Jump to content

Bukkejaktas frukter


Bamrud

Recommended Posts

Var hos en preparant i Vestfold en plass nå i kveld. Leverte et hode av en rådyrbukk jeg har skutt i høst.

Han var sikker på at denne sto til sølv. :D

 

Endelig ble det en bukk av den edlere sorten på meg også etter å ha lagt ned masse tid og arbeid i bukkejakta i sin helhet.

 

Bilder kommer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Bambus! Edelt metall lar seg høre - ikke minst når investeringene har vært til stede.

 

Går ut fra kombinasjonen fôre/la være å skyte er forklaringen. Selv ble jeg uten metall på bukk i høst. Ble faktisk uten bukk(jfr. strategier...).

 

Ehh, kanskje ikke helt sant, men det er en annen historie :lol:

 

Har imidlertid to umålte bukker fra 2006-sesongen. Disse holder hhv. bronse og sølv, og føyer seg pent inn i rekken med "forvaltningsbukker".

Link to comment
Share on other sites

Har vært hos dommer i dag med ett par av bukkene fra bukkejakta. Det var Åpent hus på den lokale våpen sjappa. Det var bare å komme å få bedømt de gevirene en hadde på lur. Stilte selv opp med de to jeg hadde litt tro på. En som jeg har forhåndesbedømt selv til å være over bronse og en som ligger rett under kravet.

 

Det var vel 30 rådyr og 4-5 hjort og ett par elggevir der. Veldig mye pent. deriblant 4 Gullbukker(rådyr) 142, 142, 141 og 136. nok om det.

 

Har jo bestandig hørt at en tjener mest på å ha hel overkjeve og trekke fra 90 gram ved bedømming for å komme best ut av det.

 

tropper opp med mine to( først i køen :D ).det første jeg får høre at jeg burde kappe i hvertfall den ene for den var så spe i skallen :shock: . Jeg stussa litt og spurte. Han sa at erfaringsvis var det kun de aller største gullbukkene som tjente på å ha med overkjeven. Vi ble enige om å bedømme de slik de var og sette vektai parantes. Den største ble dømt til 109 og litt og den andre ble for lett (298 gram) så den ble ikke bedømt da. Så langt greit så reiste jeg opp til en som koker og kapper 50-70 rådyr skaller i året. For å kappe de to. han forteller at han hadde sluttet å sende de videre med overkjeven for det ble stort sett i disfavør. Senest i fjor var det to sølv bukker som snek seg over gull kravet ved at de ble kappet i stedenfor å veid med hel skalle.

 

Litt undrende dro jeg tilbake med begge skallene mine. Veier på nytt. den første tjente jeg 30 gram på dvs 7.5 poeng og den andre 7 poeng :shock: Dermed ble det en sølv og en bronse. :D 117 og 107 ble fasitten.

 

Lærte noe nytt i dag også :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre gevir her som ikke er kappet ennå da jeg ble frarådet dette. Nå ble jeg litt i tvil her.

Disse veier (med overkjeve) 523, 512 og 484 gram.

Hva er det som teller mest ved bedømming. lengde, omkrets, vekt eller??

Kanskje jeg skulle kappe dem?

 

Kan en bedømme et gevir flere ganger?

Link to comment
Share on other sites

Det er vekta som er den største delen av poengsummen. Og hva som er lov vet jeg ikke, men denne dommeren sa at det ikke skulle komme i disfavør av geviret. Og om det er lov å dømme ett gammelt gevir på nytt vet jeg ikke, men jeg ble i hvertfall veldig paff over resultatet, emn den ene var jo såpass mye speere i skallen enn de andre at der var det ike noe tvil. men at en tjente såpass mye på den andre var litt rart for det var en returbukk med bred skalle.

 

det er kanskje en dommer her inne som vet noe om dette. er de tre skutt i år? Da har du jo 3 potensielle gull :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vekta betyr desidert mest!

 

Men om du bør kappe eller ikke, er jo vanskelig å vite.

Etter å ha lest Jamts innlegg, angrer jeg på at jeg lot min bli målt med hel overkjeve...

Manglet bare 1,2 poeng på sølv. Og den er skikkelig grov.

 

Lurer også på om et gevir kan måles flere ganger.

Er jo merkelig at man skal "miste" poeng på en slik praksis...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre "hønn" som jeg skulle hatt moro av og fått bedømt nå før jeg setter de på plate.

Jeg har skåret mine, og hørt i ettertid at det er dumt. Så dette var relativt gode nyheter for meg.

De veier nå 524g, 468g, og 416g. i skåret tilstand, men jeg regner med at de vil tape seg noen få gram til.

Link to comment
Share on other sites

Du får slenge dem nedover til meg, så skal jeg få levert dem til destruk.... ehh.. bedømming hos Norges jeger og fisk i asker.

 

Når det gjelder skallen sier det seg selv at en stor skalle vil tjene på å beholde overkjeven og en liten skalle bør kappes. Og det er STOR forskjell på skaller. Mine gullbukker har ca. 1 cm breiere skalle enn en sølvbukk som en kompis av meg har.

 

Og Bambus. Gratulerer så mye fra meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å gi en relativt kort forklaring. :shock:

 

 

Deles inn i 3 deler.

 

Først. vekta skalle med overkjeve minus 90 gram. Eller kappet og en trekker litt etter hvor riktig skallen er kappet. Så deler en vekta på 4. Det er første delen. riktig ca midt i øyehulen.

 

Andre delen er gj,snitt lengde på gevir stengen delt på to. Her måles stengene fra nederste delen av kransen på ytter siden. Hvis stor krans kan du presse inn målebåndet etter 4 cm. en skal følge yttersiden hele veien opp, også hvis stanga svinger.

 

Tredje del er utseende og skjønnhet. Den har flere kategorier.

 

Farge, perling, vidde, krans, spisser. Alle kan gi 4 poeng utenom spisser som kan gi 2. I tillegg kan dommeren gi inntil 5 poeng i bonus hvis geviret er serdeles symetrisk og fint. Han kan også gi minus poeng hvis det er usymetri og mangler. Maks 23 poeng

 

For å få full pott på utseede så fargen må nesten være brunsvart og kransene være 5-6 cm i diameter. perlinga må være som dråper og godt oppover stengene og rundt hele. vidden måles ut fra prosent i forhold til lengde. der måles det på det videste mellom stengene. f,eks 10 cm mellom og 30 lange gir 33 prosent som gir 1 poeng. etter det jeg kan huske må du opp i rundt 70 prosent for å få maks. Poeng på spisser gis ut i fra om de er hele og fine og er lyse ytterst.

 

Tror det var det meste.

 

Ett eks. Din på 524gram( går ut fra at en er skåret riktig)

524 delt på 4 er 131 poeng ( gull bare på vekta) :D

Så er det lengde skal vi si 27 i snitt og delt på 2 gir 13.5 poeng.

 

Så var det utseende. De fleste av de 15 bukkene som jeg så ble dømt sist lå mellom 12 og 17. Så tar vi snittet er Det er 14.5

 

Legger vi sammen så blir det 131+13.5+14.5=159. De to siste er jo tatt helt ut av lufta, men uansett så har du ett kjempe trofe her. de to siste kan du jo måle litt for morro på selv. :D

 

Det er ikke mange 160 poengere som blir skutt i året.

 

Våren 2006 så var 20 plassen i norge såvidt over 170. Vet det ble skutt ett par store i 2006 som havnet inne på lista. I år vet jeg ikke. Her nede er det noen i 140-50 poengs klassen i år.

 

Den ble ikke så kort, men håper det var nogenlunde forståelig :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var å hentet geviret mitt i går. ”Grovregnet” poeng ut fra eget illebefinnende og har funnet ut at dette ligger faktisk temmelig nær gull. Synd om det skulle mangle kun noen få stakkarslige poeng unna gull. Da hadde jeg heller ønsket at det kun er en sterk sølv.. Men jeg gleder meg over resultatet for det. :D

 

Vekt 420gram, så får vi se hvor mye vekttapet blir før jeg får bedømt det

Gjennomsnittelig stanglengde er 22 centimeter. Den ene stangtuppen er dessverre knekt.

Jeg beklager at det ble store bilder.. Jeg prøvde å gjøre de klikkbare, men fikk det ikke til..

 

..men jeg hjalp deg jeg Bamrud! jaktlykke.

 

6p073hy.jpg

 

Et større bilde hvor hønnet ligger i sacosekken med mørk bakgrunn. 8)

 

71mohmo.jpg

Link to comment
Share on other sites

..men jeg hjalp deg jeg Bamrud! jaktlykke.]

Hva er det du har gjort? Gjort bildene mine om til TINYPIC?? Det store geviret. :twisted:

Åhhhhhhh... kvinnfolk!

Det var ikke størrelsen jeg ikke fikk forandret, det var koden for å gjøre de klikkbare. Altså store ved hjelp av et like klikk. (Ja, du veit heeelt sikkert hva jeg snakker om) :mrgreen:

 

Vel vel. Siden bildene var for store og jeg gadd, eller rett og slett ikke hadde tid til å formatere en gang til, så får du ha takk for hjelpen da..

Får gå for denne gangen, og så får vi håpe på bedre jaktlykke i det nylig inneværende året. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...