Jump to content

kappe løp på BRNO 452 Amerikan


per72

Recommended Posts

Hei. vurderer å kappe løpet på min BRNO 452 Amerikan for å få ett mer hendig gevær. Bruker demper på den hele tiden. Er det noen her som har erfaring med dette? Går det utover presisjonen,vil det smelle mer? Hva er eventuelt anbefalt lengde? Greit å vite før man gjør det,slik at jeg slipper å angre på noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en american med 40 cm løp og demper. I motsetning til "skikkelige" kalibere, så går faktisk 22 LR opp i hastighet ved kapping innen lovlige rammer, så smellen blir litt høyere. Men ved bruke av subsonicammo er den fortsatt stille med demper, så der er ikke forskjellen merkbar.

Link to comment
Share on other sites

Advarsel!

 

Før kutting av løp, og da spesielt ved kutting av løp på salonggevær som normalt har kort stokk.

 

Sjekk totallengda på våpenet.

 

Husk at minste tillatte totallengde for tohåndsvåpen (rifle) er 840mm.

 

Så selv om man kan kappe ett løp ned til 40cm, er det ikke lovlig om totallengden da kommer under 84cm. Så mål totallengde først, og merk av hvor denne kommer på løpet. Før en begynner å kappe. Anbefaler uansett å sette igjen minst 2cm på løpslengde, i tilfelle skade på gjengene (slik at man kan gjenge opp igjen, uten å måtte bytte løp).

 

En annen sak er de med barn, som korter ned stokken på salongen sin. Har man kortet løpet langt ned, kan man bare glemme å bruke den rifla til barn (men man kan kansje søke?).

 

Edit:

Var akkurat ned og målte min egen cz American, og den ser ut til å gå akkurat med 40cm løp (må finmåles, da man kommer nært). Med Lux/Std utgavne, inbiller jeg meg at stokken er enda litt kortere, så obs obs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappet løpet på min American til 47( minste lovlige da). Fungerer meget bra hendig som rakkeren. :lol:

 

Glad at det ikke var kortere nå i vinter da jeg kappet stokken for å passe poden på 8. :lol:

 

.22Lr øker hastigheten ut til ca 40 cm løp, deretter avtar hastigheten. I langløpede .22 som krag med 22LR løp vil den fremre delen fungere som en lyddemper,( i henhold til en fins publikasjon for noen år tilbake.) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid angret på at jeg ikke kjøpte en Alm Heldempet utgave, da jeg da jeg uansett aldri skyter annet enn sub eller standerd amo i børsa.

Nå er jeg lite lysten på å kutte løpet på den, da jeg er redd at standerd amo som ligger i grenseland for sub i den i dag. Nok kommer til å gå overlyds om løpet blir kortere, derfor Alms heldemper, eller la den være som den er.

 

Men nå er det jo vente og se leken som gjelder, til retten har sagt sitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...