Jump to content

Jakt med Hagle på Ender & Duer - Ammo


spawnyxe

Recommended Posts

Hei,

 

Vi er ett par ferske jegere som skal ut for første gang nå til sesongen.

 

Finner 100vis av poster ang hvilken ammo folk anbefaler til det forskjellige fuglene.

Etter å ha lest utallige poster, sliter jeg med å bestemme meg for hvilken patroner vi nå skal kjøpe for jakta.

 

Til jakt på ender, duer og kråker, hva vil DU anbefale å hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale den ammo som gir best skuddbilde i DIN hagle, med best mulig drepeevne, innenfor den prisrammen du er villig til å betale. For dette er det ingen fasit...

 

Duene er lettskutte, og kan godt skytes med stål. Kråkene blir sky etter ei stund, så dem blir vanskelig å få inn på det begrensede skuddholdet stål gir. Ender er mitt inntyrkk såpass hardskutte at de letteste materialene er praktisk ubrukelige!

Link to comment
Share on other sites

Som fat_dog86 sier så er det kun testing av ammo i deres eget våpen som gjelder.

 

Stålhagl har sine begrensninger, men går de godt i hagla og man er klar over hva som er max avstand med den kombinasjon av våpen/ammo man bruker så ser jeg ikke noe galt i å benytte stålhagl.

 

Siden dere er to så spander på dere noen pakker med patroner av diverse typer, kanskje tre fire typer og test hva som passer best. Altså gir best dekning på de holdene dere ser for dere, det er dere som kjenner plassene dere skal jakte. Er det tett skog som gir godt skjul og dere gjør jobben rett så er det ikke sikkert dere trenger den dyreste ammoen på markedet, det er bare å korte inn på skuddholdene.

Motsatt hvis det er svært åpent og dere vet at det blir vanskelig å få fugl innenfor de holdene dere kan dekke med for eksempel stålhagl så må dere kanskje invistere i dyrere (og kanskje bedre) ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde Nordic steel due/rype skudd under duejakta i fjor.Det var noe forbanna drit.På 25-30 meter kunne vi høre hagla slå inn i duene,men kun ett fåtall datt ned.

 

Etter det fora vi børsa med skikkelige saker,og da røss duene ned!

Jeg bruker ALDRI mer stål til noe som helst jakt.

 

Kjøp skikkelige skudd,det koster litt mere men gir bedre resultater.

 

Ser forøvrig at TV-Boden i Sverige selger sinnsykt mye skudd..Tipper mesteparten av det havner her i landet og ikke hos søta bror :roll:

 

http://www.tvboden.se/jakt/index.php?op ... &Itemid=16

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal man si. Det som duger å skyte med er for dyrt og det man har råd å skyte med er for dårlig! Men fra spøk til revolver: invester i tungsten, heavyshot eller wingmaster til endene. Til kråke/due holder leirdueammo i mengder! Klaffer det under disse typene jaktformer, får man så mange skuddsjangser at det ikke spiller noen trille om man ikke får den dua man kanskje hadde fått hvis man betalte 20 kr mer for skuddet :wink:

 

Helt enig med fat_dog86 når det gjelder skuddbilder. Dette er veldig viktig. Kjipt å kjøpe patroner til 50kr smellen hvis samtlige går en meter til venstre for gakk-gakken...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...