Jump to content

Thompson Rifle !


flanged

Recommended Posts

hei,har prøvd den der i 22-250 av en venn av meg,

toppet med en nightforce og de var ikke vanskelig og og få 19mm sammlinger på 150 meter:D

syns de var fin fin ergonomi på den,herlig pistol grep :twisted: tror jeg skal ha meg en slik i 22-250,meen derigjen har jeg jo nyelig kjøpt blaser r93,så blir vel dumt med flere rifler :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en god rifle til sitt bruk. Selv er jeg veldig svak for den, men så liker jeg godt enkeltskuddsrifler, og kan godt leve med lang slagtid. En hvilken som helst boltrifle har kortere tid fra avtrekk til skudd pga forskjellen mellom hanebevegelse og slagnålbevegelse.

Encore deles nokså enkelt om det skulle ha betydning for deg (det har det for meg) og flere kalibre kan sikkert være en fordel.

Personlig irriterer det meg at den ikke kan deles uten verktøy, og at det er mulig å fumle bort låsebolten. En helt unødvendig detalj som enhver hagle har overkommet i 150 år...

 

Det sto en artikkel om rifla i siste Vapentidningen, og den var ganske positiv uten å være helt euforisk.

 

Har ikke skaffet meg en slik ennå, men har kraftig lyst. Klarer meg uforskammet godt med Baikalen i .222, så hittil har jeg tatt til vett.

 

Encore er enkelt produsert, så selv om den er nokså rimelig priset er det nok ikke børsa på markedet med minst margin for forhandler...

Link to comment
Share on other sites

Sparegrisen er nå på peishylla !! J

 

Jeg har stor sans for enkeltskuddsrifler, og gjerne brekkvåpen. Bakdelen er som regel prisen, men her mener jeg vi kan få ei topp presisjonsrifle til en hyggelig pris :) Dette våpenet i kal: 223, 243 eller 22-250 vil nok være ei topp posteringsrifle for meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i det. om du ikke trenger løpskifte kan du få en Baikal i .223, avtrekksjobb, montasje og anstendig kikkert for det samme som en naken Encore. Ingen smådeler å miste, men blånert stål som du må passe litt bedre på.

Hittil har jeg ikke klart å rettferdiggjøre prisforskjellen.. tiden vil vise.

Det koster ikke all verden å tilpasse ny pipe til Baikalen heller.

Link to comment
Share on other sites

Personlig irriterer det meg at den ikke kan deles uten verktøy, og at det er mulig å fumle bort låsebolten.

 

Lett delbar og flere profiler på pipene hadde gjort Encore mer anvendelig. Årsaken ligger nok i at enkelskuddsvåpen har det vert laget av mange i USA. Mossberg, H&R med flere og nye Apex. Hovedsaklig veldig rimelige våpen med mulighet for å bytte pipe til hagle. I Europa har vi kiplauf som hele tiden har vert lett delbar som en del av konseptet. Contender/Encore deles med å ta ut hengslingsbolten, det gjør at selv om du får av forskjeftet uten verkøy, så blir det fortsatt knot og løse deler for å få av pipa. Både CZ og Sabatti leverer Kiplauf til en anstendig pris. Det leveres også en byge skjefter og løp til Encore fra andre enn TC. Men du sliter litt med å få det ut av USA.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på TC forandrer design for de at vi europerer ikke liker det de lager, til det er markedet her alt for lite.

 

men hvor stort problem er det igrunnen da at en må skubbe ut henglsebolten? Å ta av forskjeftet , ut med bolten, av med løpet, inn bolten igjen tar noe sånt som 1 minutt. Såpass er da prisforskjellen (fra 10000kr og oppover?) opp til en kipplauf verdt?

Link to comment
Share on other sites

Er vell ingen her som antyder at det er noe stort problem, og sist jeg sjekket så er amerikanere "mennesker" de også. Kan jo hende de "menneskene" over there kanskje tenker samme tanke som oss europeere ?

 

Personlig driter jeg i det, skal ha meg ei slik rifle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste også en artikkel i Jakt & Fiske som omtalte løpsbyttet som heller kronglete.

Kronglete er å ta i. Jeg har både Contender og Encore men ingen kiplauf. Jeg hadde nok brukt Encore som rifle mere, hvis den hadde hadde hatt vert like lett å dele som en kiplauf.

Balansen og tyngden er også relativt forskjellig. Men så er det også to vidt forskjellige systemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...