Jump to content

Noen tips til hunde gps?


Delpi

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å få kjøpt meg en hunde gps til jakta begynner igjen til høsten. Har ikke så mye greie på hvor mange typer det er å velge mellom, men jeg synes det er viktig at pgs inneholder et godt kart og man kan se hvor hunden er på kartet hele tiden. Hadde selvfølgelig også vært bra med å vite når han hadde los.

Noen som har noen tips til en modell som er ganske rimelig, men inneholder kart og der man kan se hunden i terrenget hele tiden?

Link to comment
Share on other sites

Det er meg bekjent to leveranderøer som har godkjente modeller her til lands. Contact og Garmin.

 

Contact er basert på GSM nettet, slik at posisjoner mottas pr sms, og kan ringe bikkja og høre hva som skjer rundt den. Fordelen er ubegrenset rekkevidde, men betinger GSM-dekning. Ingen erfaring med annet enn gamle VHF-peilere her ifra, så skal ikke uttale meg mer enn dette.

 

Garmin Astro bruker VHF, slik at hundens spor kommer direkte inn på håndenheten. Bakdelen her er at rekkevidden er noe kort. Med std antenne har jeg opplevd alt fra underkant av en km opp til rundt tre km rekkevidde (betydelig økning med ekstern antenne, med det har jeg ikke brukt selv). I senere tid har det også kommet tillegssutstyr til denne, som gir den samme mulighetene som Contact i tillegg, slik at denne blir pose og sekk løsninga. Antenna kan også skrus av, slik at man har en god tur-GPS i båndtvangsperioden.

 

Gode kart for hele landet finnes til begge, men må kjøpes i tillegg (i alle fall til Garmin).

Link to comment
Share on other sites

Har selv garmin astro og er storfonøyd. Har ikke testet Contact. Fordelen med astoren er som første innlegg sier at du kan se direkte på håndenheten hvor bikkja befinner seg. Den andre fordelen slik jeg ser det er at du også kan se hvor du selv er i verden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk, ja ser ut som det blir en garmin Astro på meg her. Jeg har sett på den modellen i åver et halvt år, og prisen er på det samme hele tiden (billigst på ca 4500 kr). Er det noen som vet om det pleier å være tilbud, eller på plasser som selger den billigere? Er det også noen som vet om det kommer en ny modell veldig snart (så et annet emne om noe lignenede?), og om den eventuelt er mye bedre så jeg burde vente til den kommer ut?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok 4500-5000 er der den ligger i pris å sikkert kommer til å ligge en stund. Jeg har den selv å er kjempe fornøyd. Var litt i tvil før jeg kjøpte pga at det ikke var los indikator, men når enn kjenner sin egen hund å fått litt erfaring så ser du stort sett når det er los. Blitt litt sånn " Jakta før og etter Garmin Astro " for min del.

Link to comment
Share on other sites

Er nesten ikke verdt å kjøpe den fra USA, garantien gjelder ikke i Norge. Søker du litt på forumet så ser du at flere som har kjøpt sin i USA har problemer med å få den reparert på garantien. Med frakt og moms så skiller det ikke mye fra den rimligste her i Norge til import fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Eier selv en Garmin og er godt fornøyd med den. Kjøpte med samtidig en superfleksibel piskantenne hos Magasinet. Denne fungerer greit opp til 2-3km.

Ser Garmin nå kommer med DC-40 halsbånd. Dette er foreløpig ikke å få i Norge, men vil tro det kun er et tidspørsmål om når dette også kommer til Norge. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=8576#

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eier selv en Garmin og er godt fornøyd med den. Kjøpte med samtidig en superfleksibel piskantenne hos Magasinet. Denne fungerer greit opp til 2-3km.

Ser Garmin nå kommer med DC-40 halsbånd. Dette er foreløpig ikke å få i Norge, men vil tro det kun er et tidspørsmål om når dette også kommer til Norge. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=8576#

 

Geir

 

Hva er bedre med DC-40 vs DC-30?

 

Skal selv kjøpe Astro, men lurer på om jeg bør vente til DC-40 er å få i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Hva er bedre med DC-40 vs DC-30?
Har ikke helt satt meg inn i hva forskjellen er, men det er vist nok noen små forskjeller.

Tror blant annet at man kan legge inn en kode for å sperre andre fra å spore hunden din,samt flere frekvenser. Du kan ev lese mer her... https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=68084. Finner ikke noe informasjon om denne på de norske garmin sidene.

 

Fant dette på kartbutikken sine sider:

Garmin har annonsert at det nå kommer et nytt halsbånd til Astro hundepeilere på markedet. Det nye halsbåndet heter DC-40 og skal visstnok også lanseres i en nordisk utgave. Halsbåndet vil ha en ekstra frekvens, dette betyr at du nå vil kunne peile opptil 20 jakthunder samtidig i motsetning til dagens versjon DC-30 som tar 10 hunder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har endelig bestemt meg for at det blir Astro her og, med DC 30. Inntil videre. Kom over en brukt som ikke er brukt (takk, Griffen!) til Ok pris. Ser ikke at DC 40 er så revolusjonerende at det ikke er verdt å vente noen år på DC 50. Er heller sparsomt med Astroer på mine trakter, så vi klarer oss greit med dagens 10 kanaler. :)

Kan nok hende det kommer noen rimelige DC 30 på markedet utover høsten likevel.

Er forøvrig en egen tråd om DC 40 her inne et sted.

 

Astro er forøvrig først og fremst laget for fuglehunder, håper det kommer en variant for drivende hunder etterhvert, med feks losindikator, selv om denne ikke savnes mye på dagens Astro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...