Jump to content

Kjapp innføring i montering av montasjeringer?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Er det noen som kan forklare helt kjapt hvordan man setter på montasjeringer?

 

Jeg har sett det blitt gjort før, og tror det skal gå helt fint, men tips og triks, og ikke minst hele fremgangsmåten :)

 

De jeg skal montere er Leupold ringer på Picatiny base..

 

Karen på xxl tipsa meg om å lege litt papir mellom montasjeringene og kikkerten når jeg skulle sette den på.. Dette for å hindre riper..

 

(Skulle egentlig la dem på xxl montere dem, men de måtte ha minst 1 hel arbeidsdag på å gjøre dette, så da tenkte jeg at jeg kunne like gjerne gjøre det selv.. :))

Link to comment
Share on other sites

Papir-tricket brukes hvis toppdelen av ringen griper rundt mer enn halvparten av røret, f.eks. Weaver's Tip-Off ringer. Da legger men et papirark mellom når man klemmer toppdelen over røret, og fjerner den før man strammer.

 

Leupold-ringer er vel 50/50 delt. Da setter du bunndelene i posisjon på skinnen og fester dem, legger kikkerten i bunndelene, og plasserer den i lengderetning og noenlunde i vater. Så legger du på toppdelene av ringene og skrur løselig til. Så finjusterer du plassering og vatring. Til slutt strammer du opp skruene. Her er det viktig at du strammer vekselvis fra side til side, da strammingen dreier siktet. Skru f.eks. en kvart omdreining av gangen i rekkefølge venstre foran, høyre foran, venstre bak, høyre bak, og gjenta til det sitter. Sjekk til slutt at korset er vatret, evt. løs opp og prøv på nytt.

 

Etterpå kan du spare endel ammunisjon på å grovrette siktet. Hvis du har en bore-sighter er dette enkelt og rett frem (og godt beskrevet i bruksanvisningen :wink: ), hvis ikke, ta ut sluttstykket, støtt opp riflen slik at du kan se gjennom løpet og rette inn på et punkt ~100m unna. Deretter ser du gjennom kikkerten og justerer korset inn på samme punkt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Jepp, disse leupold-ringene dekker mer enn halvparten, så brukte papir for å klemme dem på.. 100% ripefritt..

 

Fikk og alt i vater ser det ut som.. Dette med om den er i vater eller ikke, er vel litt avhengig av person? Hvordan man holder rifla osv..? Mener jeg så det på en video en gang..

 

Men støtte på et problem da jeg skulle grovjustere..:

Å se på et punkt gjennom et 223-løp på 100 meters avstand er umulig, i allefall for meg.. Alt er bare skurr uansett hvordan man gjør det.. Løsningen da er å lage et tydelig punkt på veggen 5 meter unna, men det blir vel så unøyaktig at det ikke er noe vits?

 

Jeg prøvde i allefall dette, og siktet sikta ca. 15 cm over prikken som jeg så gjennom løpet, og det på 4 meters avstand... Sier seg selv at det ikke kan justeres rett med siktejusteringa, så ble usikker på om monstasjen ble litt feil eller noe? Eller er det bare at å sikte på noe på 4-5 meter bare blir galt uansett? :P

 

Tar gjerne imot tips :)

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor har ikke Leupold gjort dette allerde? :P
Fordi sjevhetene kan også være i basene eller til og med låskassa.

 

Hmm, er det ikke litt utsatt for rust og slikt da?
Når det gjelder rust, er dette alltid et problem i spalter mellom materiler. Også om blåneringen er i behold.
Link to comment
Share on other sites

Hmm, da må jeg altså kjøpe 2 stk "alignment bars", en sånn pussestokk og slikt pussemiddel? Bevares da.. :P
Skal det gjøres skikkelig så. Eller du får finne en som har slikt utstyr.

 

 

Man trenger ikke ha håndtak på bolten du sliper med, og den kan godt være laget av kobber.

Link to comment
Share on other sites

Dette med å se gjennom løpet er jo tilnærmet umulig.. Fungerte fint i teorien, men slet litt i praksisen..
Det bør ikke være så vanskelig. Gjorde det selv forrige uke; første gang jeg har montert en kikkert. Jeg valgte å sikte meg inn på et punkt mye nærmere, antatt 25-30m ettersom jeg likevel også ville skyte inn med litt overslag på 100m. Mye enklere å justere etter noe som ikke er 100m borte. Sørg for at riflen ligger støtt bare; dersom den flytter seg når du skal justere kikkert blir det vanskelig. Jeg bygget meg en "rifleholder" i Duplo ettersom det var rett ved hånden. Funket som snus. På banen var det bare å skyte to skudd, justere 8-9 klikk ned og et klikk til venstre og kontrollskyte to skudd til, så var det klart. Jobben ligger i å få riflen å ligge støtt slik at du kan justere kikkert og se gjennom løp uten at den flytter seg.
Link to comment
Share on other sites

Hmm, er det ikke litt utsatt for rust og slikt da?

Ja, det blir mye rust, så skal du slipe i ringene bør stålet overflatebehandles på nytt. Bruker man ringer i aluminium er jo saken grei.

 

Et tips for å sørge for at kikkerten er i vater er å skru mekanismen ut av stokken. Som regel er kassa rett i underkant, og da kan den legges på en benk for å sørge for at kikkerten er i vater den også.

 

Er ikke kikkerten montert rett på låsekassa (eller løpet for de som har slike rifler) vil du justere sideveis samtidig som man justeres i høyden, og selvfølgelig i høyde når man justerer sideveis. Ikke særlig merkbart på 100 meter, men absolutt noe man bør unngå.

 

En annen ting er at man gjerne retter børsa etter stolpene i rektikkelet, og er de skjeve vil man også holde våpenet skjevt.....

Link to comment
Share on other sites

Dette med å se gjennom løpet er jo tilnærmet umulig.. Fungerte fint i teorien, men slet litt i praksisen..
Det bør ikke være så vanskelig. Gjorde det selv forrige uke; første gang jeg har montert en kikkert. Jeg valgte å sikte meg inn på et punkt mye nærmere, antatt 25-30m ettersom jeg likevel også ville skyte inn med litt overslag på 100m. Mye enklere å justere etter noe som ikke er 100m borte. Sørg for at riflen ligger støtt bare; dersom den flytter seg når du skal justere kikkert blir det vanskelig. Jeg bygget meg en "rifleholder" i Duplo ettersom det var rett ved hånden. Funket som snus. På banen var det bare å skyte to skudd, justere 8-9 klikk ned og et klikk til venstre og kontrollskyte to skudd til, så var det klart. Jobben ligger i å få riflen å ligge støtt slik at du kan justere kikkert og se gjennom løp uten at den flytter seg.

 

Takk for tips. :)

 

Jeg prøvde som sagt på 4-5 meter, noe jeg skjønte var litt galt, men da stemte jo ikke sikte og hva jeg så i løpet veldig godt.. Var helt umulig å juster så mye at de hadde stemt overens.

 

Får prøve på et punkt på 30 meter or so, så ser vi. :)

Link to comment
Share on other sites

[quote name=

 

Er det ingen gode tips? :) Dette med å se gjennom løpet er jo tilnærmet umulig.. Fungerte fint i teorien' date=' men slet litt i praksisen..[/quote]

 

Du kan prøve å gjera da på kvelden fin ein gatelampe eller eit utelys å sjå etter da er det veldig lett å få det justert vist børsa står stødigt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette slo meg faktisk rett før du skrev :)

 

Men spørsmål:

Hvorfor ble det så riv røskende galt på 4 meter? Jeg sikta altså på en lapp på veggen gjennom løpet, og siktet siktet ca. 6 cm over denne..? Er det noe annet som er galt?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ble det så riv røskende galt på 4 meter? Jeg sikta altså på en lapp på veggen gjennom løpet, og siktet siktet ca. 6 cm over denne..? Er det noe annet som er galt?

Med mindre du har en helt enorm kikkert eller alt for høy montasje er avstanden fra senterlinjen i kikkerten og til senterlinjen i løpet antakelig langt under 6cm. Dersom du da siktet deg inn på "6cm avstand" på veggen i samme rom vil du skyte nedover ifht kikkertens siktepunkt. Dersom du har 4cm mellom senterlinjene i kikkert og løp (det er ganske vanlig; mange ballistikkprogram har dette som default) vil du da allerede ha justert slik at kulen taper 2cm ifht siktelinje på 4 meter. Selv uten å ta høyde for kulebanens form vil du da treffe (100m/4m)*2cm = 50cm under siktepunktet PLUSS forskjellen mellom løp og siktelinje (ca 4cm) pluss det kulebanens avbøyning tilsier. Mao er det vel godt mulig å helt misse skiven da; og der blir det mye gjetting.

 

Sjekk f.eks. Norma sin ballistikk-kalkulator (http://www.norma.cc -> ballistikk) og velg en standardpatron. f.eks. jaktmatch. Da kan du gjennom å eksperimentere litt fort se at kulebanen må krysse siktelinjen to ganger dersom du skyter inn med overslag på 100m. "Første" kryssing ligger i mange tilfeller mellom 25 og 40 meter; dermed blir det ikke helt i skauen å sikte deg inn "manuelt" på ca 30m.

 

Håper dette forklarer litt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter alltid innskyting av mine rifler på 30 meter etter kikkertbytte/montasjebytte.

Når disse sitter i klistrelappen er det svært små justeringer som skal til på 100 meter. Jeg bruker også konsekvent 3-4 cm overslag på 100 meter for hjort og rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ble det så riv røskende galt på 4 meter? Jeg sikta altså på en lapp på veggen gjennom løpet, og siktet siktet ca. 6 cm over denne..? Er det noe annet som er galt?

Med mindre du har en helt enorm kikkert eller alt for høy montasje er avstanden fra senterlinjen i kikkerten og til senterlinjen i løpet antakelig langt under 6cm. Dersom du da siktet deg inn på "6cm avstand" på veggen i samme rom vil du skyte nedover ifht kikkertens siktepunkt. Dersom du har 4cm mellom senterlinjene i kikkert og løp (det er ganske vanlig; mange ballistikkprogram har dette som default) vil du da allerede ha justert slik at kulen taper 2cm ifht siktelinje på 4 meter. Selv uten å ta høyde for kulebanens form vil du da treffe (100m/4m)*2cm = 50cm under siktepunktet PLUSS forskjellen mellom løp og siktelinje (ca 4cm) pluss det kulebanens avbøyning tilsier. Mao er det vel godt mulig å helt misse skiven da; og der blir det mye gjetting.

 

Sjekk f.eks. Norma sin ballistikk-kalkulator (http://www.norma.cc -> ballistikk) og velg en standardpatron. f.eks. jaktmatch. Da kan du gjennom å eksperimentere litt fort se at kulebanen må krysse siktelinjen to ganger dersom du skyter inn med overslag på 100m. "Første" kryssing ligger i mange tilfeller mellom 25 og 40 meter; dermed blir det ikke helt i skauen å sikte deg inn "manuelt" på ca 30m.

 

Håper dette forklarer litt?

 

Denne Norma-siden ble helt klart det som forklarte ting greiest ja..

 

kulebane.jpg

 

Man kan jo se her at på ca. 5 meter, så er siktelinja ganske mange cm. over hvor "kula" er. Så da var forklaringa der.. Skal prøve å ordne noe ut av vinduet på ca. 30 meter.. Men ut ifra den kulebanetegninga der så bør jeg finne noe nærmere 40-50 meter..

 

Syns forøvrig den kula der fallt veldig på 200 meter.. Om du skal skyte villt på 200 meter med den der, så må du sikte 9 cm. over målet..!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er piece of cake å bruke "sikte-gjennom-løpet-metoden". Legg rifla på et bordhjørne eller noe sånt, finn deg ett eller annet på ca 100 meter, se at det er i senter i hullet gjennom løpet, og sjekk så i kikkerten. Husk at du må skru omvendt på kikkerten. Altså; er gatelykta ned til venstre i kikkerten må du skru nedover mot venstre. Omvendt av hvis du skrur etter treff altså.

Link to comment
Share on other sites

Fant meg et punkt på taket til naboen over gata her, som var på ca 30-40 meter.. Så nå er det grovinnstilt.. Skjønner ikke hvorfor jeg slet slik i går, mulig øya mine er på tur å gå ad undas.. :P

 

Pleier å bruke overgangen mellom gesims/ takflate på et nabohus ca 100 m borte. Fungerer fint å se gjennom løpet og justere siktet hvis våpenet ligger stødig. Har alltid vært godt inn på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Husk at du må skru omvendt på kikkerten. Altså; er gatelykta ned til venstre i kikkerten må du skru nedover mot venstre. Omvendt av hvis du skrur etter treff altså.

 

Hehe, dette merka jeg.. Skjønte først ikke hvorfor det var slik, men slo meg raskt :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...