Jump to content

Rekruttammunisjon og soting


Jackknife

Recommended Posts

Junior skyter mye for tiden, og jeg lader så raskt jeg klarer på en-stasjonspressa mi. Men i det siste har jeg lagt merke til at hylsene soter kraftig. Hele veien tilbake til utrdager-rillen. Dette har jeg ikke vært borti før, og jeg har for det meste brukt samme krutt de siste årene (N-160) uten dette problemet. Det er også generelt mer sot på bolten, og egentlig i hele systemet enn det har vært tidligere.

En jeg snakket med mente at problemet kom av at omladede hylser, som har vært brukt til rekruttladninger (maks 6,5g kule ladet til maks 800-810 m/s), ikke er tilstrekkelig tilpasset kammeret etter avfyring pga for lavt trykk, slik at det blir problemer med gasstetningen. Hørtes jo ut som en fornuftig forklaring, men jeg lurer på om det er hele forklaringen, eller om andre har hørt om, eller erfart det samme?

 

Dersom det er et problem med lavt trykk i rekruttpatroner bør jo dette være et kjent problem. (og det er det kanskje, men det var ukjent for meg)

Link to comment
Share on other sites

Har du kronografert gamle uproblematiske rekruttladninger mot dagens sotere?

Jeg har fått en N-160-lot som har vært merkværdig treig, og måtte gå opp uforholdsmessig mye i ladevekt for å oppnå samme trykk og hastighet.

Jeg merket det først på den plutselige sotingen på rekruttladede 100'grainere og sjekka med krono. 20-30m/s lavere hastighet. Trykket blir under minimum og halsen tetter dårlig.

Dette KAN være en av forklaringene på ditt soteri :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Jeg har ikke kronografert, men det skal jeg sannelig gjøre. Jeg har som sagt brukt N-160 nå i flere år, men da hovedsaklig til mitt eget bruk som er noe høyere hastighet med litt tyngre kuler. Det gir jo høyere trykk, og uten sot problemer.

Men jeg skal prøve litt raskere krutt.

Det er tydelig at det er kombinasjonen av krutt/ lite ekspandert hylse i rekruttladning som gir sotingen. Vi var og skjøt et stevne i ettermiddag med fabrikknye Normapatroner, og det var ikke snev av sot, annet enn litt ytterst på hylsehalsen. (vet noen hvilket krutt/ ladning Norma bruker til rekruttammo?)

 

Ellers fikk jeg et nytt tips i dag, som visstnok skal gi bedre tetning mht gass/ sot. Det er å ikke presse hele halsen. Det ble anbefalt å kun presse mellom 1/2 og 2/3 av halsen. Dette skal gi bedre tetning på rekruttladninger. Jeg skal i allefall teste

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...