Jump to content

Kort hendig rifle råd


Recommended Posts

Hei

 

Har lyst å bygge meg en liten hendig rifle (scout prinsipp ser jeg for meg).

Og det skal være billig!!!

Jeg har fått en del råd av en kar som har bygget ut i fra en m98 i 3006.

 

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg 6.5x55, og søknad på dette er invilget.

Men det har dukket opp noen ankepunkt i min søken etter informasjon.

f-eks

-tilgang på utgangspunkt, 6.5x55 er visst mer populært en jeg hadde trodd..

-hastighets tap ved kapping av løp.

 

Er 6.5x55 no go på et slik prosjekt?

Dere som har bygget slike før, hva feller må jeg se opp for?

Hva våpen bør jeg lete etter for et godt utgangspunkt?

OSV...

Setter pris på tips og råd fra dere som har gjort dette allerede!

 

Ønsker forresten å bruke aimpointen som jeg har liggende.

 

 

Mvh

Torstein

Link to comment
Share on other sites

308w er vel det standardkaliberet som egner seg best for kapping. Et alternativ er å kjøpe en remington 700 sps (tactical/varmint). Alle disse er relativt billige. Tacticalen kommer med kort pipe, sps eller varminten kan du kappe selv. Fordelen med remington 700 er at du har mulighet til å kjøpe mye aftermarket-deler.

 

Andre billige merker er Howa og Weatherby. Howa selges av jaktdepoet, weatherby av XXL. Remington pleier jakt og friluft å gi gode priser på. Det er og mange rem700 til salgs på finn (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&SEGMENT=&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=&keyword=remington+700)

 

Du kan og lete på bruktlistene til forskjellige børsemakere. Sjekk ut denne tråden for en oversikt:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=27360

 

Lykke til!

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 og kort rifle er for meg en selvmotsigelse... Kaliberet trenger løpslengda si for å utnytte potensialet, og da bortfaller det etter min mening....

 

Som nevnt over er .308 et av de bedre storviltkapble kalibre i kort pipe, så jeg ville nok gått for det..

 

Det nevnes vel også over et sted at å leite etter en rem seven eller noe annet ferdig sannsynligvis er den letteste og billigste veien å gå. Kan du gjøre en del sjøl, finnes det dog skytterlags og jaktmausere i 7,62x51 som kan fås for en billig penge og bygges om. Min erfaring tilsier dog at det ikke er mye som skal kjøpes utenom eller gjøres av børsemaker før du kommer bedre ut av det økonomisk ved å kjøpe ei ferdig bruktbørse..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått bygd noen børser opp gjennom nå og min dom er klar. Hvis utgangspunktet er så nær sluttpunktet som mulig vil du kunne ha store glede av å bruke børsa mens den oppgraderes etter hvert som ønsker og behov kommer. Kostnadene har også lett for å bli mye lavere om det ikke er snakk om totalbygge på kun ei kasse.

Linken til den seven i 7-08 er et tisp du absolutt bør gå for. Kaliberet er helt utmerket til alt hjortevilt og ok nok til småvilt. I utgangspunktet er dette noe i nærheten av det du søker. Jeg har børser bygd på seven og sako AIII kasser nå, og utgangspunktet for sevenrifla var maken til denne børsa der, men i 243 rem (har 5 løp til denne nå). På sikt kan kort pipe i 308 eller 358 vurderes. Stokken er såpass stabil og lett i seg selv at å koste på en HT stokk til 5500 for å spare 250 gram blir vel dyrt, da er utgangspunktet bedre. Kan du leve med 7-08 og laminatstokk vil 42 - 45 cm pipe og en hendig demper gjøre dette til prima "scout" rifle.

 

Lykke til, du har spennende tider i vente :)

Link to comment
Share on other sites

Kjent tema.

Da jeg selv gikk rundt og tenkte i samme baner som trådstarter, endte jeg opp med å gå for en Kongsberg karabin. Den er kort, hendig, billig og driftssikker. Et soleklart alternativ.

Og da jeg skulle velge kaliber som ikke skulle tape så mye på at løpet ble kappet ned, var Norma krystallklar i sin anbefaling - 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...