Jump to content

Hva går best i Tikka Master Sporter .308?


SpecOps

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd ulike match ladninger i sin Tikka Master Sporter .308?

 

Jeg lurer på hva som går best av 150/155grs, 167/168grs eller 173/175grs HPBT match kuler.

Gjerne også om det er forskjell fra fabrikant til fabrikant.

Lader ikke selv enda og slik ammunisjon er jaggu ikke lett å oppdrive. Er det kun Lapua og Norma fabrikk ladet match ammunisjon som selges her i landet?

 

Løps stigningen er så vidt jeg vet 1:11

 

Mitt løp er kappet til 50cm, jeg vet ikke om det vil ha noe innvirkning på kulevekten?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe fasitsvar, men jeg har enda tilgode å se den børse i 308win som ikek går godt med Norma Diamonline 168grains HPBT ammoen.

 

Prøv den ammoen går ikke den godt så må du nesten lad selv da det finnes ikke så mye match ammo i salg til 308win i norge.

 

Jeg har sett priseksempler på denne Norma ammunisjonen (8-9kr/skudd) som ikke er så avskrekkende. Hvor får en fatt i denne?

Er det mye å spare på å lade denne selv?

 

Har 1000 skudd NM60 som jeg vurderer å bytte ut kulen i til en150gr sierra match king. Er dette verdt bryderiet, eller er det en vanskelig og tidkrevende jobb? Er det mulig å sette i tyngre kuler i denne? (155, 168, 175).

Da må en vel også endre på kruttmengden?

 

Er som sagt helt fersk når det gjelder lading.

Link to comment
Share on other sites

Den ammoen får du gjennom skytterlag og somme våpenbutikker har eller skaffer den. Du lader den til ca 4kr stykket.

 

Bytte kule i nato ammoen går greit hvis du bruker 150grain sierra kuler. Jobben er å trekke ut gamle kula og sette i den nye. Ikke mye jobb men litt er det jo. Sierra kula er 3 grain tyngere men gir ikke høyere trykk virker det som. Tynnere mantel kanskje? Skal du bytte til tyngere kuler må du redusere kruttvekta og da kan du liksågodt lade ammoen fra bunnen av da blir det mye jobb.

 

Lykketil og lurer du på mere med lading er det bare å spørre det finnes mye folk som hjelper til så godt de kan her inne som sitter med mye informasjon og erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hoi!

 

Har ikke testa dette selv, men ble fortalt følgende.

 

NATO ammo, er forseglet med LIM, for at di skal tåle vann. Denne limen har forskjellig hold i fra patron til patron.

Ble anbefalt å justere kuleisetteren, slik at den akkurat knekte limet, og dyttet kula minimalt tilbake.

Dette er heller ikke særlig tidkrevende!

 

Har ikke testet dette selv, men samlingene til vedkommende som fortalte det, er det ingenting å si på!

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser og leser og spørsmålene hoper seg opp :D

 

Har i grunnen slått fra meg kulebytte i nato og vil bruke den som den er.

For presisjon og lange hold vil jeg prøve ulike kuler. Jeg har forstått det slik at 168 SMK er knall ut til ca. 600m?

(Pga. litt høyere BC og lavere utgangs hastighet?)

 

Videre at 155 Lapua Scenar og 175 SMK er tingen om en vil / kan skyte lengre enn dette.

Muligens vil 155 kula ha et fortrinn ut til de drygeste holdene en 308 kan takle pga. høyere hastighet?

Men samtidig er det en god del vind, spesielt på kysten så kanskje 175'en takler dette bedre?

Jeg har aldri skutt på noe hold der en 168 ville komme til kort, men jeg vil gjerna ha muligheten om det skulle bli en sjangse, selv om det blir sjelden.

Uansett, det skal bli morsomt å se hvordan rifla samler med de ulike typene, for så å velge en og holde seg til den.

Prismessig er de så like at det spiller ingen rolle.

 

Er det noen i landet som selger match ammunisjon med disse 3 ulike kule typene? Har hørt om scenaren og Norma Diamond Line 168 Match, men 175 grain'eren har jeg ikke sett så langt.

 

Jeg har også forstått det slik at en billig LEE presse kit er ok til å starte med? Jeg fant et 2-dels sett med Forster Bench Rest dier på våpenrommet, så det slipper jeg visst å kjøpe. Er det noe annet jeg "MÅ" kjøpe inn før jeg setter i gang (utenom kuler, krutt og hetter). De fleste kjøper visst en digital kruttvekt fordi den andre er treg. Hvor ofte må man bruke vekten?

 

Hvor mye fortere kan jeg lade f.eks. 100 skudd i en benkmontert single stage presse kontra en håndholdt en, som enkelte liker da en kan ta den med f.eks ut i sola.?

Link to comment
Share on other sites

43gr VV N140 bak 168gr Sierra MK er en ladning som går som en laser i mine rifler. Mener å huske at noen ble norgesmester i benchrest med denne ladningen i en fabrikk Tikka for noen år siden.

 

45gr VV N150 back Lapua 167gr Scenar ble benyttet av Harald Stenvaag når han som førstemann skjøt fullt hus, 600 av 600 mulige( uslåelig verdensrekord ), på 300m liggende frigevær.

 

Disse ladningene er i hvertfall en bra start.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...