Jump to content

Tennhettepunktering Bushmaster


Armourer

Recommended Posts

Jeg får relativt hyppig tennhettepunkteringer ved bruk av 5,56 Nato (miljø ammo) i min Bushmaster(den er kamret for 5,56). Problemet er at tennhette restene samler seg inne i bolten og fører til klikk.

Er det noe man kan gjøre for å forebygge tennhettepunkteringene?

Eller har Miljø ammo`en bare for høyt trykk...

Link to comment
Share on other sites

Tennhettepunktering er ikke et vanlig problem med miljøammo, men det forekommer.

Du bør se på tennstiften din og støtbunnen på sluttstykkehodet ditt.

Ved gjentatte hettepunkteringer brenner du både stift og støtbunn og punkteringene vil komme hyppigere og hyppigere.

Eneste måten og utbedre dette er ny stift og nytt sluttstykkehode.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Det er viden kjent at "miljøamm" gir høyere trykk i det meste. Senest igår hadde jeg flere tilfeller av at hettene er flate og på vei ut av hylsa. Dette var i 416. At denne ammunisjonen i det hele tatt kom er den største tabben noen noensinne har gjort med amm i Forsvaret.

Angående problemet ditt, det kan forklare det jeg får til for tiden med min. Hadde mange punkteringer, ca30 på 100 skudd, etter dette får jeg kratring nesten uansett hva jeg gjør. Det kan forklares av det NM149 sier om brenning og at det skjer oftere og oftere. Vær obs på at hettedelene kan legge seg slik at tennstempel blir låst fremme. Da smeller det flere ganger enn du ønsker.. evt til det er tomt i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det ser ut til at ekstra vekt i bolten hjelper på problemet :D

En jeg skyter sammen med som ikke hadde en eneste tennhette punktering etter å ha montert dette:

 

http://www.brownells.com/.aspx/pid=1272 ... GHT_SYSTEM

 

Har ikke prøvd det i egen Bushmaster enda, men det må prøves. Hadde 12 tennhette rester inni bolten etter ca 140 skudd forrige fredag. Og alle samles sikkert ikke opp der...

Får holde meg til S&B på treningen i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har skutt noen hundre skudd miljøammo med min Colt Hbar uten noen problemer. Ryker sikkert på noen hundre skudd av samme sorten på Heistadmoen om 2 uker - skal se nøyere på hettene og melde tilbake etter det.

 

Jeg har vært skyteleder for 416 skyting det siste året hvor vi har totalt skutt 10-15.000 skudd med 416 uten nevnbare problemer. Eneste problemet jeg husker var for en måned tid siden hvor en brukte med den sivile børsa si (JP?) og ikke fikk miljøammoen til å virke - mens Wolf gikk greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...