Jump to content

Kjelke eller akebrett for Hjort


C.E.A.

Recommended Posts

I snart en mannsalder har jeg dratt hjorter ut fra marka på ulike måter. Små dyr er normalt ikke noe problem men når de nærmer seg 100kg og mer så må man ofte ta i med begge hendene. Der har vært mange planer i hodet opp igjennom tidene om hvordan dette kan gjøres lettere. Er det jevn og gjerne våt bakke så går det lenge greit, nedoverbakke i tillegg er jo helt topp. Derimot så er tuete mark, overgrodde steiner og/eller mye myr, et rent helvete mange ganger. Lår og bog setter seg fast i nesten alt.

I vinter satte jeg meg ned og laget en pappmodell, denne tok jeg med til min gode venn Dag som er blikkenslager og fortalte problemet. Han mente vi måtte bruke ganske tykk aluminium slik man bruker på gulv, slik med små "diamanter" på oppsiden.

For et par uker siden tok vi ei økt og gjorde ferdig knekkingen, noen steder måtte dette gjøres med hånd eller med hammer. Idag satte vi på en kjøl på hver side som en katamaran for å hindre at den gikk sidesvis. Kjølen går fra null der den begynner og blir gradvis høyere bakover til ca 4 - 5cm bakerst.

Dette er jo bare en prototype men jeg har veldig god tro på at den vil være til stor hjelp.

 

Totalvekt : 12kg

Ytre mål er ca :150cm lang og 100cm bred, jeg har borret 3 hull i hver vange for å kunne surre fast dyret og 2 sjakler bak og framme slik at man både har drafeste og mulighet for en mann å gå bak for å bremse eller sikre.

 

DSC03063.jpg

 

 

 

DSC03062.jpg

 

 

Om noen trenger mer info eller bilder så send en PM

Link to comment
Share on other sites

He, he, artig sak C.E.A, håpar den virkar som den skal. :)

 

Eg må sei eg har tenkt på "skiboks" meir enn 1 gong når eg har dratt på hjort, hatt ein litt meir solid utgave av topplokket på ein skiboks, så hadde ein kanskje vore langt på veg.. Merkelig det der, kor ein brukar timevis på å klekke ut gode planer for å gjere livet enklare, etter kor eldre ein blir.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jo vi har også tenkt endel på skiboks o.l. men kom til at den raskt ville få knusninger om den traff stein og den ville lett kunne gå på tvers.

Aluminium derimot vil kun få svake bulker uten betydning. Kjelken er selvsagt beregnet får å ligge ute strategisk i terrenget gjerne hele året. Plast og glassfiber er nok ikke så godt egnet til å ligge ute hele året er jeg redd.

 

Det skal bli artig å få testet den om noen mnd. Det er jo en prototype og en eventuell neste utgave kan godt bli noe annerledes, erfaringer vil avgjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Prøv og spør på forumet Robosoft i Sverige . Etter og ha jaktet der borte bruker de slike formstøpte plastformer som de bruker bak på ATV'r og jernhester som de legger elgen oppi og de er veldig praktiske og utrulig fin til og med i vanskelig terreng og er heller ikke tunge så det går garantert og bruke håndmakt med en 2-3 mann med et ganske stort dyr oppi . Jeg har ikke sett de i noen anonser her i landet enda og jeg husker ikke hva de heter .

Link to comment
Share on other sites

Tja, seier no eg. Viss du først må gå til gards og hente den dingsen der, og så tilbake til skogen, så har du til slutt gått dobbelt så langt før du har fått skrotten på kjøl. Kostar no krefter det og... :?

 

Om du ser hva jeg skriver i mitt andre innlegg så ser du at denne skal ligge ute i terrenget hele sesongen eller året for den del. Eneste jobben er å bringe den tilbake til der den skal ligge etter bruk (en felling), d.v.s. på neste tur inn i terrenget. Så det koster minimalt med krefter.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tror jeg ville sattset på en "slede" av ett eller annet plastmateriale. Alluminium har den egenskapen att det "henger" seg fast i steiner, og jeg vil tro at det har større friksjon mot de fleste underlag i forhold til plast.

En mulighet er å kle aluminiumssleden med plast på undersiden.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Her bruker vi i Sverige ! Canadapulken som noen her nevner ! http://www.canadapulkan.se/pulkan.html

Denne er skikkelig fin og veldig holdbar . Hvis dere følger med på Robosoft sin side har jeg lakt inn spørsmål om leverandør der nå og da kommer det nok snart svar. :D

Her ligger min tråd :http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=101459&p=1116115#p1116115

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...