du jakte fra båt, så se etter noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Båten jeg bruker er en Honwave 13 fot gummibåt med aludørk og oppblåsbar kjøl. Lasteevne på vel ett tonn, godkjent for 30 hk, veier 86 kg og koster 12 lapper ny. Den har vist seg å være ganske så sterk og tåler både strand og svaberg ganske godt. Jeg jakter sel fra denne og har vel vært ganske mye lenger til havs med den enn såkalte vettuge folk har vært med større både alu og glassfiberbåter. Da jeg jakter nesten utelukkende alene er denne ypperlig til mitt bruk med tanke på vekten. Lett å dra opp og uti igjen i en fart. Minuset med den er at den vil slå litt i bølger pga vekten og konstruksjonen, og at du ALDRI må dra på sjøen i sterk fralandsvind uten å ha ett eller annet å ballastere med foran i båten. Det er nemlig testet og jeg kan konstatere at det er minimum livsfarlig. 20-30 kg sandsekk i baugen hjelper deg langt på vei. Uten ballast får vinden lett tak under baugen når det blir litt bølger og da kan hjemveien bli lang..

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har en Alufish 16" med en passe påhengsmotor på som han vurderer å selge. Tror det er 15 eller 25 hk. Dette er gode båder med god plass og mindre vedlikeholdsbehov enn plastbåt. Send gjerne PM, så skal jeg bringe saken videre for mer info! :wink: Tror jammen det er med henger og.

 

 

Har snakket med kompisen om båten. Den er 18 fot og har en 15 hk Suzuki 4-taktmotor. Ca 12 år gammel, men har gått lite. Henger er med. Den går for 60 lapper.

 

Dette må da være en fin jaktbåt? "Er plass til mye fugl og sel i den!", sier han! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liggende en passport gummibåt i kjelleren som går billig om det er i sjangeren du ønsker, den er godkjent for motor opp til og med 9.9hk, det er ikke med motor, jeg kjøpte og brukte den som livbåt for ett par år siden, den er ivertfall stabil, den kan roes, men er ikke noen robåt.

 

Skal undersøke litt rundt først. Er i utgangspunktet ute etter komplett m/ motor og gjerne også henger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...