Jump to content

Scenar og Scenar Silver Jacket i .308 Win


rolf

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Scenar vs Scenar Silver Jacket i .308 Win. Hastighet og presisjon? Ser jo fra ladetabellen til Lapua at de belagte kulene får større fart.

 

Hva skjer når en skyter ubelagte kuler etter at en har skutt belagte? Noen mener at har en begynnt med belagte kuler, må en fortsette med det, for andre kuler vil gi dårligere presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Kan delvis svare på spørsmålet ditt. Jeg bruker sierra kuler med og uten belegg. Presisjonen er det samme...Hastigheten kan økes litt men det er ikke stort...Og det er unødvendig :shock:

 

Men du kan bytte mellom belagte og ubelagte kuler...Men du må pusse ut alt belegg før du skyter vanlige kuler igjen..Og pusse ut all mantel før du skyter belagte igjen... 8)

Link to comment
Share on other sites

Skal bare finne en kule som gir meg størst mulig hastighet, og den presisjonen jeg ønsker, og så skal jeg holde meg til den. Skal skytes i en Remington 700 med 19" pipe, og lyddemper. Hvis jeg kan få 155 grs Scenar Silver Jacked til å gå i overkant av 800m/s, og sette 5 skudds samlinger under 20 mm, blir jeg kjempe fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Skal bare finne en kule som gir meg størst mulig hastighet, og den presisjonen jeg ønsker, og så skal jeg holde meg til den. Skal skytes i en Remington 700 med 19" pipe, og lyddemper. Hvis jeg kan få 155 grs Scenar Silver Jacked til å gå i overkant av 800m/s, og sette 5 skudds samlinger under 20 mm, blir jeg kjempe fornøyd.

 

Burde ikke være noe problem selv i så kort pipe....Bare du finner ett krutt som gir deg nok hastighet...Hula er ihvertfall presis nok :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å kuppe tråden, men tenkte det var unødvendig å starte en ny..

 

Lurte på om noen kan gi meg en anbefaling på krutt til 155grs scenar kuler i .308 + lapua hylser.

Våpnet er steyr ssg p2. hastighet er fint, men presisjon er minst like viktig.

 

ser utifra de nyeste ladedataene til vihtavuori at n540 gir den høyeste hastigheten, mens n150 er merket som

presisjonsladning. hvilken bør jeg velge?

Link to comment
Share on other sites

Med 56 cm pipe i min Browning A-bolt fikk jeg glimrende presisjon med 45 grs n140, 71mm totallengde ,CCI200 tennhetter og Lapua hylser.

 

Dette var Scenar Silver Jacket 155 grs. Farten var ca 815 m/s ved -2 grader i luften.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt 155 grs scenar, 46 grs N150 krutt, col på 72mm(har langt magasin og godt med friflukt) i saueren min. dette er en meget presis ladning som gir ca 850 msek i en 67 cm saurpipe.

har brukt denne ladninga med flere typer hylser, den gir ikke høyt trykk så jeg har kunnet brukt den med forskjellige typer hylser uten å måtte redusere noe.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da får jeg prøve n150 krutt:)

 

litt o.t., men hvilke tennhetter bør jeg gå for i denne kombinasjonen, dvs. hvilke gir jevnest resultat, uten for mye tap av hastighet på vinteren?

 

er lade-nybegynner, så setter stor pris på svar :D

Link to comment
Share on other sites

Har størst tro på N140 til 155 grs kuler i korte piper(mindre enn 60cm). N540 har jeg prøvd i ei 50cm pipe, og med 150 grs kuler, det ble et frygtelig munningsglimt. Det ble det også i 30-06 med 56cm pipe. N140 gir ofte god pressisjon, har god erfaring med 150grs MK i 308, 7g scenar i 6,x55 og 4,5g scenar i 223.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt tennhetter ;)

dvs jeg har brukt det jeg har for hånden av std tennhetter uten å tenke for mye over det. ladningen er brukt i mange år med forskjellige hylser og tennhetter. jeg nevner federal 210, cci 200, winchester LR, og sikkert flere jeg ikke husker på i farten.

hylser jeg har brukt er lapua, norma, remington, federal, sako, pmc(der ble det full hylse gitt....) cbc, osv.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør, er på bakgrunn av en graf i norma's laddbok side 128, der det er tydelig forskjell mellom hvordan ulike tennhettefabrikat presterer i kulde..

 

ved 20+ grader så er det liten forskjell, mens allerede ved 10- grader, så er forskjellen f.eks. mellom federal 210

og cci200 ca. 20 m/s... (federal kom best ut)

Link to comment
Share on other sites

ja men du kan få samme forskjell mellom 2 forskjellige typer hylser.

jeg mener jeg hadde 30 msek forskjell mellom federal og pmc hylser engang jeg testa i 308w. dette kom av forskjellig indre volum(forskjellig vekt) på hylsene. tyngre hylser gir mer trykk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...