Jump to content

Skyting og graviditet?


Grimm

Recommended Posts

I forbindelse med en forespørsel om et arrangement som inkluderer skyting ble det nevnt at noen av deltakerne var gravide. Det slo meg da at jeg mente å ha hørt at skyting kanskje ikke var så bra å drive med under graviditet. Så vidt jeg husker har jeg hørt noe om mulig virkning på fosterets hørsel. Jeg gjorde derfor oppmerksom på at det kanskje var noe vedkommende kvinner burde undersøke.

 

Noen som vet om det stemmer at skyting under graviditeten kan virke negativt på noen måte, eller tar jeg helt feil der?

Er det i så fall under hele graviditeten eller kun i visse stadier? Gjelder det kun egen skyting, eller også opphold på støyende standplass?

Link to comment
Share on other sites

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

Selv ville jeg styrt unna skyting ved graviditet/ d.v.s., kona gjorde nettopp det forrige høst da hun gikk gravid.

 

Uten å gå nærmere inn på de forhold som tas opp på diverse artikler om temaet på nettet/ NJFF side som jeg har linket til ovenfor gjør jeg meg selv følgende tanker:

 

Fosteret ligger i et "svømmebasseng" av fostervann som demper både lyd og slag/ brå bevegelser. Samtidig reagerer forsteret nokså tidlig på lyd (eksempelvis møterprat) tidlig i svangerskapet. Mor merker at det blir aktivt når der er mye samtaler/ musikk o.l. i omgivelsene.

 

Med bakgrunn i dette forholdet, og min "enkle bagasje", velger jeg derfor for egen del å ta den forholdsregel å ikke utsette et forster for unødig høy lyd/ trykkbølger de få månedene en graviditet varer.

 

Det blir litt det samme som ved vaksinering av gravide for svineinfluensa: Er det skadelig, kan det være skadelig, eller er det helt trygt???......

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke medisinsk fagperson, men kona var gravid i fjor og vi leste og spurte mye om dette.

 

Det er to forhold som er vesentlige: lyd og bly. Lyd fra skudd kan så vidt jeg forstår ikke direkte skade fosteret, men det kan skremme ganske godt. Denne problemstillingen vil bli verre utover i svangerskapet etter hvert som fosteret utvikles. Vi prøvde oss med pistolskyting (ny pang, bare måtte) utendørs i ca. 7. måned, da hoppet fosteret til ved hvert skudd (det ble bare to før vi stoppet), og det virket ikke så heldig. Dette var med en .40, andre kalibre og våpen har jo annen lydprofil og kan kanskje oppleves annerledes. Tror f.eks. ikke at en dempet .22 blir det store problemet i så måte :)

 

Forhold nummer to, bly, var derimot en mer tungtveiende grunn til at kona ikke skjøt noe fra ca. 4. måned (skulle sikkert sluttet tidligere også, men var ikke klar over problemstillingen før da). Bly er rett og slett noe dritt, og det er veldig vanskelig å unngå opptak av bly i kroppen ved skyting. Igjen gjelder dette spesielt ved pistolskyting som gjerne foregår innendørs og med relativt mange skudd. Blyet kommer seg inn i kroppen spesielt ved innånding av gasser fra tennhetter og blystøv fra kulene. Det går naturligvis over i fosterets blod, og seriøse blyskader er noe jeg ikke unner min verste fiende. Etter vårt skjønn var det uaktuelt for kona å skyte noe særlig under graviditeten, og ingen de negative faktorene blir bedre av at det ikke er den gravide som står med våpenet og trekker av...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...