Jump to content

dreide kuler.


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg har maila Lutz moeller og spurt om han lager kuler til 357 maximum.

Her kommer da data på 357 max:

 

kule diameter .358 in (9.1 mm)

vekt: 180 grains

 

case type: rimmed, straight

neck diameter .379 ( 9.6mm)

case lenght: 1.605 in (40.8 mm)

 

total lengde på min revolvertønne er:

52.0mm

 

Så, fri lengde fra krympen på kula og ut er 11mm.

 

Han svarte at han kun driver på med rifle kuler.

Synd, sku ha likt å vist hvordan en dreid kule av messing med vederstyggelig lav luftmotstand hadde oppført seg skutt fra en Dan Wesson i kaliber 357 super/maximum.

 

Jeg tenker da på noe ala denne her:

LM-105-2007.jpg

 

Han bruker drivbånd på sine kuler, tanken bak det er at minimum av kulen er i kontakt med løpet slik at friksjonen minimeres.

 

10,3-697ms-4cm-Gel.jpg

 

Spørsmålet er da, er det noen i Norges land som har erfaring og kunnskap nok til å lage sånne kuler til

357 maximum og andre siluettkalibre ?

Link to comment
Share on other sites

Dei første som slår meg er...

er at riflestigningen i .357 max vanlivis er 1:14"...

 

dreid kule av messing med vederstyggelig lav luftmotstand

En kule med en form som den du viser på bildet vil tumle relativt kort etter munning og kanskje havne et sted i retning skivene.

Tonheim, (PBP) er helt sikkert istand til anslå hvor lang og hvor spiss ei kule kan være for å være stabil ut av et slikt løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Homogene kuler til 357 mag og max/super mag, ble levert av Lapua for en del år siden. Gav liten bedring i velteevne på bukken. Om du med ei homogen kule, klarer å få en vesentlig bedring i BC, vil det neppe gi noe bedre effekt en konvensjonelle og derved tyngre kuler. Har skutt Hornady 200 SP (tviler på om du får nevneverdig bedre BC enn den) både i FA 357, DW 357 max og Ruger 357 max, men presisjon og forarbeide i forhold til konkurranse, er langt viktigere enn om kula faller 10 cm mindre på 200 meter. Flateste kulebane til silhuett har jeg med 6 Norma BR fra XP 100 og krummeste med 32 HR mag og 165 grs RCBS silhuett. 2 knepp på Bo-Mar med den første fra 50 til 200 og ca. 35 knepp med den andre.Bo-mar har knepp på ca 2 cm på 100 m med siktelinje som er vanligst i silhuett. Så lenge en er innskutt og presisjonen er god, treffer en og figuren velter. Fra en revolver kan du uansett regne med ca. 20 knepp fra 50 til 200. 2-3 knepp fra eller til da, vil være uvesentlig. Men still gjerne på stevne og vis at prosjektet har noe for seg. Prøver det gjerne jeg, men ikke før jeg er overbevist. Uansett ser fram til tilbakemelding. Ser vel forøvrig ikke bort i fra at Barnes kan ha noe i nærheten av det du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...