Jump to content

Innskyvbar kolbe


Øyvind999

Recommended Posts

Hei, har sett på muligheten for å importere en rifle som har innskyvbar kolbe montert fra fabrikk. Det er snakk om en vanlig boltrifle. Den er i innfeldt stand vesentlig lenger enn mistekravene i forskriften punkt 4. I rundskriv så nevnes det at det er en vesentlig endring å endre til innskyvbar stokk. Det er imidlertid ikke nevnt når dette er fabrikkmontert.

 

Skal man søke spesifikt om rifle med innskybar stokk eller skal dette ikke med i søknad når det er kjøp av ny rifle med dette fabrikkmontert. Riflen vil være en del av jaktgarderoben hvis dette har betydning. Er ikke så lett å finne et klart svar når man har rundskriv / forskrift etc. å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Har lest rundskriv 2009/009 punkt 3.6.7

Der var det endel svada, verre oppkok skal man vel lete etter.

 

Kort sagt så antar direktoratet en hel del, og blander tidligere rundskriv om 1/2 auto våpen inn i ett generelt punkt.

 

Jeg våger ganske så mye på, at enhver innskyvbar kolbe (untatt 1/2 auto). Som ikke kan skyves lenger inn enn at våpenet sin total lengde forblir 84cm eller mer, er og blir lovlig. Nå gadd jeg ikke å lese om tidligere forbud rundt frittliggende pistolgrep på 1/2 auto våpen fortsatt er gjeldende, men jeg antar at det er så. Da noe annet ville ha vært rart.

 

For en normal jaktrifle, er dette ett ikke tema (så lenge lengden er 84cm eller mer i innskyvd stilling).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...