Jump to content

Hvordan overføre GPS data fra papir til GPS mottaker?


xadox

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg rådyrjakt på inatur.no og fikk skrevet ut et fargekart fra siden i .pdf format... Nå skal jeg kjøpe GPS mottaker og lurer på hvordan jeg skal få dette papirkartet inn på gps-en..?

 

Her er det ikke none kordinater bare et bildekart... hmmm

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har topografisk kart på GPSen kan du (for å gjøre det enkelt) tegne ei rute som går i ytterkant av terrenget. Garmin har en funksjon som heter "vis rute på kart" da ser du din posisjon samtidig som du ser ruta på skjermen.

 

Har brukt å gjøre dette når jeg er i terreng jeg ikke er kjent i.

Link to comment
Share on other sites

Noe mer enn det SuperZ får du ikke til uten et tonn med arbeid. Jeg har gjort det et par ganger, og det var et helsike med lite brukervennlig programvare og uforståelig terminologi. Kjøp topo-kart for området og tegn inn grensene med waypoints/ruter.

Link to comment
Share on other sites

Ozi Explorer er ett genialt program, har brukt det selv i mange år nå. Man kan lagre kart/bilder fra nettet og så kalibrere dem med å legge inn koordinater for hjørnene. Man kan også laste inn høydedata og kjøpe ett 3Dprogram fra Ozi, da får man 3D kart.

 

VIa norske offentlige nettsider kan man nå laste ned kart som går rett inn i OziExplorer.

En anna mulighet er at man lagrer mange kartbilder( med litt overlapp) for så å lime dem sammen ved hjelp av ett program som heter Gimp(helt gratis).

 

Hvis noen har interesse av å se på Ozi i bruk er det mulig å få kikke på det under Kammergrillinga 2010, om man er tidlig ute...

 

MG

Link to comment
Share on other sites

Ozi Explorer er ett genialt program, har brukt det selv i mange år nå. Man kan lagre kart/bilder fra nettet og så kalibrere dem med å legge inn koordinater for hjørnene. Man kan også laste inn høydedata og kjøpe ett 3Dprogram fra Ozi, da får man 3D kart.
Jepp, men for ordens skyld: Man kan ikke laste et Ozi-kalibrert bitmapkart inn på en Garmin GPSm. Garmins modeller leser bare Garmins proprietære vektorbaserte kartformat.

 

Man kan lage enkle kart (f.eks. terrenggrenser) i Garmin-format vhja. OziExplorer/GPSTrackmaker pluss cGPSMapper, jeg har gjort dette og kartet laster på Garminen. Ser faktisk nokså greit ut. Men regn med en god del plundring, det er ikke akkurat rett fram via Micro$oft-veivisere og nok helst for spesielt interesserte... Det absolutt enkleste er -- som Fulmen foreslår -- å tegne terrenggrensa som et spor i Mapsource og laste dette inn på Garminen. Lag det rødt eller noe slikt, så vises det godt på skjermen.

Link to comment
Share on other sites

Støtter det sako sier, gjør som "rema" ofte er det enkleste best.

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg har et annet spørsmål som kanskje noen av dere bevandrede mapsource-brukere kan svare meg på.

Hvorfor klarer ikke jeg å få sett flere kart samtidig i mapsource? Er det en innstilling som jeg har oversett?

Jeg bor akkurat på grensen mellom 2 kart og det er slitsomt å svitsje mellom disse to hele tiden for å lage ruter osv.. Noen som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...