Jump to content

Villsvinjakt i Bulgaria


Bugsen

Recommended Posts

Hei har vært å sett på jakt terreng i Bulgaria, en drøy times kjøring fra Sofia. Eier en penthouse leilighet i Sofia sammen med

2 kamerater,og i ett dødt leiemarked prøver vi nye konsepter. Jakten vil være for inntil 6 jegere sammen med det lokale jaktlaget. Tenkte oss 1-2 dager i Sofia 3 dager jakt(weekend) så 1-2 dager i leiligheten. Innkvartering under jakta vil være sammen med de lokale jegerne i 2 hytter på ca 1000 moh, enkel standard. Jaktform, drivjakt med 15-20 hunder. Vi var de første ikke Bulgarere som besøkte stedet og vi fikk en fin motagelse, det skyldest att vår Bulgarske ansatte Gabi er i slekt med flere i jaktlaget.

Skal komme tilbake med bilder og detaljer når jeg vet mere, men satser på att vi kommer oss i vei i oktober.

Fly GDR- SOF ca 3500 nok t/r.

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått noe pristilbud fra Bulgarene enda men håper og tror det blir billigere enn hos proffe arrangører.

Var en veldig trivelig gjeng vi møtte og de sa att pengene ville bli brukt til mere for til svina for å øke stammen.

 

Mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bestemt tid for Bulgariaturen, reiser torsdag 14/10 satser på jakt fre-søn hjemreise på man/tirs.

Pris ikke helt spikret men ca 750 euro med alt inkl er nevnt. Fly kommer så klart i tillegg.

Jobber med muligheter for eventuelt å kunne skyte hjort, ulv og bjørn.

Gir ingen garanti,men den som intet våger........

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Da er vi 5 mann som er klar for svina i Bulgaria. Siden det blir første tur utenlands på jakt har jeg ett par spm.

1 Europeisk våpenpass hvor? lensmannskontoret?

2 Trenger vi skriftlig bekreftelse hvor og med hvem vi skall jakte med?

3 Våpenkort og bevis på oppskyting er vel en selvfølge, noe annet?

4 Innsjekk, tollklarering, innland, utland, bytte av flyselskap underveis. Går ikke direktefly til Sofia.

5 Alle tips taes i mot med takk.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får håpe dette går bra.

Dere reiser uten å vite prisen dere skal betale for jakten? Heller ikke hva dere egentlig kan jakte på, uten arrangør med kunnskap om papirarbeide osv eller reisegarantifond? En slags mellom ting mellom en kammeratgjeng, og et kommersielt foretak (forsøk på å få til noe i et dødt leiemarked)..? Min erfaring fra et sånt type opplegg er at ... vel... jeg ble lurt :oops: . Long story, og det vil jo ikke si at dere blir det. Men jakta kommer altså på minst 10 lapper da, for tre dagers jakt?

Det høres forlokkende ut med grisejakt i Bulgaria. Og når dere nevner mulighet for bjørn, jeg har en kjenning fra Bulgaria som sjekket for meg og fellingsavgiften var på mellom 5 og 7000 Euro, avhengig av størrelsen. Som sagt, håper dette blir bra for dere, men jeg er nok litt skeptisk i utgangspunktet. Venter spent på å høre hvordan dette ble når dere kommer tilbake!

Link to comment
Share on other sites

+1.

 

Er redd dere får noen overraskelser når det gjelder trofeepris, export av trofeer. ( Eller mangel på sådanne. )

 

Utover det er Bulgaria et sivilisert europeisk land, som du tydeligvis kjenner fra før.

 

Innbydelse til jakta og import/ export tillatelsen av våpna virka det jo som du hadde kontroll på så da er det vel bare å ønske god tur som jeg allerede gjort i innlegget over.

 

Har du der i mot tenkt og drive det kommersielt som Skaubjønn nevner i innlegget over, stilles det derimot en del krav som du ikke innfrir ennå.

 

Uansett! Lykke til!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har som sagt ingen garanti for noe som helst, men det blir ikke løsna skudd før vi vet alt vi må vite om alt.....

Føler oss ganske sikre på att vi ikke blir lurt, da to i jaktlaget er i slekt med daglig leder i vårt Bulgarske firma og hun har

ikke lurt oss for fem øre i løpet av tre år. Leiligheten jeg nevnte i mitt første innlegg er utleid, så turen blir for å oppleve en

ny type jakt i ett nytt land med nye jegervenner. På meg virket de vi møtte der i Juni som oppriktig intereserte jegere, som gjerne kunne tenke å jakte rein eller hjort hos oss i Norge. Gleder meg noe allvorlig.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Det blir sikkert en fin tur. :D

 

Er det noe mere du lurer på rundet det praktiske, ville jeg tro disse linken vil være til hjelp.

 

Direktoratet for "Skog og Jakt". Med alle E-mail adressene til de ansatte i "Jakt".

http://www.nug.bg/struct/lang/2/dir/8/dept/18/iag_dept

 

Generel Info.

http://bulgaria.angloinfo.com/countries ... unting.asp

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det ble desverre ingen gris på oss,tross massivt arbeid og organisering med hele jaktlaget (15-20 mann, 10-13 hunder) ble veldig godt tatt imot og vi følte de virkelig gjorde sitt beste. På stalige vald er det kun jakt på helg og lister med navn, fremvisning av lisens var fast prosedyre hver dag. De fleste brukte hagle(3stk med kombi) vi var de eneste med rifle.

2 svin ble felt forrige helg (5-6 svin påskutt/skuttpå) var mye tåke på lørdag og fortsatt masse løv på trærne.

Maisen som ble lagt ut på lørdag var oppspist på søndag og vi så mye spor i veigrøfter etter svinas matleting.

Men inntrykket er att vilttettheten ikke var veldig høy. Den bulgarske jeger setter det sosiale med jakten høyt og maten

var helt fantastisk. Typisk måltid salat løk hvitløk oliven syltedegrønnsaker ost chili tunfisk spekepølser spekk hermetisert kjøtt, brød,grillet kjøtt kjøttkaker og pølser. Alle hadde den beste Rakien(himkok)den hjemmelagete rødvinen var knallgod.

Ellers var det mye heftig offroad kjøring på sølete ødelagte veier med 4wd. Satt på med en Pajero med automatgir og gode

offroaddekk, kombinert med lavserie og sperre på alle 4 var det sinnsyk opplevelse. Villsvin skal skytes men hvor vet jeg ikke, drivjakten var uansett veldig spennende jaktform med mange hunder. Been there done that. Dette var en testtur,men neste tur går til ett sted/arrangør med track record. Nøff nøff.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...