Jump to content

Mauser. (Ja, nok en mauser...) Totaloppussing!


Olesøn

Recommended Posts

Først:

 

Jeg har søkt mye rundt omkring på forumet, og funnet ut en del.

Jeg er klar over at temaet har blitt dekket mange ganger.

Hvis en Mod synes dette blir "samma gamle oppatt", si ifra, så skal jeg komme tilbake til temaet når selve byggingen begynner.

 

Så:

 

Jeg tok over en god gammal mauser fra min grandonkel for et par siden.

Først var planen å sette på original stokk, og bruke den som den var da den ble laget i '38.

Etterhvert kom ideen om å lage noe ordentlig ut av den.

 

Jeg har pusla litt rundt, og hittil har jeg følgende på lista:

 

Timney avtrekk. (Åffkårs)

Fikse sikring. (Åffkårs)

Lage stokk sjøl, inspirert av Afrikarifler og KKC. (Har mulighet på et valnøttemne til en rimelig penge)

Sette på rødpunktsikte. Type: http://www.opticsplanet.net/zeiss-z-poi ... sight.html (Børsa skal brukes mest til rådyr og bever, og forhåpentligvis villsvin i Tsjekkia/Polen etterhvert.)

 

Løpet er jeg usikker på. Jeg skal beholde kaliberet (30-06), men lurer litt på om jeg skal bytte løp eller ikke.

Det er brukt mye, men jeg tror det holder noen runder til...

Stokken får innlegg av bøffelhorn og kamelbein, bare fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre...

 

Det jeg lurer på er:

 

Noen som har stokkemner liggende? Eller forslag til materiale/treslag?

Løp? Forslag/meninger?

Rødpunkt? Forslag/meninger?

 

Og sist, men ikke minst:

Er det noen her i Bergen som pusler med slik? For det jeg virkelig trenger er et sted å jobbe med dette...

Jeg bor i ei lita trang leilighet, så det er liten mulighet for å sette opp verkstedbenk her.

 

 

Mulig dette temaet er diskutert ihjel... Som sagt, er dette ferdigdiskutert, si ifra:)

Link to comment
Share on other sites

tja... du kunne jo prøve å PM 20mm cannon.

Han sysler med børsis greier og holder til i Bergens traktene.

 

Min "dødens mauser" er ombygget med tungt konkuranseløp fra KV i 308, scout kikkert i Expressisghts montasje, satt i en jakstokk fra Landerø, med timney avtrekk og har kompensator! I tilegg til 20 skudds fast boksmagasin da :D

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt riktig. Men jeg har enda ikke skutt en bever i dårlig lys. Der jeg jakter blir det bare vårjakt (april/mai), og da er lyset bra nok. Og jeg har flere steder å jakte på. Så hvis jeg skal ut der det er lengre hold tar jeg med Sauer 202 med Zeiss fast 6X på. Fader'n har drevet en del med rådyr- og svinejakt i Polen, og han vurderer sterkt et rødpunktsikte. (Og HAN er konservativ han, så han må jo ha et poeng...)

 

Også er det litt for moro skyld da :wink:

Blir det for dårlig for f.eks rådyr, så bytter jeg bare :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv gått gjennom en slik 'minimumsrunde' med en slik mauser.

Timney avtrekk

Omsmidd bolt

1/4 sikring

Montering av kikkertbaser

En ny (brukt) stokk + Bedding

Remfester & Rem.

 

Totalt havnet jeg vel på rundt 5000,-. Om det er for mye eller lite vet jeg ikke.

 

Synes det ble en fantastisk børse av det. Går bra gjør den også, så

jeg angrer ikke selv om man kunne kjøpt en ny weatherby på xxl for 4000,-.

 

Jeg er også intressert i enda en stokk til en tilsvarende mauser, så jeg henger meg på med ønske om tips hvor man kan få noen emner eller billige brukte stokker (Max 300-500 kr).

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er:

 

Noen som har stokkemner liggende? Eller forslag til materiale/treslag?

Løp? Forslag/meninger?

Rødpunkt? Forslag/meninger?

 

 

Her http://www.magnumhansen.com/skjefter_halvfabrikat.htm får du halferdige/ rå-freste stokkemner.

 

Ang løp så har jeg ikke erfaring med annet enn Lothar Walter-løp fra jakt og friluft. Gode løp til en grei pris med fin finnish fra børsemakeren på J&F.

Link to comment
Share on other sites

Med erfaring fra Mauser prosjekter vil eg anbefale at du kjøper den en NY Zastava M70 til 4995,-

eller en BRNO med tilsvarnede pris. Også nye rifler som Savage og Remington 700 SPS blir ofte billigere og bedre enn prosjekter med slitte M98k(f1).

 

Zastava en fikk gode kritikker i forhold til fuksjonalitet og presisjon i JHV fo noen nummer siden (nå i sommer)

 

Hvis du er så uheldig at du er betent av Mauser 98 syken, og må appsolutt sette igang et slikt prosjekt er du velkommen i klubben. Du vil sjelden bli riktig fornøyd før har brukt "altfor" mye penger på et slikt prosjekt.

Litt spøkefullt er det bare børsemakerene som tjener på slike prosjekter.

Du bør vertfall se på presisjonen på løpet ditt før du setter igang.

Det er jo altid kjekt å ha en M98k med åpne sikter som reservebørse.

 

Drømmen min er selvfølgelig en skikkelig "Custom" bygget M98 med de beste deler som finns, untatt at eg mangler en lommebok for det.

Som sagt det koster å være kar, men mer å være far :mrgreen: .

 

Kort fortalt, det beste er gjerne å kjøpe nytt, det aller beste er jo som sagt å bygge drømmebørsa.

 

eller les:

viewtopic.php?f=38&t=31271

 

viewtopic.php?f=38&t=36840

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Takketakk for tips.

 

Kjøpe noe annet blir nok ikke aktuelt, etter som nye norske våpenlover begrenser totalbeholdningen i våpenskapet.

Derfor blir det å bygge på det en har... Skal det kjøpes noe nytt så skal det pinadø være verdt det.

Jeg pusler alltid med masse prosjekter, og noen få av dem blir faktisk ferdige iblant også...

Så nå tenkte jeg det var på tide med et børseprosjekt...

 

 

EDIT: Å dempe eller ikke dempe? Hmmmm...

Hadde full vøre grådig arti' med inn slik inn demper hørevon...

(Det hadde vært veldig kjekt med en slik en demper, ikke sant.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...