Jump to content

Fri flyt rifle løpet ditt


malfsen

Recommended Posts

Prosjekt Fri flytende løp.

 

Så en film fra midway usa på youtube der de viste hvordan man tester om løpet ligger fritt i kolben. Da fant jeg ut at dette kanskje var noe som kunne gjøres på min Remington 788. hadde ikke noe annet å bruke kvelden på uansett så da ble det en liten artikkel på kammeret også. Dette er stort sett et «Problem» med trestokker da disse kan trekke seg sammen og utvide seg, noe som kan føre til treffpunkt forandringer.

 

Det trengs litt tre arbeidsutstyr til dette, men litt sandpapir og noen hul jern er vell ganske alle manns eige.

 

Utstyr:

 

-Hul jern i passende størrelser.

-Sand papir.

-Litt sot eller andre måter å finne ut hvor løpet ligger inntil.

-Et stykke papir (pengeseddel)

-Tre olje til å forsegle stokken igjen når man er ferdig.

 

2l9ir1c.jpg

Prosjektet.

 

 

Ta seddelen og før den mellom stokken og løpet for å sjekke klaringen. Stopper den mellom løpet og stokken har du minst ett sted hvor løpet tar borti stokken.

2czx7qf.jpgv7fqm8.jpg

Løpet mitt tok borti ved tuppen av kolben.

 

157hgd1.jpg

Litt sot på løpet ga dårlige men hjelpsomme resultater til hvor stokken trengte å skjæres ned litt.

 

1233a83.jpg

Som dere ser er det merker etter soten og løpet på kolben noe som viser hvor vi må bort med litt treværk. OBS! Når man setter på igjen løpet vill det tippe fremover og man vill ikke få noen endringer i hverken seddeltesten eller et løp med sot på. Hold derfor løpet fast i låsekassen og press ned slik at løpet ligger i sin normale posisjon. Eventuelt kan man skru alt fast igjen mellom hver gang man tester med seddelen, men dette blir veldig tungvint i forhold.

 

r6zqr7.jpgnbbk6.jpg

Så er det på tide og begynne å skjære vekk litt av stokken.

 

Her fant jeg ut at hul jern var den beste løsningen da det olja treverket satt seg som lim i både fila og sandpapiret. Ta vekk litt og litt og sjekk jevnlig om du har fått klarering mellom løpet og stokken.

 

k1oz90.jpg2ymexsj.jpg

Bare litt igjen fremme så ligger løpet fritt.

 

iw0vma.jpg

Resultatet blir et løp som ikke er borti stokken fra

låsekassa og ut.

 

2igkly0.jpg

Avslutt med litt tre olje for og forsegle stokken og la det trekke inn.

 

2mpimwm.jpg

Resultatet blir en rifle som har samme treffpunkt uansett vær og luft fuktighet. Dette var også en kjapp liten fiks som tok en drøy halvtime til 45 minutter å gjøre.

 

Edit skriveleifer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut dette :D Jeg er gjerrig, så jeg bruker et vanlig skriveark i stedet for penger . Hvis du vil bruke noe bedre enn kull, så kan du bruke farget kritt i pulverform (feks Hultafors) som du blander med to dråper olje. Dette smører du forsiktig på løpet i et tynt lag. Til å ta utav løpskanalen foretrekker jeg å bruke smergelpappir i 80-korning som jeg tvinner på en sylinder (kostskaft el). Dette går ganske fort, samt at jeg sparer mye tid på finnisharbeidet til slutt. Jeg avslutter med olje som jeg blander av like deler terpentin og rå linolje.

Link to comment
Share on other sites

Det funker sikkert like godt, men jeg tok bare med meg fint sandpapir som ble umulig og bruke da det ble "tettet" av det oljebehandlede treet. men når jeg fikk av det øverste laget og kom ned til tørt tre gikk det veldig fint. jeg tok også det rundt skafter på det ene hul jernet.

Link to comment
Share on other sites

En god anbefaling er å ta bort så mye material at du får plass til å trekke et bretta (dobbelt) postkort mellom pipe og stokk.

Da slipper du å bli plaget med at pipa tar ned i stokken. Når jeg gjorde dette på trestokken min, tok jeg det enda litt lengre. Jeg freste ut store deler av innmaten for å bytte den ut med en stivere komposittkonstruksjon av epoksy, divinycell og glassfiber. Konstruksjonen går helt bak til der låsekassa slutter og er en del av beddinga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...