Jump to content

Erverve nærliggende kaliber


Münsterjeger

Recommended Posts

Morn,

 

Dette er ikke et tema for meg for øyeblikket, men alle får på ett eller annet tidspunkt havesyken.

Jeg har tillate meg selv og kjøpe en finere hagle, som er mere se-men-ikke-røre-våpen, og en brukshagle.

Det er klart våpenet brukes, men drar ikke med den på sjøfugljakta, for å si det sånn.

 

Nå tror jeg ganske fort at det kan skje på riflefronten, og da melder det seg et større eller mindre problem.

Hvis jeg nå skal erverve meg en rifle vil det bli i et grovt kaliber. Jeg er 99% sikker på at det vil bli en 9,3*62.

Problemet er at jeg har en rifle allerede i 308 win. Og på denne søknaden var jeg så lur at jeg skrev "Storviltjakt".

 

Når havesyken melder seg kan det være greit å vite hva jeg har å spille på.

Så, noen som har vært borti problemstillingen?

 

Takker og bukker. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rifle i 30.06 som jeg skrev Jakt/Trening på søknaden den gangen.

Når jeg nå fikk havesyken og ville anskaffe meg en ny rifle i .308, skrev jeg et vedleggsbrev til søknaden hvor jeg beskrev hvilken jakt jeg skulle bruke denne på. Skrev at den rifla jeg hadde fra før var en lett og kort rifle som ble brukt som hundeførerbørse og lengre turer i fjellet, men den nye var en tung og 10 cm lengre rifle som skulle brukes på posteringsjakt til Elg og Hjort. Søknaden gikk gjennom den og ny rifle ble det. :lol:

Link to comment
Share on other sites

I våpenforskriften står det:

§ 2-2. Tillatelse til å inneha mer enn ett skytevåpen av bestemt type

 

Ingen gis tillatelse til å erverve og inneha mer enn ett skytevåpen av en bestemt type uten å godtgjøre et særlig behov for å ha flere slike våpen.

Fornuftige våpenkontor (som her i byen) innser at ei postrifle og ei hundeførerrifle fyller ulike funksjoner og godt kan ha nokså ulike egenskaper. Uavhengig av kaliberet. Jeg vet positivt om jegerkompiser som har fått innvilget to rifler i samme kaliber, der den ene har vært utstyrt med lyddemper og stor kikkert for postjakt, mens den andre har vært en kortpipet, lett sak med rødpunktsikte; ei hundeførerbørse. Andre våpenkontor -- Oslo er et sted som ifølge ryktebørsen oppfører seg på den måten -- definerer "bestemt type" mye snevrere. Har du ei hagle, får du ikke innvilget ei hagle til. Har du ei rifle i godkjent storviltkaliber -- for eksempel en Sauer 200STR med diopter -- skal du slite med å få innvilget ei børse som egner seg til å ta med milevis inn på høyfjellet etter reinen.

 

Hos fornuftige våpenkontor spiller kaliberet ingen rolle så lenge det er lovlig å bruke på det viltet man skal jakte på. Men man kan godt risikere å måtte godtgjøre hvordan det nye våpenet fyller et bruksområde som det gamle ikke er særlig egnet til.

 

Åff tåppikk: Det er denne variasjonen i praksis som har gjort at blant andre NJFF var positiv til høringsutkastet til ny våpenforskrift som innebar en jaktvåpengarderobe på inntil 8 jaktvåpen "no questions asked", men med bibehold av søknad etter behov for våpen utover det åttende. Nå er det ting som tyder på at visse krefter innen forvaltningen ønsker å stramme inn høringsutkastet til en absolutt øvre grense på åtte jaktvåpen. Uten at det forslaget har vært ute på høring... :?

Link to comment
Share on other sites

Det er som mange har sagt allerede...Det kommer rett og slett ann på hvilket våpenkontor du søker...Og behov..

 

Har selv 3 våpen i kaliber 308win...

 

1 Remington som brukes til jakt.

1 Sauer 200STR til banebruk.

1 Valmet Petra som brukes til trening og posterings jakt.

 

Men jeg har også ei veldig grei dame i skranken hos politiet(selv om hu nå mener jeg har nok våpen :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en rifle i .308 W og ønsket å kjøpe en i .375 HH.

 

Skrev i et vedlegg til søknaden om å få erhverve .375-en at jeg ikke var helt fornøyd med effekten 308-en hadde på elg, og at jeg ønsket en rifle som gav meg litt større marginer på storviltet. Skrev samtidig at jeg ønsket å beholde 308-en til rådyrjakt. Bakgrunnen for å skrive rådyrjakt og ikke småviltjakt, er for å ha en åpning for å kjøpe et annet kaliber til småviltet senere.

 

Søknad innvilget uten noen form for dikkedarier.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...