Jump to content

Hvordan reagerer hunden på ny valp i huset?


hjortefot.com

Recommended Posts

Jeg hadde en hannhund (strih. dachs) som jeg fikk parringsvalp etter. Han ble dypt fornærmet når vi hentet den nye valpen, og ville ikke ha noe med ham å gjøre på flere dager. Han bare unngikk ham, og så på oss med et bedende blikk ("kan vi ikke levere denne igjen?") :lol:

Jeg tror han rett og slett ikke visste hvordan han skulle takle dette. Etterhvert så begynte de å leke litt.

 

Han har opplevd tre valper som har flyttet inn, og opptrådt likt hver gang. Nå har jeg ei tispe som snart skal oppleve det samme. Det blir spennende. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke vært noe problem hus Jämthundtispa mi. Når valpen, Fenris, flyttet inn, ble den "adobtert". Tror det er viktig at man har is i magen, la hundene finne ut av dette på egenhånd uten å blande seg inn. Man må regne med at den eldre vil tilpasse den nye inntrengeren fort og noe brutalt. :D Fenris lærte kotymen i hundegården veldig fort da han prøvde å rappe gnagebeinet til gamlemor:lol:

Link to comment
Share on other sites

Sonny tok det tungt - hun syntes det var blodig urettferdig når jeg fikk Aika i hus (da var hun 3 år). Men valpen trodde visst at hun var moren hennes så det gikk ikke lange stunda før de to var uadskillelige.

 

Når vi nå for 3 år siden fikk Amigo i hus var det litt annerledes. Nå var Sonny blitt 9 år og hun syntes IKKE det var gøy med en turboknekt med AD/HD +++ rundt beina. Aika derimot syntes bare det var knallstas og tok ham til seg som sin valp.

 

Etter en stund godtok Sonny valpen og de ble svært gode venner.

 

Det viktigste er at man ikke overser den voksne hunden fordi man er så opptatt med valpen - da blir det lett sjalusi. La den voksne ha sine privilegier og vær rettferdig mot dem begge.

Link to comment
Share on other sites

Som de to siste påpeker så er jeg også nøye på det å la den eldste få ha sine privilegier, mens valpen settes litt "til side" i mangel av et bedre uttrykk. Hvis valpen straks blir "bortskjemt" med masse kos og oppmerksomhet, og skjermet om den eldste blir sur, så forsterker dette behovet hos den eldste for å sette valpen på plass, og det kan bli alvorlig. La dem begge finne ut av plassen sin med en gang, og behandle den eldste med respekt, så vil det gå kjempefint. Da går det som regel ikke lang tid før man ikke trenger å passe på dette lenger heller, og hunden vil normalt ha stor glede av hverandre etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

Det er VELDIG stor forskjell fra hvalp til hvalp.

Noen hvalper glir rett inn i flokken .. andre blir mer eller mindre hetset.

Vi snakker her om iforhold til voksne hunder som har adoptert andre hvalper direkte.

Det er VELDIG stor forskjell fra voksen hund til voksen hund. Noen adopterer hvalpen direkte, andre holder stoooor avstand hele hvalpens levetid eller en periode til de har funnet utav det med hverandre.

Ikke la hundene finne utav det med hverandre i det øyeblikket hvalpen kommer inn igjennom døra men vær der for hvalpen din. La den forstå at det er hos deg den kan føle seg helt trygg og ha lyst til å komme til deg når den blir usikker eller stygt behandlet.

Ikke TRØST hvalpen din dersom det ikke er ting du vil at den skal få bekreftet er livsfarlig og skal være redd for hele livet.

Ellers er Jaktlykke's siste anbefaling noe jeg kan bekrefte fullt og helt. Enten så har du kapasitet til å ta deg av hvalpen i tillegg til at du håndterer og behandler gamlehunden likt som du alltid har gjort ellers blir det fort sjalusi og problemer med å finne ut av rang innbyrdes. Da kan du fort få problemer med din egen posisjon også.

Link to comment
Share on other sites

Trakk nylig inn neste generasjon i huset og støtter de poengene som allerede har kommet opp som å passe på at gamlehunden ikke blir satt til side av den mye morsommere og penere nye. Et annet poeng vi erfarte var at den lille hannhundvalpen åpenbart la seg i selen for å vise hvor tøff den var og plagde både gamletispa og folket. Etter et par dager brukte jeg en metode jeg hadde lest om. Jeg satt meg ned med den og dominerte den rolig ved å holde den nede samtidig som jeg koste med den helt til den sovnet. Da den våknet igjen var den mye roligere og de neste par dagene sov den en masse så den var åpenbart utslitt av å forsøke å vise hvor tøff den var. Etter dette gikk det bra så lenge vi viste begge hundene oppmerksomhet og de ble gode venner.

Link to comment
Share on other sites

Har selv akurat hentet meg valp, og etter 1 dag så tok jeg den hjem til mine foreldre som bare bor noen hundre meter fra meg, hunden de har bjeffer noe voldsomt på andre hunder, så jeg trodde ikke det ville gå noe særlig. Den første gangen så ble faktiskt gamlemor litt redd den, Vek litt unna, trodde egentlig det skulle være motsatt. Andre gangen vi var der så leka Teo litt med gamlemor, men ho var ikke så veldig intresert. Idag når mutter passa han for meg en liten stund, så tok de ut gamlemor så han skulle få sovi litt. Men våkna opp utover, og da tok mutter inn gamlemor, og da leket de voldsomt sammen. løp rundt i daglistuen. Så nå virker de som de er kamerater. Han fikk også tak i snippen på halsbåndet hennes, og gikk da tur med ho i daglistuen. Typisk så hadde jeg jo glemt kameraet hjemme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette spoersmaalet kan ha utrolig mange svar og det avhenger av saa utrolig mange faktorer. Det er gitt mange gode svar fra de andre her paa Kammeret og som oftest gaar det veldig bra. Men hvordan reagerer din hund paa andre hunder? Var den selv trygg som valp? Har du en aggressiv fighter som ble banket av andre hunder som liten? Vel da kan det bli troebbel. Men en trygg hund pleier ikke aa by paa problemer.

Lykke til med den nye OG den gamle!

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...