Jump to content

Pussesett for rifle og hagle.


Sollie

Recommended Posts

Hei.

 

Skal til å søke på hagle snart, i tillegg til at min far har ei gammel hagle og en Mauser M98KF1. Han har derimot ikke noe pussesett selv, og i og med at jeg kunne tenke med å skyte litt med våpnene tenker jeg at jeg må skaffe meg et godt pussesett.

 

Finnes det noen sett som har alt jeg trenger til å pusse hagle kaliber 12 og rifle kaliber .30-06, med olje, solvent, børste, pussepropper/lapper og alt annet man må ha? Hel pussestokk må vel kjøpes utenom hvis det behøves.

 

Settet bør ikke koste alt for mye, og bør være tilgjengelig i Trondheim eller i norsk nettbutikk.

 

Tips til noe bra?

Link to comment
Share on other sites

Remington Fieldmaster er et pussesett til alle typer våpen med alt du trenger i en eske. Settet inneholder: Tredelt messingstokk med dreiende håndtak. Rem Oil (1-oz) og Brite Bore (2-oz) Messing adaptere til pistol og hagle. Bronsebørster til .22, 270, 30 kaliber, 12 og 20 kal. Kommer i elegant treeske.

Den er vel tredelt?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en billig plast oppbevaringsboks på biltema. Kjøp pusselapper, pussepropper, bronsebørster, pussestokk ( i riktig lengde). Kjøp en god våpenolje, en solvent ( kruttløser som ikke er vannbasert) en mantelfjerner og rødsprit. I tillegg bør du ha boreguide og pussebenk ( event. skrustikke).

 

Det er med puss/ vedlikehold av våpen som med preparering av ski. Du kan gjøre mye eller lite ut av det. Selv legger jeg litt i det, da jeg liker vedlikeholde våpen som fungerer 110 %.

Link to comment
Share on other sites

Slike sett fungerer utmerket til å starte med, men etter hvert som man får litt erfaring med puss så blir nok pussesettet større. Jeg vil anbefale å kjøpe et liten verktøykoffert på ClasOhlson som du kan tilpasse etter behov.

 

Lenke

 

Skal du skyte mye rifle, så hadde jeg investert i en skikkelig pussestokk av kvalitet i tillegg til de sammenleggbare.

 

PS: Våpenoljen fra Biltema er meget bra til puss (rengjøring)! Dog er den litt for tynn til å beskytte over tid og på sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Kan du komme med linker til noe brukbart av det du nevnte? Hvilken pris kan jeg forvente på alt dette av akseptabel kvalitet? :)

 

Det er fortsatt mange veier til Rom. Det viktigste er at du får pipa ren, samtidig som du unngår unødig belastning på våpenet ved pussing. I tillegg er vi selvsagt alle allergisk mot rust hvilket fordrer bra rustbeskyttelse.

 

link: (se puss og vedlikehold). Her har de en del av det du kan tenke på, eksempelvis Tipton pussestav 110 cm); (PS! Jeg har ingen kjennskap til denne forhandleren utenom at jeg selv har handlet der).

 

http://www.skytterlinken.no/

 

En Tipton pussestokk, en universal boreguide (pussestokkinnfører), en pakke propper, en pakke pusselapper, en pusselappholder, en proppholder og en pakke bronsebørster. (I tillegg forutsetter jeg at du har tilgang på en skrustikke/ pussebukk for stabilisering av våpen ved puss).

 

Når det kommer til remedier til bruk ved pussing er det mange valg og like mange meninger. Selv styrer jeg unna vannbaserte "miljø" stoffer hvis jeg kan.

 

Selv bruker jeg Hoppes nr. 9 powder solvent til jevnlig puss av kruttrester o.l., sammen med bronsebørste. (kjemomekanisk rensing)

 

For fjerning av kobbermantel går jeg (ved behov) på med Butch BoreShine (mest kjemisk rensing, bruker pussefiller/ propper uten bruk av bronsebørste).

 

Vask rent løp/kammer og eventuelle andre steder som er forurenset av ovennevnte "løsemidler" med rødsprit. vask grundig. Tørk grundig rent for rødsprit. Sett inn løpet med en bra mineralbasert olje som så tørrpusses før bruk av våpenet.

 

Til overfaltebeskyttelse mot korrosjon/ rust mener jeg selv Ezoxs fungerer utmerket;

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=199328

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun benyttet meg av det som er i det settet. Og det er ikke noen propper med der.

Tror propper kun er for å tette igjen pipa mens du rengjør. Lapper bruker du til å tilføre og til å fjerne desolvent, olje, kruttrester etc.

Lappene blir fort oppbrukt, går endel av de.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags pusseutstyr og oljer som brukes er mye smak og behag, men ting trengs ikke gjøres så komplisert som man ofte ser på reklame osv.

 

Selv bruker jeg vanlig kobberbørste og pusselapper. Til rengjøring brukes Biltemas våpenolje. Skal jeg sette inn våpen med olje for lagring brukes en litt mer tyktflytende olje, og til ekstrem rustbeskyttelse på jaktturer brukes eozox våpenolje. Choken på hagla får litt våpenfett på gjengene etter puss.

 

Ellers brukes jeg mantelfjærner i løpet på riflene etter rundt 1000 skudd. Pusselapper lages av å klippe opp trøyer. Dessuten er det godt å ha litt større pusselapper på 10x10 cm til vanlig puss. Armene på trøya klippes til slikt.

 

Er jeg tom for pusselapper, så er det en god nok unskyldning til å bytte ut de hvite trøyene i klesskapet 8)

Link to comment
Share on other sites

Må man ha både propper og lapper? Har de forskjellig bruksområde?

 

edit: Må jeg ha olje til puss eller bare for å beskytte løp ved lagring?

 

Propper vs. lapper:

 

Propper er relativt dyre. Jeg bruker begge deler. Synes det blir jevn over minst søl ved bruk av propper. Det som er greit med propper er at du ofte kan sette de frempå bronsebørsten. På den måten får du ut gammel gørr fra forrige drag med børsten, samtidig som du drar børsten gjennom på nytt. Hva som egentlig rengjør best/ er mest effektivt/ mest skånsomt for pipa av propper eller lapper er et spørsmål jeg ikke skal forsøke å besvare.

 

####

 

Olje: Jeg bruker i enkelte løp av god kvalitet kun olje + bronsebørste (påmontert propp(er)) til rutinerengjøring. I tillegg benytter jeg alltid olje etter puss ved lagring av våpenet.

 

Andre deler av våpenet settes inn med dertil egnet rustbeskyttelse. De siste årene har jeg brukt Ezoxs.

 

######

 

Søk på pussing av våpen her på Kammeret så får du sikkert opp helt andre tips/ råd. Det viktigste er at du finner et opplegg og utstyr som passer deg, ditt våpen, klimaet du jakter i etc.

Link to comment
Share on other sites

Denne overgangen kan vel virke? Så jeg kan bruke hagletilbehør på samme pussestokken.

 

Hvem selger Hoppe's #9 Powder Solvent? Fant bare Jaktdepotet, må vel sende mail for å bestille siden nettbutikken ikke oppdateres?

 

edit: finnes det alternative solvents og mantelfjernere på midway? Butch Bore Shine og Hoppes #9 er ikke lette å få tak i og jeg slipper å betale mer frakt hvis jeg handler mer i samme butikk.

Link to comment
Share on other sites

Mulig Hoppes nr. 9 powder solvent er noe vanskelig å få tak i. Kjøpte selv opp et lager for et par år tilbake.

 

Butch BoreShine kan du bestille hos Parabellum. Pas på at du bestiller riktig sort - ikke den ment for svartkruttvåpen.

 

Når det gjelder powdersolvent er det sikkert andre enn Hoppes nr. 9 å få tak i. Uansett hva du bruker av remedier, pass på at de ikke er vannbaserte. Mye miljødritt som selges nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte ett sted att man skal vere veldig forsiktig med å bruke messingbørsten for mye da den sliter ned løpet unødvendig mye. Stemmer dette?

 

Nei!

 

Husk bare å dra børsten helt gjennom før du drar den tilbake. Også er det en fordel å pusse fra kammerenden, så skader du ikke kroningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte ett sted att man skal vere veldig forsiktig med å bruke messingbørsten for mye da den sliter ned løpet unødvendig mye. Stemmer dette?

 

Nei!

 

Husk bare å dra børsten helt gjennom før du drar den tilbake. Også er det en fordel å pusse fra kammerenden, så skader du ikke kroningen.

 

 

Du drar ikke børsten tilbake. Du pusser fra kammer og ut pipa, skrur av det du måtte ha på bussestanga (børste, eller lignende), trekker så stanga tilbake og monterer på nytt. Du skal ha alt gørret ut av pipa, ikke inn i mekanismen/ låskassen. Dessuten vil du ved å "pusse feil vei" ofte få ekstra belastning på koningen i enden av pipa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser løpet før låsekassen, så "møkk" som kommer fra pipa er ikke noe stress. Hvorvidt det å dra en møkkete kost tilbake igjen gjør noe skade betviler jeg. Kobberbørsten brukes for å børste opp og få fastbrent karbon osv til å løsne. Det å dra kosten tilbake igjen gjør vel ingen skade. Hvorfor skulle kroningen bli skadd av å dra børsten over det området? Løpet og kroningen er samme metall.

 

Det er vel ikke vanlig å rengjøre kobberbørsten for hvert drag?

 

I mitt hode er det enkle ofte det beste.

En god dose olje på kobberbørsten før den dras frem og tilbake noen få ganger, så inn med puselapp frem og tilbake til det er rent. Ofte må man bruke to-tre lapper. Thats it. Funker som snus - om jeg skal bruke fagutrykk 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper vi begge to har rene våpen. Hele poenget mitt er at det ikke er så komplisert som mange gir uttrykk for. Folk antar at man ikke skal gjøre ting, men logikken stemmer ikke alltid.

 

En kobberbørste skader ikke når den dras gjennom løpet, men når den dras tilbake så gjør den skade? Er det virkelig noe folk tror, eller er dette harde fakta? Betyr dette at kobberbørsten må være helt ren før bruk?

 

Det samme gjelder pusselapper. Pusselappen blir relativt fort møkkete når den dras gjennom løpet. La oss si at den ikke lenger er "ren" 10cm etter kammeret. Så dras den gjennom løpet uten å gjøre skade. Når den så dras tilbake igjen, ja da gjør den skade? Altså så gjør en litt møkkete pusselapp skade på løpet, men når en kule skytes gjennom et møkkete løp så er det bare slik det er....

 

Med en slik logikk så er det nesten rart man ikke må pusse for hvert skudd. For det å dra møkk gjennom løpet gjør skade....?

Det er mye som i teorien har stor betydning, men som i praktisk faktisk ikke utgjør noen signifikant forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Har laget meg en liste over det som trengs i et "plukk og mix" sett til rifle og hagle:

 

Tipton pussestokk 110cm - 350,-

Boreguide - 170,-

Lapper .30 125 stk. - 60,-

Lapper hagle 300 stk. - 99,-

Lappholder jag rifle - 52,-

Lappholder jag hagle - 120,-

Overgang rifle -> hagle gjenger - 35,-

Bronsebørster .30 - 103,-

Bronsebørster kal 12 - 85,-

Rødsprit 1l - 40,-

Butch BoreShine - 125,-

Solvent (Forslag?)

Eezox olje - 55,-

+ Frakt

 

= ca 1500,-

 

Begynner nesten å lure på om dette er noe jeg skal bry meg om å handle, og heller kjøpe et slikt sett som nevnt i de første svarene. Jeg blir ikke å skyte "mye" rifle, da jeg ikke har rifle selv, men far min har mauseren nevnt i førstepost. Den vil jeg gjerne bruke litt. Jeg er ikke uten etter sett for hull-i-hull presisjon, så de pengene jeg sparer kan jeg heller legge i budsjette for ny hagle. Det vil nok ble skutt mer hagle enn rifle. Er hel pussestokk nødvendig for hagle?

 

Tanker?

Link to comment
Share on other sites

Du får jo pussestokk, lapper, solvent, olje, overgang rifle --> hagle, bronsebørster + mer i det settet jeg linket til i utgangspunktet, og det blir mye rimeligere enn å kjøpe det løst til de prisene. Kan ikke skjønne at det er noen fordeler med hel stokk over en 3delt, da den 3delte blir "hel" når du skrur den isammen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det bladet har jeg allerede :D

 

Har vært innom XXL på Tiller i Trondheim 2 ganger nå, men de har ikke hatt det inne. Hadde vært fint om de hadde det inne da det er 50% avslag på pusseutstyr fra Remington der nå.

 

Er det dyr frakt på xxl.no?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...