Jump to content

Kammerlengde 67 mm?


hosthost

Recommended Posts

Jeg har en 100 år gammel sideligger, engelsk. Den har 67 eller 67,5 mm kammerlengde, hvis det er korrekt det jeg måler ved å føre inn en tommestokk, til der det kjennes at det begynner å bli smalere. (Jeg fikk opprinnelig oppgitt at den har 65 mm kammer.) En kamerat har akkurat samme hagla, og har brukt den jevnlig på jakt i mer enn 10 år, og skutt med 70 mm patron. Her om dagen ba jeg han måle kammerlengden, og han kom til samme mål 67 mm på hans hagle. Hva tror dere? Er det trygt å bruke 70 mm patron i 67 mm kammer?

Link to comment
Share on other sites

(12-67.5 er en mellomting i patron verdenen, og ikke noe våpen har blitt kammeret i)

 

 

Sikker?

Vi har en gammel sbs i familien og da den var innom børsemakeren ba jeg han sjekke kammerlengde. Den var 67,5 ifølge han.

 

Og kan aldri huske min far brukte annet en 12-70 i den.

 

MEN jeg vil ikke anbefale det sålenge man får 65mm ammo.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at kammeret er ett par mm lengre enn oppgitt kammerlengde er for å få plass til rullekrympen som retter seg ut. Måler du på en skutt 65mm patron av typen med rullekrymp så vil du se at den måler 67-68 mm. Bruker du nyere patroner av typen 70mm med stjernebrett så vil denne bli mye lenger enn kammeret og du vil få en innsnevring av løpet rett fremmom kammeret med påfølgende mulighet for høyt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv flere engelske Hagler, har skutt mye vanlig 70mm ammo i disse(bly),ikke noe problem. Men vil anbefale deg å måle løpstykkelsen før du setter igang å skyter 70mm patroner(med apparat som er beregnet for dette). Er også skrevet flere artikler om dette i Double Gun Journal av en kar som heter Sherman Bell,han har testet 70mm patroner i 65mm kammer på eldre Engelske hagler. Han har også testet med Proof charges som er mye-mye kraftigere enn vanlig jakt ammo. Hans konklusjon er at det er helt trygt å gjøre dette,under forutsetning av at løpene ikke er under anbefalt tykkelse. Anbefalt tykkelse er over 20\1000 dels tomme.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at kammeret er ett par mm lengre enn oppgitt kammerlengde er for å få plass til rullekrympen som retter seg ut. Måler du på en skutt 65mm patron av typen med rullekrymp så vil du se at den måler 67-68 mm. Bruker du nyere patroner av typen 70mm med stjernebrett så vil denne bli mye lenger enn kammeret og du vil få en innsnevring av løpet rett fremmom kammeret med påfølgende mulighet for høyt trykk.

 

Jeg har da alltid trodd at patroner - uansett brett - er oppgitt med mål for skutt hylse?

Link to comment
Share on other sites

Beklager. Jeg tok litt feil av måla. Jeg sitter her med en nyskutt Gyttorp 12/70 og måler totallengda på den til 73 mm. Det er da 5-6 mm lengre enn kammeret til trådstarter. Da er jo muligheten til stede for å få en innsnevring like frammom kammeret tilstede.

 

Farlig råd fra G.larson der.

Og hvilket råd er det jeg har gitt som er farlig?

Trådstarter har ei 100 år gammel hagle(som ingen av oss vet tilstanden på) med oppgitt kammerlengde 65 mm og måler den til 67 mm. Hva er det da som er farlig med å holde seg borte fra 70 mm patroner?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange nyttige synspunkter. Hagla er litt over 100 år, men virker være helt førsteklasses restaurert av en italiensk børsemaker. Ser nesten nyere enn ny ut. Jeg hadde den til børsemaker i Midt-Norge med spørsmål om kammeret kunne forlenges de nødvendige mm, men det ser ut til at løpene er blitt hardforkrommet (!) og derved litt mer krevende å få det gjort. Jeg tror nok jeg gjør som kompisen, og slik som også Cardinal og sofus177 er inne på. Jeg skal se litt nærmere på målene i kammeret. Jeg målte lengden på en skutt Eley 70 mm patron, og den målte 69 mm.

Foreløpig har jeg ikke fått søkt etter artikkelen av Sherman Bell, men det var mye interessant informasjon på http://www.shotguns.se/html/65_and_67_5mm.html. Takk for tips. Jeg tenker komme tilbake når jeg finner ut litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest og hørt at å bruke 70mm patroner i et 65 kammer er farlig ,da du øker trykket i 70mm patronen når wad/forladninng forlater hylsa med fremre del av hylsemunningen inne i løpet.Problemet er at det blir veldig trangt og trykket stiger når haglene skal over hylsemunningen som ligger inne i selve løpet.På gamle Nittedals patroner av papp ble hylsemunningen slitt av når jeg prøvde samme metode og brukte 70mm i stedet for 65mm.Den hagla ble fort slarkete i låsen (Kongsberg sideligger)

Annbefaler at du holder deg til riktig patron lengde eller får fjerna gods i kammeret så du kan bruke 70mm.Antar at trykkproblemet forsterker seg hvis du skyter med 70mmm stålhagl da disse er mindre komprimerbar enn bly.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...