Jump to content

Bushmaster problem.


Kim

Recommended Posts

Buskemesteren min har begynt å tulle en del. Jeg får det som ser ut som trykktegn nesten uansett hvor lite krutt jeg putter i ting. Ladningen nå er 24gr N140 bak 69 Scenar, Winchester hylser og CCI hetter. Nå er det "bare" kratring i hetter og merke i støtbunn på hylsa etter utkaster og utdrager. På langholdskyting i vår skjøt jeg 100 skudd med noe mer hissige ladninger hvor hettene falt ut, kratret veldig eller falt ut. Disse ladningene hadde tidligere ikke gitt noe problem. Tidligere har jeg stort sett brukt militærer 5.56 hylser og div .223 funn fra skytebaner uten problem. Jeg prøvde den på banen i dag med NM230 bare for å ha gjort det også. Der fikk jeg de samme lite trivelige tegnene. Punkterte hetter og hetter som var på vei ut av hylsa men som ikke falt ut siden nittinga gjorde jobben sin. Løpet er std 20" bushmaster kamret for 5.56, byttet gassblokk til PRI justerbar og a-tec CMM6 demper på. Den har stort sett sett sånn ut de siste to årene uten noe problem annet enn rævva presisjon med alt annet enn 69gr Scenar og en passe mengde av fornuftig krutt. Presisjonen er fremdeles bra med de, men med det som ser ut som trykktegn stort sett hele tiden. Noen som har en seriøs formening om hva som kan være galt?

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker samme tennhette krutt kruttmengde og prosjektil som tidligere er det kun en ting til jeg kan tenke meg som kan fororsake disse symtomene det er om du kan ha manteloppbygning i løpet som kan fororsake overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Dritt i løpet tror jeg ikke det er. Pusser en gang i blandt og hadde det vært mye mantel inni der burde det i mitt hode gått utover presisjonen. Nå setter jeg lett 5 skudd på 20-25mm på 100m. Er riktignok noe rart første 10cm av løpet, men det heller jeg til at er cromet som har tatt kvelden. Umulig å få bort iallefall.

 

Har også tenkt tanken på headspace, men skjønner ikke hvordan det kan ha skjedd. Isåfall ligger det an til nytt løp og evt bolt. Eller bare kjøpe tolk med en gang og sjekke. Da har jeg tolk til den dagen en må kjøpe nytt løp også.

 

Om jeg ender opp med tolk så kommer jo spørsmålet om en .223 no-go går i en et 5.56 kammer. Er jo bare å kjøpe rett tolk, men spør fordi jeg ikke vet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har rifla gått?

Teorien om at løpet har et godt mantelbelegg er den eneste fornuftige en kan tenke på, en runde med et godt heksebrygg bør ihvertfall bekrefte, eller avkrefte dette.

At krommen i pipa har gitt opp, er svært usansynlig, ihvertfall så lenge du fortsatt treffer skiva

Link to comment
Share on other sites

Sjekket hvor mye friflukt du har? Mulig problemet kan løses med å sette kula 1mm dypere.

 

Messingbørste surret med stålull, dyppet i olje, er medisin mot karbonavleiringer. Ha på stålull til det går trangt, og dra mange ganger forbi området forran kammeret. Mulig det du ser er krom som flasser, men det er større sjanse for at det er fastbrent karbon.

Link to comment
Share on other sites

Joda, rifla har gått litt, men ikke mer enn 3000 skudd tenker jeg. Har også vært inne på karbonavleiringsteorien og pusset og pusset og pusset, uten resultat. Men så har jeg også lest om de som bare har gitt opp ved slike tilfeller. Konstatert at løpet er kass og skjært det i to for å finne ut hva som skjer inni der. Skal prøve børste og stålull trikset. Kan jo hende en har flaks. Men jeg finner ikke noen god forklaring på hvorfor jeg får til relativt god presisjon med rett kule mens alt annet sprer ca fem ganger så mye. NM 229 går ikke i det hele tatt, det skylder jeg på riflestigningen og ikke imponerende ammunisjon.

 

Friflukt kan jeg ikke skjønne at skal være noe problem all den tid det har funkrt fint før og at et 5.56 kammer vel har lenger friflukt enn .223 kammer. Og jeg får samme problem eller værre med nm229/ 230. Det er jo std 5.56.

 

Skal prøve alle triks i og utenfor boka, kommer tilbake med resultat... eller nytt løp og bolt ønskes kjøpt :(

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om du har masse dritt på sluttstykkehodets utfresninginger og i pipeenden. Jeg synes det høres ut som du er sånn nesten på avfyring uten at sluttstykket låser.

 

Ta også en titt på skruene i sluttstykkebæreren (de to bak på sluttstykkebæreren) Bushmaster er notorisk dårlige på nitinga som skal låse disse fast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bøyer meg i støvet for karbon teorien. Satt noe så inn i h.... Trikset med børste og passe grov stålull med autosol på fjernet det etterhvert. Nå gjenstår det å se etter trykktegn når en kommer seg på banen. Fikk noe kratring etter et par kjappe prøveskudd i garasjen, men ble ikke noe eriøs test. Hva kommer oppbyggingen av karbon av egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så høres det mere ut som om du leter etter riktig problem, karbon, men på feil sted.

 

Slik sluttstykket er konstruert skal ikke tennstempel nå frem før sluttstykke hodet er gått i lås.

Hvis sluttstykke hodet er gått i lås, og du får trykkproblemer og NO GO'en ikke går. Må det per definisjon vare noe med løpet og puss som bekrives over.

 

Men ta først en grundig sjekk på at sluttstykke hodet går i skikkelig lås. Det er særlig karbonet i mellom sluttstykkebærer og sluttstykke hode som er problematisk. Bruk egent verktøy for å få dette ut. Dette er skikkleig vrient å pusse helt reint. Sjekk videre lengden på tennstempel i mot sikker kilde. Dvs ikke for langt. videre at den litt bolten som sitter i det skrå hullet under gassinntaket ikke har får slitt ujevnheter som slipper frem tennstempel for tidlig.

 

Høres på meg ut som om en eller flere av de tre gasstettingsringene på sluttstykkehodet kan være gåene, og at det da blir en mismatch mellom trykk for opplåsing og hastighet på sluttstykkebærern.

Endel sluttstykkehoder har også ræva toleranser, dvs lengden på luggene er litt ujevne.

 

Kort sagt. Alt helt fra hverandre, pusse gullende rent. Inspisere, måle og prøve igjen. Dempern øker ikke trykket så mye i seg selv, men ørten dobler dritten du får blåst bakover i mekanismen. Pælem dritten i sjøen og skyt uten.

Link to comment
Share on other sites

Men ta først en grundig sjekk på at sluttstykke hodet går i skikkelig lås. Det er særlig karbonet i mellom sluttstykkebærer og sluttstykke hode som er problematisk. Bruk egent verktøy for å få dette ut. Dette er skikkleig vrient å pusse helt reint. Sjekk videre lengden på tennstempel i mot sikker kilde. Dvs ikke for langt. videre at den litt bolten som sitter i det skrå hullet under gassinntaket ikke har får slitt ujevnheter som slipper frem tennstempel for tidlig.

 

Karbon mellom bærer og sluttstykket er helt uvesentlig, og har ingen ting med dette å gjøre, ikke noe med noe annet heller.

Orginalt militært pussesett inneholder ikke noe skrapeverktøy, for å fjerne dette, ikke piperensere for gassrøret heller :shock: som også selges sivilt som en "must have"

 

Høres på meg ut som om en eller flere av de tre gasstettingsringene på sluttstykkehodet kan være gåene, og at det da blir en mismatch mellom trykk for opplåsing og hastighet på sluttstykkebærern.

Endel sluttstykkehoder har også ræva toleranser, dvs lengden på luggene er litt ujevne.

 

om gassringene er kaputt, får du "short stroke" og andre matefeil, har nada med overtrykk i våpenet å gjøre, og lengden på låseknastene på bolten har neppe blitt lengere ettersom rifla er mere brukt

 

Demper er forøvrig helt uskyldig i problemet.

 

En AR kan ikke avfyres hvis ikke bolten er i lås, problemet ditt sitter i kammer/løp.

Funker ikke grundig puss, ville jeg rett og slett reklamert, løpet skal ikke havarere etter 3000 skudd.

 

Ville latt være den stålulla og, om du ikke vil kveste pressisjonen i løpet ditt

Link to comment
Share on other sites

Ville latt være den stålulla og, om du ikke vil kveste pressisjonen i løpet ditt

Det skal godt gjøres å skade løpet med oljet stålull. Du kan bruke samme kombinasjon hvis du skal fjerne rust fra brunerte overflater, eller til polering av treverk. Men har du bakgrunn for påstanden, så må jeg jo se på det.

 

Friflukt kan jeg ikke skjønne at skal være noe problem all den tid det har funkrt fint før og at et 5.56 kammer vel har lenger friflukt enn .223 kammer. Og jeg får samme problem eller værre med nm229/ 230. Det er jo std 5.56.

Jeg har testet ammo i flere Bushmaster 5.56 piper, og trykkforskjellen mellom pipene er store både ved bruk av miljøammo og med tyngre kuler ladd til maks lengde (i henhold til magasin). Små endringer i settedybde gir stort utslag i noen piper.

Link to comment
Share on other sites

Skrubbinga hørtes ikke helt bra ut i hodet mitt heller, men bedre å prøve det enn å ikke dersom problemet forsvant. Et krommet løp tåler jo en del sier de. Ikke noe som ble værre iallefall. Fikk bort det som var på rillene og alt i orden ellers.

Prøvde tolker denne uka, go gikk og nogo gikk ikke. Da er nok poblemet beskrevet i en annen tråd her. Bolt og tennstempel mulig for store toleranser etter en del hettepunkteringer slik at det blir kratring der det ikke er støtte for hetta. Eneste problemet jeg har hatt etter grundig puss er jo litt kratring. Før så var det kratring og spytting av hetter med "miljøamm". Presisjonen er som før, dvs bra med rett kule, rævva med alt annet. Bolt og tennstempel blir vel løsningen en dag for å friskmelde helt. Inntil det skytes det til det ikke går mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...