Jump to content

erfaringer med FUSION i 308 Win i Heym?


Recommended Posts

fikk bare kjøpe fusion på skytebanen i kveld :shock:

 

de var mye bedre enn elite sa de.. og det er nok sant..

 

Problemet er som følger: de spredde over dobbelt så mye som elite'n :x ble litt frustrert å må prøve mer og med anlegg men har ikke skutt så dårlig på lang tid..

 

bruker en Heym men kan ikke så mye at jeg vet om det er noe spes i denne sammenhengen..

 

kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden av det du spør om, men likevel. I jaktlaget mitt har iallefall seks-sju stykker prøvd Fusion og den har gått som bare det. Men ingen av oss har Heym da..... Hvordan er det med kulevekta i forhold til Eliten du vanligvis bruker da? Elite går forøvrig meget bra i veldig mange våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med Fusion 150 grs i .308'en min, Sako Forester, siden den kom og har aldri opplevd annet enn gode samlinger (ca 20 - 35 mm). Virker som den er til å stole på. Hvordan den er på dyr aner jeg ikke da jeg aldri har sett dyr de utrolig få gangene jeg har vært på jakt med den rifla!

 

En kompis med Tikka T3 Lite, med Hausken Standard (uten løpskapping) i .30-06, har brukt Fusion 180 grs. Utrolig fornøyd hele veien, med usannsynlige samlinger. Der passer i hvert fall kombinasjonen rifle/patron! Veldig fornøyd med elgene han har skutt med Fusion og. Han gikk imidlertid over til Lapua Mega i fjor da det var utsolgt for Fusion, og han er like fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

høres ut som jeg kan ha hatt en dårlig dag. er ingen storskytter men pleier å ha greie samlinger.

 

fusion er på 9,7 gram (150 graines).. noe i letteste laget kansje?????? :shock: er ikke vant med annet enn gram og ble litt usikker her nå(elg, hjort og rein)

 

elite er på 11,7 gram. vært bra på både dyr og trening i mange år :)

 

skal gjøre et nytt forsøk med FUSION med gode anlegg og god vilje!

 

 

ser at FUSION 150 grains har en anslagsenergi på 2250 ft-lbs på 100 yds. noen som kan regne ut hva det blir i Joule? ble litt skeptisk til så lett kule..

Link to comment
Share on other sites

Er vel mest riflestigninga di det evt kan gå på om du bør bruke 150 eller 180 grains, åsså din personlige magefølelse da. Jeg har skutt mange elger med 150 grains Fusion og de blir fort sjuke av den. Det er dog mest fordi rifla mi vil ha korte kuler og jeg personlig mener at det hjelper ikke med kraftig anslag hvis "dasken" ikke er riktig plassert. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd kulevekt(lengde) som er i nærheten av det du har brukt tidligere samt som nevnt lenger opp her kanskje en grundig mantelfjerning? Eller så kjøper du rett og slett Elite et annet sted. Det er tross alt viktig å bruke ammunisjon som man trives med og vet fungerer.

Link to comment
Share on other sites

...

fusion er på 9,7 gram (150 graines).. noe i letteste laget kansje?????? :shock: er ikke vant med annet enn gram og ble litt usikker her nå(elg, hjort og rein)

...

ser at FUSION 150 grains har en anslagsenergi på 2250 ft-lbs på 100 yds. noen som kan regne ut hva det blir i Joule? ble litt skeptisk til så lett kule..

PS! Fusion lages med både 150gr og 180gr kuler. Prisen tror jeg er den samme.

Link to comment
Share on other sites

PS! Fusion lages med både 150gr og 180gr kuler. Prisen tror jeg er den samme.

 

 

...og med 165grs kule, i tillegg til en med fisleladning og 170grs kule.

 

165 og 180 går bra i mi rifle i .308, mens 150 er mer så där :?

 

Nå er det ikke sikkert den observasjonen er noe verdt siden min er en Remington, men for det det er verdt så kan det være like stor forskjell fra rifle til rifle fra samme merke, som det er mellom forskjellige merker. Noen rifler liker rett og slett ikke enkelte ladninger, mens andre, helt like rifler kan gå gulle godt med akkurat den samme ladningen. Her finnes det ikke noen fasit.

Link to comment
Share on other sites

ja helt klart viktigst å treffe der en skal. og jeg liker best å gå på jakt med den viten i hodet at kula treffer der krysset er for å si det enkelt. hvis jeg går med litt uggen følelse for dette kan jeg like godt være heime :shock:

så etter min mening betyr det at de fleste skudd med anlegg bør berøre en gammeldags lapp. denne rifla skal da også brukes på rev og da er det litt viktig med god presisjon og innskyting.

 

kan godt hende det er noe smuss i løpet ja, får kansje ta en god runde på dette å..

 

fant en omregningskalkulator som sier meg at denne 150 kula har ca 3050 Joule i anslag på 100 yds(ca 90m) så da holder det nok hvis dette er riktig..

 

godt å høre at andre har brukt denne på elg med grei virkning. men magen min heller til litt tyngre kule uten at jeg har noen kjempegod faktabakgrunn her. flatere kulebane trekker vel litt andre veien men de må jo også gå godt da!

 

ja ser at norma har en ny elite nå igjen og føler på meg at jeg vil kjøpe ei pakke av den og :)

 

riflestigning på Heym'n aner jeg ikke :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...