Jump to content

Body die spm?


hopmark

Recommended Posts

Jeg setter de tilbake til den formen som ei ny hylse har omtrent, å jeg har brukt olje så langt å det kommer jeg nok til å gjøre også ser jeg.

Onkelen min bruker også zalo, å det fungerer også, han skyller de bare i varmt vann etterpå. Han har ladet mange 1000 skudd å har ikke vært borti noe problemer med å skylle de i varmt vann å så tørke de godt etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Nja...har ikke brukt det på en stund nå men.... :lol: Liker Dillon sitt hylsefett bedre da det blir mye mindre gris i hylsemateren min, men det fungerer i ett knipetak.

 

Hvilken presse er det du har?

 

Smør du hylsene før du har de i hylsemateren?

Link to comment
Share on other sites

Dillon XL-650. Har egen topp som jeg setter i til helpressing, med kun body-dia i, så det tar jeg i en egen operasjon ja :) Sprayer hylsene i ett kar først med Dillon fett og slenger de i hylsemateren. På denne måten kan jeg helpresse 3-400 hylser på ett kvarter/20 min. Deretter slenges de i tumbleren i noen timer, før jeg bytter toppen og lader de på vanlig vis. Liker best å gjøre det på denne måten siden jeg er for lat til å sitte å tørke hylsefettet av 3-400 ferdigladde patroner. Mindre gidder jeg ikke lade da jeg førstes driver på. Det kommer egentlig ann på hvor mange hylser jeg har av samme lot, men det dreier seg som regel rundt det nevnte antall.......

Link to comment
Share on other sites

Ok skjønner, er en mulighet å gjøre det slik også ja.

 

Samme pressa jeg har også, men har body die i enstasjonspresse som jeg kjører gjennon ferdig ladet skudd igjennom, går ganske fort det også, men må sitte å tørke av oljen av hver hylse etterpå da, det som tar tid egentlig..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er et litt kinkig spørsmål :wink:

Redding sier at en ikke skal presse ladet ammo i denne dien.

Selv har jeg brukt disse diene i mange år og har presset x-antall ladde patroner uten noe som helst problem. Dien tar kun skulderen og litt på hylsekroppen, den rører ikke hals.

 

Har jeg slurvet med innstillingen av fullsizeren eller har halspresset hylsene en gang eller to for mye slik at de kamrer hardt så........nja, jeg presser patronene i bodydien. :roll:

 

Men, ikke ta det jeg sier for god fisk, Redding anbefaler det ikke, så her må hver og en gjøre det han mener er best.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste å merke seg er å ta det meget pent og ikke røske og rive å ha det travelt :) Når man smører bra setter de seg heller ikke fast i dia. har gjort dette mye jeg også men prøver å unngå det da jeg egentlig ikke liker det, men jeg kaster ikke patroner, for å si det sånn, som om de ikke kamrer får de en tur i bodydien. Fettet må tørkes av, det gjør jeg med ei fille. Tromle ladde patroner er ikke aktuelt for meg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde at en body-die presser hylsekroppen og setter skulderen tilbake akkurat som en vanlig helpressingsdie. Det er i hvert fall slik jeg har brukt min Redding body-die og jeg har smurt kroppen (ikke halsen) akkurat som jeg ville gjort hvis jeg brukte en vanlig helpressingsdie. Eneste forskjellen er at den ikke presser hylsehalsen, er jeg helt på jordet ?

 

Er det ikke en såkalt bump-die som bare setter skulderen tilbake og ikke rører verken hals eller kropp ?

 

Det er et litt kinkig spørsmål :wink:

.........klippe............. Dien tar kun skulderen og litt på hylsekroppen, den rører ikke hals.

 

.............klippe................

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke en såkalt bump-die som bare setter skulderen tilbake og ikke rører verken hals eller kropp ?

Jo det er helt riktig.

 

 

 

Klipp og lim fra Sinclair.

Body Dies are designed to full length resize the case body, bump the shoulder position for proper chambering, but not size the neck at all.
:wink:

 

Ser tydelig at de tar hylsekroppen, men jeg synes dien er litt snillere med pressingen enn en vanlige fullsizer..

Og det smøres ja.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig Høggern, men jeg har dien i 3 forskjellige kalibre og synes jeg ser samme tendens på alle :wink: Men det er toleranser ute å går her ja, så man kan være heldig/uheldig. Skal jeg helpresse bruker jeg heller bodydien enn en vanlig fullsizer, da halspresser jeg med collet etterpå.

De ser ut til å være godt polert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...