Jump to content

håndvåpen bygget på riflekasser.


Hedmarkingen

Recommended Posts

Det finnes noen håndvåpen med rifle mekanisme på markedet, men de er ikke akkurat så vanlige.

Det som er dumt med dee ( i mine øyne ) er at hevarmen er på høyre side på de fleste.

 

Vis man skulle ha laget en sånn ( selvfølgelig på LOVLIG vis ), så hadde kanskje ett 5 skudds magasin og hevarmen på venstre side vært noe..

Hadde vært gøy å hatt en sånn en.

 

Den eneste jeg har sett, som har hevarmen på venstre side er Savage Striker.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hadde tatt deg en tur på en metallsilhuettkonkurranse så ville du oppdaget at f.eks. Anschutz Exemplar har ladearmen på venstre side.

De fleste slike våpen er laget for metallsilhuett, så hvis du er veldig intr. i den typen våpen vil jeg anbefale deg å starte der.

Link to comment
Share on other sites

Problemet du kan komme til å støte på med magasin er vektgrensene. I allefall om man skal utnytte maks løpslengde, noe man gjerne gjør med slike våpen.

 

Så vidt jeg vet er det kun til metallsilhuettskyting man kan erverve slike våpen lovlig, korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, og da må man forholde seg til regelverket for den øvelsen man ønsker å bruke våpenet til.

Skal man bygge om en rifle til pistol for å bruke den til metallsilhuett anbefaler jeg at man leser NMFs regelverk grundig før man starter på prosjektet. Det kan også være smart å skyte litt metallsilhuett først (konkurranser) for å få testet hva som fungerer i praksis før man legger mye tid å penger i et prosjekt.

 

Neste metallsilhuettkonkurranse i Norge er 27.-29.august i Alta.

Etter det er det NM nasjonale øvelser 17.-18.september på Meheia/Kongsberg.

 

Jeg anbefaler som sagt de som er intr. i denne typen våpen å ta en tur på metallsilhuettbanen for å se på denne typen våpen.

KMS har også trening for metallsilhuett pistol som er åpen for alle (25,- treningsavgift for de som ikke er medlemmer i KMS).

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig finnes det vel kasser fra de aller fleste produsenter i links... :roll:

 

Tror du, helt til du begynner å lete.... Skal man atpåtil ha seg ei rustfrikasse er utvalget tilnærmet ikkeeksisterende.

 

 

P-O Stenmark har mengder med Varbergerkasser liggende med linksbolt.

Link to comment
Share on other sites

SI meg Hveem...

Er du medlem av Metallsilhuett forbundet? :?

Forøvrig finnes det vel kasser fra de aller fleste produsenter i links... :roll:

Dette fant jeg ut at han har svart på tidligere:

Er du medlem av NMF?

Nei, men søknadene gikk igjennom alikevel.

I denne tråden:

viewtopic.php?f=15&t=37595&p=441698#p441698

Etter å ha sagt dette:

Mine søknader har iallefall gått igjennom, jeg bare skreiv øvelse/konkurangse/metallsiluett som begrunnelse jeg.

 

Jeg må si jeg begynner å lure litt, for på det våpenkontoret jeg søker til så er det krav om at man er medlem i f.eks. metallsilhuettforbundet for å kunne kjøpe håndvåpen til metallsilhuett.

 

Jeg bør kanskje flytte til rett side av Mjøsa jeg også, for jeg har så lyst til å kjøpe meg pistoler uten å være medlem i forbundene som administrerer skyteprogrammene for de pistolene. Eller.. Egentlig har jeg vel ikke lyst til det.

Link to comment
Share on other sites

Hveem. Mulig jeg er for høymoralsk og skinnhellig nå, og med forbehold om at jeg har misforstått noe vesentlig: Hvis du virkelig har oppgitt programmer og/eller konkurranser i forbund du ikke er medlem i, har du med overlegg oppgitt så uriktige opplysninger at du burde vurdere å informere politiet om dette.

Link to comment
Share on other sites

Hveem. Mulig jeg er for høymoralsk og skinnhellig nå, og med forbehold om at jeg har misforstått noe vesentlig: Hvis du virkelig har oppgitt programmer og/eller konkurranser i forbund du ikke er medlem i, har du med overlegg oppgitt så uriktige opplysninger at du burde vurdere å informere politiet om dette.

 

Jeg har ikke oppgitt uriktige opplysninger med overlegg.

Det er noe forvirrende at min klubb har MS på programmet, men ikke er tilknyttet MS-forbundet.

Jeg venter på innmeldingskiro i MS-forbundet, og vil da stå tilknyttet Eidsvold pistolklubb, som er tilknyttet MS forbundet. Da skal jeg bare vise medlemskort hos politi, så skal den saken være i orden den.

 

Har forøvrig snakket med Nikolay Mustaparta.

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som om noen i din klubb har missforstått endel ting rundt det å ha øvelser/klasser/kategorier på "programmet". Det er forventet at klubben står tilsluttet det forbundet den har øvelser/klasser/kategorier for, og det er jo forøvrig noe du kanskje bør nevne for klubbens ledelse slik at de kan rette opp i missforståelsen.

Paragraf 13 i våpeforskriften bør leses i denne forbindelse.

 

Så for å oppsummere, din klubb har egentlig ikke MS på programmet når den ikke står tilsluttet NMF.

Når det er sagt så vil det sansynligvis ikke være noe i veien for at klubben kan søke opptak i NMF, dersom det er et ønske om å ha metallsilhuettskyting i klubben.

 

For dem som ikke vet det så er Nikolay Mustaparta President i NMF (Norges Metallsilhuettforbund).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For MS kal.22 trenger man 100meter, men luftpistol (20meter) og luftrifle (50meter) kan nok arrangeres på mange pistolbaner.

 

Eidsvoll Sportskyttere kommer jo forøvrig til å arrangere NM MS fin rifle og luftrifle i løpet av høsten :D

Link to comment
Share on other sites

Mener du at du skal delta med ei ruger rifle??

:mrgreen:

 

Det er faktisk lov å delta med stygge rifler 8)

 

Det er vel mulig tråden har sklidd litt ut fra opprinnelig tema.

Så for å komme litt tilbake til tema:

 

Skal man ha nytt våpen til MS skyting (produksjonsvåpen), pistol bygget på riflekasse, så kan jeg anbefale Jallonen. Det er kvalitetsvåpen, men prisen og leveringstiden er deretter.

 

Skulle man være så heldig å komme over en brukt Jallonen eller Loppo så kan man få et meget bra våpen uten at det koster uforholdsmessig mye. Problemet består da i å finne et slikt våpen som noen vil selge..

 

Våpen til Fri 2 er lettere å finne, da det er endel som har bygd om rifler til Fri 2 pistoler. Det er litt ymse hvor fin finnish det er på dem som er bygd av mer eller mindre kompetente folk, men presisjonen er ofte grei alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, vet jeg må melde meg inn i MS-gruppa :wink:

 

Kanskje vanskelig å ikke vite det etter å ha fulgt denne tråden, og kanskje noen andre tråder, de siste dagene.

 

Contender G2 kan man få kjøpt ny, hvis man orker å vente. Fikk vite fra Winge våpen at de forventer en leveringstid på ca 6mnd. Det er riktignok godt over et år siden jeg snakket med dem om dette, så hva leveringstiden er nå vet jeg ikke.

 

Den gode gamle Contenderen får man kjøpt brukt, selv om det er enkelte som later til å tro at akkurat den Contenderen de har i skapet er gull verdt :shock:

Det kommer heldigvis av og til Contendere på markedet som har edruelige priser, og av en eller annen grunn har de som skyter metallsilhuett vanligvis ikke problemer med å finne en Contender som er til salg :)

Det største problemet består gjerne i å finne et løp i det kalibret du ønsker deg.

 

Det kan også være greit å være klar over at det er flere utgaver av Contenderen.

G2, som produseres nå, og to eldre utgaver som jeg ikke vet om det er noen spesiell benevnelse på.

Det vet sikkert C.Patron, så hvis han leser i denne tråden får vi nok vite det etterhvert.

 

Det som jeg i hovedsak legger merke til av forskjell på de to eldre modellene er hvordan tennstiftvelgeren fungerer.

Det var vel også noen forskjeller i hvilke typer skjefter de ble levert med, men da jeg aldri har kjøpt en ny Contender skal jeg ikke uttale meg for sikkert om akkurat det.

 

Forskjellen mellom de eldre Contender rammene og G2 ramma er omtalt i andre tråder, men det jeg legger spesielt merke til (som skytter) er at på G2 ramma trenger man ikke å åpne den for å spenne hanen på nytt.

 

 

Som den observante leser sikkert legger merke til sier jeg lite om Encore, det er på grunn av at jeg vet så lite om Encore :mrgreen:

 

 

Nå sklir vi vist litt bort fra trådtittel "håndvåpen bygget på riflekasser" igjen, men jeg antar det er greit siden dette også omhandler våpentyper jeg har registrert at trådstarter er intr. i.

 

Om man skulle kjøpe seg en Contender gjør man heller ikke mye galt om man stiller opp på en metallsilhuettkonkurranse i ny og ne. Da kan man til og med legge grunnlaget for et "lovlig behov" for flere løp/MS våpen :wink:

 

De som er intr. i å skyte med Contender og samtidig er medlemmer i ESS MS-gruppa er spesielt heldige, siden ESS MS-gruppa har to Contendere som gruppas medlemmer kan låne. Det er ikke de mest spennende kalibrene akkurat nå, med et løp i 30-30 og et i .22lr, men som medlemmer kan man være med å påvirke valget av et (eller flere) evnt. nytt (nye) kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...