Jump to content

7,62 nato ammunisjon, erfaringer med utenlandsk ammo?


høggern

Recommended Posts

Hei

Innimellom dukker det opp utenlandsk 7,62 nato ammunisjon til salgs her i landet.

Jeg har sett portugisisk ammo (bunnstempel BF og FNB) solgt under "spreeverke" logo.

I tillegg har jeg sett sørafrikansk som er merket "R1M1" på pakkene, solgt.

 

Den portugisiske har stålmantel (magnetisk) noe sørafrikansk ikke har.

 

Noen som har erfaringer med andre typer, hva heter disse og hvordan funker de ?

 

er litt nysjerrig å tenkte å sammenligne :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet dette på et utenlandsk forum:

The Norwegian military 7,62X51 Ball is called NM60 headstamp RA. It has a lead cored 146grs FMJBT bullet, and is made by Raufoss ammunition factory. Its very accurate, 5 shots at 100m, good LOT's of it shoots 0,75moa or better Bad LOT's shoot 1-1,25moa. The bullet has a velocity at muzzle in a 26 inch match barrel at 2850 f/s. (From a G3 it has approximately 2625 f/s.)

 

I have tested some other kinds of standard military ball in my rifle. All the ammo is tested in the sauer 200STR, 5 rounds at a time at 100m:

*British L2A2 Ball (box stamped L2A2 and headstamp RG), it had a 144grs bullet, velocity was 2760 f/s, accuracy was 1-1,25moa.

 

*south african surplus 7,62X51 Ball(box stamped R1M1 and headstamp B81), it had a 147grs bullet, velocity was 2700 f/s, accuracy was 1moa.

 

*swedish military 7,62X51 Ball, produced by FFV (headstamp 027) it had a 147grs bullet,this ammo had a steel jacket that was "coppered", velocity was 2760 f/s, accuracy was 1-1,5moa.

 

*portugese surplus ball(headstamp BF or FNM), it had a 147grs bullet, this ammo had a steel jacket that was "coppered", i didnt test velocity, accuracy was 1-1,25moa.

 

*Norwegian 7,62X51 Ball, NM231, headstamp CG, it has a 139grs bullet that has steel core. The bullet is a lot longer than "normal" lead core ball ammo, same length as 175grs FMJBT bullets. Velocity is 2850, accuracy was 1,5-2moa. This ammo is swedish made, by NAMMO, and called BNT9 by nammo(Bullet Non Toxic 9)

Link to comment
Share on other sites

Høggern:

 

Er dette riktig?:

 

5 shots at 100m, good LOT's of it shoots 0,75moa or better Bad LOT's shoot 1-1,25moa

 

Jeg har lest at de gode lotene skal være så bra, men det er jo også mange som klager over veldig dårlig presisjon på dårlige loter - spredning på maaange cm.

Jeg har aldri klart bedre enn ca. 3,5cm med NM60, men så skyter jeg heller ikke mye bedre med match ammo. Vet egentlig ikke helt hva jeg sliter med, men det må være noe helt basic som kanskje puste teknikk.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er riktig. Gode LOT'er NM 60 skyter under 0,75 moa @ 100m i sauern min.

 

1 moa er ca omtrent 25,4mm @100 yards,

dvs 27,8 mm @100m.

0,75X27,8= 21mm.

Gode loter NM60 skyter 21mm eller bedre på 100m ja.

1,25moa blir da 1,25X27,8=35mm(som er presisjonen man får med dårlige loter NM60 i sauern min på 100m).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid tenkt at 1 MOA var 2.54cm på 100 meter, men det er jo selvfølgelig som du sier 2.54cm på 100 yards.

Dvs. at jeg skyter ca 1.4 MOA med all type ammo som jeg har prøvd hittil, inkludert Norma Dimond.

Jeg har virkelig noe å strebe etter... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...