Jump to content

Remington 700 STS VS Sauer 200 STR/SSG3000


dartvidar

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med både Remington 700 STS og Sauer 200STR/SSG3000?

Hvilke av disse riflene er best for langholds skyting, og hvilken rifle har best kvalitet?

Jeg hadde egentlig tenkt på en Sauer, men jeg ser mange bruker Remington 700 også.

Jeg har ikke så peiling på bolt rifler, men de er vell i to helt forskjellige pris klasser?

Link to comment
Share on other sites

som du sier så er det to helt forskjellige prisklasser.

 

"orginal" ssg 3000 i .308win ca 30.000 kroner

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?page=article&artno=RSSG-H24B-308

 

remington 700 sps .308win ca 7000 kroner

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/700-sps-308-win-1038803

 

Bygger du en ssg 3000 av str200-deler og mcmillanstokken så ender du et sted mellom 15-20000 (tror jeg). Fordelen med dette er at du også får et løp i 6.5x55 som presterer bedre på de lange holda enn 308win.

 

For dette formålet så kjøpte jeg meg en brukt STR200 +nytt løp til 11-12000,- Så får jeg se om jeg tar meg råd til en mcmillan-stokk en vakker dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt meg caliber 7.62/308Win pga billig ammo, og lett og få tak i. Hvordan er prisen på 6.5X55 ammo?

200 STR er den mest solgt i 6.5X55?

Jeg har sett i mange sniper forum at de bruker Remington 700, det er kansje mest pga pris?

Link to comment
Share on other sites

"Sniperforumene" er ofte amerikanske, og dem er som kjent livredde for å velge noe produsert i utlandet. Og der borte er det langt billigere å hore opp en Remington, mens de mangler DFS, som gir lav pris på et høykvalitets våpen her hjemme (200 STR).

 

Såfremt du ikke jobber for forsvaret og kan få tak i NATO-ammunisjon gjennom dem, så får du 6,5x55 billigere enn 308 win.

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagsammo, som er den beste i praksis, koster omtrent det samme i de to kalibrene, rundt 6 kroner. Imidlertid er det som oftest enklere til mye enklere å få tak i 6.5x55 lokalt, i tillegg til at den har mye bedre ballistikk.

En 200STR koster vel mellom 1 1/2 og 2ggr en Rem700 her hjemme, i USA er forholdet kanskje 4-5, i tillegg til at 200en ikke ser "tactical" ut, og at 'kanerene må ha sine egne ting. Bruksmessig er den mere "tactical" enn det meste, mhp. ladegrep, magasinbytt, reim, feste for tofot, whatever. Piper kan du ha flere, korte lange, tykke, tynne, de koster omtrent 3500,- kjøpes som du kjøper melk omtrent og byttes på 5 minutter :roll: Du kan jo også ha et løp i hvert kaliber, de koster det samme. Ombyggingssett i .22LR kan lage en S..ans horete "Tactical" .22LR med MCM-stokken, i tillegg til at det er meget presist.

Jeg har gjort som JonnyVang, bare kjøpt ny, og vet ikke lenger om jeg gidder å kjøpe McMillan stokk, originalen er nokså bra egentlig, den er jo laget for å skyte presist med, også i felt. Min samler 10-12mm (5 skudd) på 100m med den første ladninga jeg prøvde. dessverre er ikke jeg helt kar for å skyte 10-12mm konsekvent, men man lærer.

 

Det er jo bare å prøve en, hvor holder du på?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...