Jump to content

7mm-08 og Quickload


Raudnakke

Recommended Posts

Som noen muligens har fått med seg, anskaffet jeg meg for en tid tilbake en søt liten Kimber i 7mm-08. Liker børsa og kaliberet jeg, men når det kommer til ladedata er det ganske heftige sprik ute og går..

 

Min vane tro pleier jeg alltid å kjøre ladedata jeg ikke har testet gjennom QL sånn for å se litt på trykk, forbrenningsgrad på krutt osv. Vanligvis samsvarer QL uhyggelig bra med virkelighet og kronograf, men i dette kaliberet er avvikene like forvirrende som ladedata fra forsjellige kilder.

 

Maxtrykket for kaliberet er iflg. CIP 4150bar. Når jeg putter de snilleste dataene, f.eks. Norma sine, inn i Quickload kalkulerer disse ut med et trykk på Kragnivå..dvs. rundt 2800 bar.. Disse dataene har maxladninger på rundt f.eks. ladebokens startladninger :?

 

Har ennå ikke hatt tid til å hale frem kronografen og sjekke faktiske hastigheter, men satser på å ta et seriøst lite prosjekt på dette i løpet av sommeren.

 

Er det noen andre der ute som har gjort seg noen erfaringer med disse avvikene?

Link to comment
Share on other sites

En må bare innse det. Det er få av brukerne her som har

7mm-08 verdens beste kaliber! :mrgreen:

 

 

Har og kost meg litt med denne tråden :wink: , og kommet frem til samme konklusjon som deg...

 

Ergo er det bare å brette opp armene, påføre deodorant, olje ladepresse, børste støv av kronograf og mikrometer og sette i gang med en liten sommerjobb..

 

Det værste for meg blir nok å handle noe kjøpeammo for å få etablert en trykkringsreferanse, vil jeg tru.. :cry::cry:

 

Holder for tiden på med startladninger for 140grs. kuler og Norma URP/Rhino17... Lovende presisjon, men vi får se når jeg for kronografert...

Link to comment
Share on other sites

Heisan,

 

Kruttet i 7mm-08(og 260Rem) er Re19/Rhino 19. Gir mer enn alle de andre kruttene jeg har prøvd i patronen. Lurte for en tid tilbake en barndomskompis til å kjøpe en Sako 85 Finnlight i 7mm-08. Så deretter har det blitt ladet en hel del forskjellig.

 

Jeg har en god del data liggende så sender du meg en mail på jobben kan det hende de er tilgjengelig i løpet av en kveld eller 2.

 

Favorittkule til generell jakt her hjemme er nok 140 Accubond sammen med 154 Interbond foran en god dose Rhino 19. Hastighet fra 885m/s med AB og ca 850m/s med IB. Alt ladd i Federeal hylser. Skal du forme hylser fra 308 er mitt førstevalg Winchester da disse er MYE tynnere i godset enn Norma/Lapua som du må dreie halser på i tillegg.

 

IB kombinert med 150MK skulle være en god kombinasjon til bane/fugl og rådyr/hjort. Har gitt gode resultater med tanke på samskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Får vel komme med en liten oppdatering her...

 

"Sommerjobben" satte økh og diverse familiebesøk effektivt stopper for, men det er kanskje like greit.. Har i ettertid forstått at jeg nok trengte en liten pause fra børser, skyting og lading samt verkstedarbeid :wink: for ikke å gå helt tom :roll:

 

I løpet av ferien kom jeg også over et gunstig Pressure Trace opsett, så når skrotten begynner å komme ut av feriedvalen og inn på verkstedet igjen blir det liming av strekklapper og lading for fullt :)

 

Jeg har mottatt noen bidrag fra flere av brukerne, og har nå et lite utvalg av kuletyper samt en håndfull Remington fabrikkpatroner. Disse skal det bli uhyre spennende å skyte med PT tilkobla børsa :wink:

 

fortsatt god sommer...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Sommeren, og dvalen, ble av ymse grunner litt lang i år men når jeg omsider våkna var jo bukkejakta i full gang :shock:

 

Sliter litt med å få seriell/usb-overgangen til Pressure Trace'n tilk å virke og, så jeg måtte bare gutse på en kule for all jakt i høst; Woodleigh 160grs PP...

 

Det viser seg at QL ser ut til å stemme greit med Vithavuorikrutt sjøl om det produserer noen rare simuleringer med Norma 204 og URP.

 

Med en passe dose N160 får jeg dog denne kula opp i 800m/s fra ei 22"pipe uten plagsomme trykktegn eller overdreven soting, så jeg tror jeg lar det være med det til over jakta og heller kjører datautviklinga som vinteraktivitet.. Presisjonen ble faktisk ganske brukbar og. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei

Venter på fortsettelsen av denne tråden, da jeg også skal begynne å lade 7mm-08 .

Har også registrert at Normas maxladninger ligger under ladebokens startladninger med 140 grains kule og 204 krutt.

Alikavel oppgir Norma 30ms høyere hastighet på sin max lading enn Ladeboken.

Ladebokens testrifle har dog kun 20" løp

 

Ser også at Norma bruker magnum tennhetter.

Utgjør dette så stor forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd!

Jeg har selv en rifle i 7mm-08. Det har kun gått 10 skudd gjenom løpet sålangt, 140grs Rem.

Etter jul hadde jeg et lite budsjett til ladeutstyr, men det ble i "familierådet" bestemt at det måtte vike for behovet for ny dobbeltseng. :oops: Greit nok, furte bua er ikke ferdig ennå allikevel.

 

Ladeutstyr skal i hus! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...