Jump to content

kikkertsikte til langdistanseskyting


Mrnice

Recommended Posts

heisann. lurer på hvilken kikkert (zoom) som er best og bruke til langdistanseskyting?

fra 300 meter ++ har ei myr langt inne på heia. hvor jeg har laget en "skytebane". så hadde jeg lyst til og prøve langdistanse skyting. men føler 3-9x40 blir forlite. hva bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt.. Du får hva du betaler for. Leste en test tidligere av kikkerter og den viste helt klart at de billige kikkertene hadde store svakheter. Samme testen viste også at forskjellen på kikkerter i mellomklassen og dyreste klassen er små, men allikevel merkbare spesielt i skumringen.

Ang forstørring så bruker jeg selv forstørring 25x på mål opp til 800m

 

link til testen: http://www.kammeret.no/portal/utstyrste ... kkertsikte

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bla brukt en Falcon Menace 10x42 med mil-dot retikkel i lang tid og har overhodet ingen problemer med å skyte på 1000 meter og treffe med den.

Må si jeg er ganske oppgitt over det uendelige maset om Zeiss, Hensholt og andre kikkerter i 10000-15000 ++++ klassen, man trenger ikke 24x eller mer for å kunne være med på langhold!

 

Om man vil skyte litt for morro skyld og trening på langt hold så går det aldeles utmerket med maaange billigkikkerter, trikset er å kjøpe en med fast forstørrelse.

Syns det er helt idiotisk å fremstille det slik at nybegynnere tror at man må kjøpe seg en kikkert som knekker budsjettet i et halvår for å ha noe som duger på langt hold.

 

Så det så!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Enig med LongeRange

 

Har selv en Falcon 4,5-18 som jeg brukte på NM i benkeskyting på 500 meter, var dem med betydelig dyrere optikk som kom lengre ned på lista.

Har også skutt ut på 1080 meter med den, rattet ned til 500 for så og opp til 1080 igjen med treff.

Kjøp ut ifra hva lommeboka tilsier, skyt og ha det morro :-)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er ikke kikkerten som avgjør om du treffer. Det er det skytteren som står for. Er enig i at du ikke trenger mer enn 10X forstørring, men jeg personlig bruker større da jeg liker å se treffpunktet gjennom kikkerten. Slipper å drasse med meg spottkikkert overalt.

En billigkikert er som oftest lyssvak + andre svakheter...

De som bruker billigkikkert og er storfornøyd med det tviler jeg på har prøvd en dyrere modell.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å drive reklame for eget merke... Ta en titt på Nikon Monarch. Rimelige og greie kikkerter. Her har du bla 5-20x44 og 6-24x50 med BDC-retikkel. Har selv en 5-20x44 på .222'en min og den fungerer helt fint. Har selv bare skutt på 100 meter med den, men det er "kulebanekompensatorringer" nedover den loddrette stolpen for å bruke på lengre avstander. XXL har gode priser. Fikk min etter under en uke. Ga 3 200,- pluss frakt selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...