Jump to content

Billigst mulig 223-ammo


fredrik

Recommended Posts

Hei

Noen som vet om noen gode tilbud på 223-ammo nå for tiden?

 

Skal ha en liten mengde skudd til trening, så den kan være meget rimelig, så skal jeg ha en god del skudd som jeg skal bruke til harejakt.

 

Og hvordan er det med å skyte rype med 223? Finnes det en patron som er såpass "fin" at man ikke raserer hele fugelen?

 

Var innom xxl og de hadde en heltmantlet Fiocchi-patron som de skulle ha 5 kroner skuddet, og det er jo rimelig og bra det?:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/ammunisjo ... chWord=223

 

Har lest litt rundt i forumet, og ser folk har kjøpt skudd for 2-3 kroner skuddet...

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å velge ammo på winge, i følge produktbeskrivelsen er jo alt det beste i verden :P Hehe (gjør samme selv i min nettbutikk dog)

 

Men denne, er den kanskje litt for grov til hare: http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=2664 ?

 

Kan man ikke bare bruke den rimelige trenings-ammoen på haren da? Tror absolutt den vil dette rett i bakken av den og jeg.. Vil jo ødelegge minst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke tenkt pris på bekostning av presisjon. Jeg kjøpte meg en Remington 700 SPS i .223 for et par måneder siden, og har som deg vært på jakt etter billig ammo. Jeg har testet noen ulike typer ammo. Det billigste var Barnaul helmantel i 55gr til 1,90 per skudd. Det var ikke noe vits - i mi børse spredde de over mesteparten av skiva. Men de kan gå godt i di :)

 

Remington UMC 55gr gikk helt fint. Jeg fikk 30% rabatt ved kjøp av 200 skudd, og havnet på 4,70 eller noe slikt.

Sako SP 55gr går akkurat likt med UMC i mi børse, de koster ca 9,70, og det er ikke så verst for blyspiss.

Prisene gjelder Jakt&Friluft.

 

Remington Ultra Corelokt i 62grain gikk ikke bra i mi børse. Har trolig med 1:12-twist å gjøre. Jeg har igjen å teste Remington SP i 55gr, samt Oryx 55gr. Vil ha loddet kule til rådyr.

 

Min foreløpige konklusjon:

Remington UMC 55gr til trening og småvilt jeg skal spise

Sako SP 55gr til det jeg ikke skal spise

 

Hvis Oryx 55gr går greit i .223'en, tenker jeg å teste det på rådyr. Hvis ikke, bruker jeg ei annen rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke tenkt pris på bekostning av presisjon. Jeg kjøpte meg en Remington 700 SPS i .223 for et par måneder siden, og har som deg vært på jakt etter billig ammo. Jeg har testet noen ulike typer ammo. Det billigste var Barnaul helmantel i 55gr til 1,90 per skudd. Det var ikke noe vits - i mi børse spredde de over mesteparten av skiva. Men de kan gå godt i di :)

 

Remington UMC 55gr gikk helt fint. Jeg fikk 30% rabatt ved kjøp av 200 skudd, og havnet på 4,70 eller noe slikt.

Sako SP 55gr går akkurat likt med UMC i mi børse, de koster ca 9,70, og det er ikke så verst for blyspiss.

Prisene gjelder Jakt&Friluft.

 

Remington Ultra Corelokt i 62grain gikk ikke bra i mi børse. Har trolig med 1:12-twist å gjøre. Jeg har igjen å teste Remington SP i 55gr, samt Oryx 55gr. Vil ha loddet kule til rådyr.

 

Min foreløpige konklusjon:

Remington UMC 55gr til trening og småvilt jeg skal spise

Sako SP 55gr til det jeg ikke skal spise

 

Hvis Oryx 55gr går greit i .223'en, tenker jeg å teste det på rådyr. Hvis ikke, bruker jeg ei annen rifle.

 

Takk for disse erfaringene :)

 

Jeg vil tro at det er ganske likt på 700'n din og 1500'n min.. Er samme twist og..

 

Du har ikke testa noen av de som er nevnt over her? F.eks den xxl-ammunisjonen, eller den som winge selger?

 

Den på xxl skulle visstnok være en veldig god ammunisjon til den prisen, og virka nå som om at han visste hva han snakka om..

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke testa noen av de som er nevnt over her? F.eks den xxl-ammunisjonen, eller den som winge selger?

Jeg har merket meg at XXL har grei pris på Fiocci, men det blir faktisk billigere for meg å kjøpe Remington på J&F hvis jeg får med meg kvantumsrabatten. Dessuten liker jeg butikken og folkene der :) Så nei, jeg har foreløpig ikke testa annet enn det jeg nevnte.

 

Winge er litt upraktisk for meg, da jeg bor i Kristiansand, og ammo ikke sendes i posten :) Men jeg har handlet litt på nett der, og fått topp service (selv om jeg nok synes det er temmelig mange utsolgte varer på tilbudssidene deres på nettet).

 

Glemte vel egentlig konklusjonen og anbefalingen til deg: Bruk litt tid og penger på teste litt ulik ammo, finn ut hva som går best i di børse, og hold det til det.

 

Jeg opplever .223 som et morsomt, men litt tricky kaliber til spisevilt, da kulehastigheten ofte fører til spreng. Jeg har ikke testet på noe spiselig ennå, men jeg ser for meg at jeg ender opp med tre ulike kuletyper: Helmantel til trening og fugl, et eller annet hurtigekspanderende for predatorjakt, og en loddet superkule til rådyret. Siden jeg ikke lader selv (ennå :mrgreen: ), forsøker jeg å finne ammo i disse tre kategoriene som gir samme treffpunkt, og så holde meg til dem. Liker at det er enklest mulig. Jeg har flere rifler, og det er allerede nok ammoesker å gå i surr i i skapet :lol:

Link to comment
Share on other sites

PS: Hvis vedkommende på XXL sier at det "er god ammo til den prisen", så lurer jeg på hva som menes med det. God presisjon ift pris?? Presisjon er viktig uansett pris. Det er av åpenbare årsaker viktig når du skyter på noe levende (jfr viltlovens §19 som du selvsagt kan :D ), og så er det jo ikke noe som er mer ødeleggende for selvtilliten på banen hvis du har ammo med dårlig presisjon.

 

Jeg ville ikke hørt alt for mye på XXL om jeg ikke kjenner de i kassa. Jeg spurte engang etter hurtigekspanderende ammo til kråke, og ble anbefalt Oryx!! (som selvsagt er det dyreste). Jeez....

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke helt oppdatert på .223 prisene rundt i landet,

men hos Pedersens Vaabenlager i Kristiansand

får du .223 Rem. fra 2kr. smellen. (Wolf)

Ellers går S&B .223 55grs FMJ for 3,40 og Remington UMC 55 grs. FMJ for 3,75

Dette er vanlige priser :)

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke helt oppdatert på .223 prisene rundt i landet,

men hos Pedersens Vaabenlager i Kristiansand

får du .223 Rem. fra 2kr. smellen. (Wolf)

Ellers går S&B .223 55grs FMJ for 3,40 og Remington UMC 55 grs. FMJ for 3,75

Dette er vanlige priser :)

 

God helg!

 

Hei

Akkurat slikt som jeg leter etter i østlandstraktene.. Lønner seg ofte å lete litt, men hadde ikke tenkt å kjøre til sørlandet for å kjøpe noen kuler :P

 

Men jeg skal til Winge å få satt samme rifle og kikkertsikte, så da kjøper jeg noe av det rimeligste han har, så får jeg prøve meg litt fram..

Link to comment
Share on other sites

virka nå som om at han visste hva han snakka om..

 

Ja, er det ikke rart når man tenker på at vedkommende er butikkselger? :)

Noe annet ville vel vært mer merkelig, eller? ;)

 

Men legg merke til at du selv skriver "VIRKA som om han visste...", det er ikke dermed sagt at det stemmer! ;)

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha rimelig ammo så ladde selv, det er ikke vanskelig og man har tjent inn lade utstyre ganske fort vis du har tenkt og skyte masse.

+ at du kan ladde en masse kuler som du ikke får kjøpt ellers :!:

 

til hare så må jo game king 55gr være en godt kule :?:

Og til rype så fungerer sikkert helmantel :?: har prøvd en del andre skudd men de ødelegger for mye :|

Men har ikke testa helmantel på rype enda.

Link to comment
Share on other sites

Okaj.. :)

 

Jeg har jo en Howa 1500 som har twist på 1:12, så tenkte det kanskje blir ganske annerledes da? Er jo flere faktorer og men.. Har lite greie på det i allefall..

 

Tror bare jeg må skyte og prøve meg litt fram.. Kjøpe noen forskjellige patroner i litt forskjellige prisklasser å se.. Håper en av de rimelige overasker positivt da :)

Link to comment
Share on other sites

fredrik, jeg har ei Howa 1500 lightning, som jeg har kappa løpe til 40 cm og montert på en viking lyd-demper.

Jeg er kjempe fornøydt med sammlingen på game kingen, det er favoritt kula mi i 223.

Men jeg bruker også V-max 35grs og den har samme treffpunkt som Game king 55grs, V-max bruker jeg på kråke, rev, osv

mens Game Kingen blir brukt på mat vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...