Jump to content

Bergans Viking eller Alpinist?


KnutH

Recommended Posts

Hei..

Har vært i dag og prøvd litt sekker. Bergans Alpinist ble prøvd med vekter i, og den syntes jeg var direkte god å gå med. Sekken ble ikke helt 100% tilpasset meg. syns ikke hoftebeltet tok nok av tyngden. Ser at den er beregnet på høyde fra 175 - 195 cm. Jeg er vel ca 178. Etter en stund sa selger at jeg skulle også ha prøvd viking (men den hadde de desverre ikke inne). Den var mere beregnet for litt lavere peroner. Har søkt litt på det, og det stemmer jo. Men det som jeg har sett nevnt er at viking har litt smalere og tynnere remmer. Går dette ut over bære komforten?

Er det noen gode råd og synspunkter der ute?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er 178 cm og har en slik bergans alpinist 110 l. Denne sekken passer desverre ikke til meg. Hoftebeltet er for bredt og sitter hos meg for langt ned uansett hvordan jeg stiller rygglengden. Dette hindrer kneløft spesielt i motbakke hos meg. Jeg ble også svært stiv/støl i hofta etter hver tur. Har hytte 2 timers gange opp på fjellet og gikk med forsyninger flere runder nå i sommer. Måtte tilslutt finne frem min gamle recon pakk (militær modell) på loftet og laste denne. Opplevde ingen av overnevnte problemer med recon pakken. Heller ikke med en arcteryx bora 80 l.

 

Jeg har kommet til den konklusjon at sekken er for lang i ryggen til meg. Diskuterte temae på fjellforum.net og konklusjonen fra bergans brukerne på det forumet var nok at jeg ikke hadde fått stilt inn sekken rett.

 

Jeg vil anbefale deg å laste sekken på forretningen for så å finne en trapp.

 

Har ikke prøvd viking modellen.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Viking (II) ja. Hadde egentlig håpet å komme over noen som hadde en powerframe til overs og ville bytte ;-)

 

Knallfornøyd med sekken og skulle gjerne beholdt den. Er for øvrig selv 178 cm, og av det bredbygde slaget. Det fine med Viking, Alpinist og nyeste ugave av powerframe, er at de kan justeres i bredden. Jeg er plaget med at andre sekker gnager mot nakken og at hoftebeltene blir for korte.

 

Har en del sekker, men mangler pakkrammesekk. Skal jeg bære mer og tyngre enn at 45 leren blir for liten, har jeg med min bruk 3 av 5 gagner så tung bør at en pakkrammesekk helst vil være å foretrekke. Ikke minst den ene turen som er så tung at en "må" ha det. Med studentøkonomi boende på knøttliten hybel kan man ikke alltid si som Ole Brumm - ja takk begge deler!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...